+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 25 April 2018

TORTICOLLIS PADA AYAM






Apakah torticollis?

Torticollis adalah keadaan di mana leher unggas terpusing ke belakang tanpa boleh dikawal olehnya. Ramai penternak akan jadi takut kerana simptom ini adalah seakan sama dengan simptom sampar/newcatle disease. Ada yang salah anggap dan segera bertindak menghapuskan ayam ini. Bezanya yang jelas adalah, ayam yang mengidap torticollis akan hidup lebih lama berbanding ayam yang dijangkiti sampar (yang biasanya mati keesokkan harinya). Torticollis juga dikenali dengan nama lain iaitu wry neck, crook neck, twisted neck dan stargazing. 

Apakah puncanya?

Kajian ilmiah telah dibuat dan keputusan telah diperolehi dengan jayanya bahawa punca sebenar berlakunya toticollis adalah hasil daripada kekurangan vitamin E dan mineral Selenium. Ianya tidak berjangkit tetapi akan ada ayam lain yang hadapi kes sama kerana sumber makanan yang juga sama iaitu kurang vitamin dan mineral tersebut. Ini kelihatan seolah-olah iainya berjangkit.

Apakah kaedah rawatannya?

Semudah puncanya juga, kaedah rawatan adalah dengan memberikan vitamin E dan Selenium dengan dos 3 kali per hari. Akan pulih paling cepat dalam tempoh 24 jam hingga seminggu In shaa Allah.

Selamat Mencuba !
No comments

EGG DROP SYNDROME (EDS)




Nama Penyakit : Egg Drop Syndrome (EDS 76) 

Spesis Terlibat : Ayam, itik, ayam mutiara

Punca : Virus Avian Adenovirus

Info Lain : Mula dikesan pada tahun 1976 di Ireland

Kaedah Jangkitan : 
Telur yang subur, oral dan air minuman. Unggas liar dan burung hijrah menjadi salah satu ejen penyebar penyakit ini contohnya burung hantu dan bangau.

Simptom :
1. Pengeluaran pada puncak sangat rendah (5-40%) selama 4-10 minggu.
2. Gejala kulit telur seperti tiada kulit, kulit lembut, nipis atau sangat kasar.
3. Warna kulit telur hilang.
4. Kualiti dalaman telur yang rendah.
5. Bentuk kulit telur yang tidak normal.
6. Saiz telur lebih kecil.

Kaedah Pencegahan : Vaksin EDS (Killed Vaccine - Injection Type) - umur 2 & 4 bulan.

Kaedah Rawatan :
Tiada rawatan boleh dilakukan.
Usaha hanya boleh dilakukan dengan memberi vitamin bagi membantu ayam sentiasa aktif.





Pelbagai masalah pada kulit telur akibat dari jangkitan EDS




Vaksin EDS yang terdapat di pasaran Malaysia.
No comments

Strok Haba atau Heat Stroke


Strok Haba atau Heat Stroke pada ayam/unggas tidak asing lagi di Negara kita terutama kepada baka-baka ayam yang berbulu tebal seperti ayam giant cochin, brahma dan tidak ketinggalan ayam pedaging. Bagi ayam hiasan seperti giant cochin dan brahma khususnya, memang menjadi antara masalah besar kerana baka-baka ini diimport dari Negara seperti Eropah yang mempunyai suhu agak rendah berbanding Malaysia. 


Pengalaman membeli ayam dewasa yang diimport dari Negara Eropah sejak 2014 menjadikan saya sangat berhati-hati dalam menjalankan kuarantin di reban saya sebaik sahaja ketibaan mereka. Terlalu banyak perkara yang perlu difikirkan dan dibimbangkan. Perkara-perkara seperti jenis makanan, kesesuaian saiz sangkar, level stress yang telah/sedang mereka lalui, kesesuaian suhu reban, ketahanan tubuh pada virus, bakteria dan hama di reban baru sehinggalah kebimbangan kepada kesesuaian jumlah klorin dalam air minuman (yang mana tidak beri kesan besarpun, tp tetap risau bila ayam start monyok huhu). Setiap kali terima ayam import baru, perkara pertama yang saya lakukan adalah periksa keadaan fizikal ayam dimulai dengan berat ayam. Ya kita faham bila ayam diimport maka mereka akan melalui 1-2 minggu kuarantin di Negara asala sebelum bertolak ke Malaysia. Dan bila sampai di Malaysia, bakal dikuarantin sekali lagi selama 1-2 minggu bergantung kepada undang-undang semasa. Dalam reban kuarantin di KLIA atau Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Penang ni, pengimport tidaklah boleh hari-hari datang jaga, jadi terpaksa upah orang pusat tu jaga, dia pulak bukan pakar jadi tuan-tuan pun boleh agak lah kebajikan ayam secara individu jadi macamana. Tak dapat salahkan mereka sebab baka-baka ni memang bukan mudah nak jaga. Memang masa tamat kuarantin, ayam akan kurus. Tapi tak kisahlah asalkan sihat. Kalau tak sihat tu nasiblah, tawakal je bawa balik dan rawat ikut skill masing-masing. Andai kata padam jugak pun pasrah je lah ye huhu. Ayam ni bila kurus sebab kurang makan tiada masalah, tapi kalau kurus sebab sakit, memamg kita jem dik oii.. jem jem jemmmm huhu.


Perkara kedua saya akan check selepas terima ayam adalah check kut-kut ada penyakit. Rapatkan badan ayam ke telinga untuk dengar nafas ayam, risau ada bunyi disebabkan penyakit pernafasan. Paling koman pun check for Infectious Coryza (dalam bahasa Melayu : selsema ayam), bukan selsema burung tu.. kalau ada yg tu sedari kuarantin dulu tak lepas dah huahuahua. Rawatlah guna tilmicosin ke, oxytetracycline ke, florfenicol kea tau apa-apa antibiotic yang disyorkan untuk rawat coryza. Kalau ada penyakit lain pun sila alert ya tuan-tuan, jangan check coryza je. Mungkin ada berak kapur ke, berak darah ke atau berak hijau.


Seterusnya saya akan check bulu-bulunya, jangan ada kutu atau hama pulak. Dah.. merebak pulak kutu dan hama omputih kat Malaysia ni haa. So saya biasanya akan mandikan terus guna sampoo Dettol ke syampoo kutu kucing tu ke.. asalkan mapuh set-set kutu hama tu.. huahuahua. Time nak mandikan tu kena lah cari masa yang sesuai, janganlah awal pagi atau petang nak malam tu, sejuk kot. Naya dia.. saya biasanya mandikan pada jam 11 pagi atau paling lewat 3 petang, sempat la bulu tu kering sebelum malam menjelma. In sha Allah selamat beliau.


Lepas semua tu, saya mulalah fikir macamana nak anginkan reban jika suhu agak tinggi. Macamana nak tau suhu tinggi? Tengok je lah keadaan ayam tu, kalau mulut asyik nganga je, kepak asyik angkat renggang je dengan badan, sah lah panas tu.. takkan tunggu dia royak wi ko kito.. hehe. Jadi saya biasanya akan bawak sangkar tu ke kawasan yang kurang panas contohnya bawah bumbung tinggi ke, kawasan berangin ke, kawasan tak kena sinaran matahari secara terus ke atau saya letak je reban tu bawah pokok yang redup (awas en sawa). Kalau ada duit lebih, buat la reban sistem tertutup tu, macam reban ayam daging tu.. fuhh, hanya jika pok cik kayoooo. Haha. Jadi bila ayam dah nampak kembali normal, paruh dan kepak kurang atau tidak langsung macam sebelumnya. Alhamdulillah kemungkinan besar untuk tuan dapat pewaris baka import ni adalah tinggi. Tapi jika Nampak tidak berubah jugak, tuan kena selalulah basahkan bawah ketiak ayam tu dengan air sehingga lencun, elakkan letak depan kipas secara terus kerana ayam akan sejuk melampau. Dan elakkan juga guna mist fan kerana akan bagi kesan kat paru-paru ayam, tak pasal-pasal ayam kena paru-paru berair lak nanti. Dahlah kecik je tubuhnya.


Foto ini menunjukkan tanda -tanda ayam sedang kepanasan : 
paruh dan kepak dibukak luas bertujuan membebaskan haba lampau.


Ok sekarang kita anggaplah ayam import ni dah selesa dan bebas kutu hama bagai. So kita nak pilih makanan pulak untuk dia. Apa yang saya buat adalah, sy akan cuba bagi makanan biasa yang saya guna untuk ayam-ayam direban saya tu, tp sikit je.. supaya dia kekal lapar sentiasa.. maknanya biar dia makan habis dan minta lagi.. makan lagi.. habis dan minta lagi.. cara ni lebih selamat berbanding kit abagi penug tembolok, lepas tu dia stop dan layan tembolok kembang sbb dedak dan kena air. Dia start mengah dan mulalah ngantuk nak tidurrrr je. AWAS !! Ayam kerap mengantuk di siang hari tu gejala badan tengah lemah dan bila-bila masa virus dan bakteria boleh tembus benteng imun tubuh. Hati-hati ya anak-anak. Lepas 2-3 hari dia dah mula serasi dengan dedak dan bekas air minuman kita tu maka tiada masalah lah untuk kita terus penuhkan bekas makanan dengan dedak. 


Untuk kita lihat perkembangan positif atau negatifnya tahap kesihatan ayam-ayam ni adalah paling jelas dengan kelakuan mereka. Bagi ayam jantan kalau bunyi kokoknya ada, kuat dan kerap, sahlah dia sihat atau makin sihat. Dan bagi ayam betina, sekiranya asyik bunyi dan mematuk makanan dan sebaginya, maka terbukti dia sihat in sha Allah. Tapi… kalau jalanpun selangkah.. selangkah.. maka sila pikirkanlah rawatannya.


Biasanya ayam yang diimport dari Eropah memang dah matang (tp ada juga kes terpencil import ayam muda). So takkan lama akan bertelur lah mereka. Tp kalau bela 6 bulan tak bertelur juga, kena fikir-fikirlah untuk cari apa punca. Tu belum dikira betina dan bertelur cantik, tapi bila eram takde benih la pulak. Kebetulan konon import baka baru, kat Malaysia kita sorang je lah yang ada… haa padan muka. Nak cari mana lak jantan ganti. Jemmmmm lalu bisikan setan pun datang, “Kacuk ayam laga je lah” hohoho


Soooo… berbalik semula kepada perbincangan kita berkaitan strok haba tadi (melalut jauh tuuu). Seperti yang saya terangkandi atas tadi, cubalah sedaya mungkin kerapkan periksa keadaan ayam, sebab strok haba ni tak bagi tanda lama-lama, kejap je boleh padam. Pernah terjadi kepada ayam giant cochin import saya, pagi jam 11 tgk ok lg.. makan-makan macam biasa, tiada satu tanda apapun yang menyatakan dia sakit. Check pulak jam 1 tengahari dan terbaring, badan lembut lagi time dapat tahu. Mati bodoh-bodoh gitu je.. omputih kata stupid-stupid death gitu.. hadoilaaa. Hiba wooo. Duit melayang.


Bagaimana nak elak strok haba selain cara yang dah ditulis di atas tu? Ya.. ada satu lagi cara iaitu : jangan beli ayam tu. Huahahha.. gurau je weihhh jgn marah nooo.. saya biasanya akan gunakan Nopstress yang mana kandunganya adalah gabungan vitamin yang bertindak sebagi anti stress dengan tambahan electrolyte yang bertindak menggantikan bekalan cecair yang hilang dalam tubuh ayam. Fungsinya macam kita minum 100Plus tu. Alhamdulillah cara ni agak berkesan, maka saya memang sentiasa ada stok Nopstress ni kat reban.



Jadi jika tiada masalah ketara, maka ayam-ayam tuan ni akan bertelur danmembiak dengan baik di Malaysia. In sha Allah akan ada para pelapis yang menghuni Malaysia dengan baik. Aamiinn. Sekian dulu coretan untuk kali ni, semoga bersua lagi. Selamat Berjaya.
No comments

Khamis, 5 April 2018

7 Manfaat Memelihara Ayam Ratu @ Hiasan Dalam Kehidupan

7 Manfaat Memelihara Ayam Ratu @ Hiasan Dalam Kehidupan
Memelihara ayam menjadi salah satu hobi yang popular dalam masyarakat Malaysia amnya. Kebiasaanya hobi membela ayam ini terjadi secara turun menurun dari generasi lama ke generasi baru. Memelihara ayam ternyata mempunyai banyak manfaatnya kepada tuannya.
1. Kokokan ayam membuatkan kita tenang seperti terasa dalam suasana kampung.
- Membuatkan kita mudah untuk bangun subuh hari
- Bersemangat untuk melakukan kerja-kerja seharian.
- Melahirkan rasa yang tenang mengirup udara pagi sambil ditambah dengan kokokan ayam peliharaan.
2. Mendapat keuntungan yang tinggi
- Boleh menambah rezeki dengan menjual hasil seperti anak-anak ayam dan induk
- Jika burung makin merdu suara, makin mahal. bagi ayam, makin cantik ciri-cirinya, maka makin mahal.
3. Mengurangkan tekanan hidup
- Melihat ayam peliharaan dan mengosok ayam dapat memberikan kita rasa tenang dan rilek.
- Dapat menurunkan tekanan pemilik yang sibuk dengan urusan kerja seharian.
- Menurunkan tekanan darah dengan bermain dgn haiwan kesayangan.
4. Menjaga kesihatan mata
- Melihat ayam yang lincah dan cantik akan membantu menenangkan dan meningkatkan kesihatan mata.
- Menjadi terapi diri untuk menjamu mata dgn keindahan ciptaan Allah.
5. Mendapat pahala sedekah
- Dengan memberi makan kepada ayam peliharaan dan berlaku baik kepada haiwan.
- Islam dan agama lain mengajar penganutnya supaya kasih dan sayang kepada haiwan. Walaupun haiwan tidak punya akal, namun mereka masih mempunyai hati dan perasaan. Apabila kita memelihara haiwan peliharaan, secara tidak langsung, kita akan menyayangi mereka.
6. Beramal dengan hadis Nabi Muhammad SAW
- HR Abu Hurairah, Bahawa Nabi bersabda " Jika kamu sekelian mendengar suara kokok ayam, maka mohonlah kurnia dari Allah kerana sesungguhnya binatang tersebut telah melihat malaikat dan jika kamu mendengar ringkekan kaldai maka mohonlah perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan kerana binatang tersebut telah melihat syaitan ( Muslim 4908)
-Makhruhnya memaki-maki ayam. Rasulullah S.A.W bersabda:
"Janganlah kamu semua memaki-maki ayam. Sebab sesungguhnya ayam yang jantan itu membangunkan kamu untuk solat'
7. Merapatkan hubungan silatrurahim antara peminat ayam
- Percakapan dengan minat yang sama akan menarik minat individu yang mempunyai minat yang sama.
- Merapatkan ukhwan antara peminat ayam dengan adanya pertandingan ayam hiasan @ ratu.
Berikut merupakan antara manfaat yang saya dapat dari aktiviti memelihara ayam ratu. Pembaca semua macam mana? Apa yang anda dapat bila membela ayam ratu @ hiasan?
No comments

Isnin, 26 Mac 2018

Sedekah Untuk Ahli Keluarga Dapat Lebih Banyak Pahala

Umat Islam tidak kira kaya atau miskin digalakkan bersedekah mengikut kemampuannya. Bagaimanapun, orang miskin yang bermurah hati hendak bersedekah, bersedekahlah ala kadar, asalkan tidak menyusahkan diri sendiri dan orang yang menjadi tanggungannya.

Selepas itu, kalau ada yang berlebih daripada yang diperlukannya, barulah boleh disedekahkan sebahagian daripadanya kepada orang lain.

Hal ini diriwayatkan daripada Jabir bin Abdullah, katanya, Rasulullah SAW bersabda bermaksud :

"Apabila seseorang daripada kamu berkeadaan miskin (dan dia hendak bersedekah), maka hendaklah dia lebih dulu mengutamakan keperluan dirinya sendiri. Kalau ada yang berlebih, hendaklah disedekahkan kepada anak isteri dan orang yang ditanggung nafkahnya. Kalau ada juga yang berlebih, hendaklah disedekahkan kepada kerabatnya (atau kepada orang yang ada pertalian kerabat dengannya). Kalau ada juga yang berlebih, maka hendaklah disedekahkan kepada orang lain yang memerlukan bantuan, yang ada di sana sini." (Hadith sahih riwayat Imam Ahmad)

Dalam hal sama, daripada Abu Hurairah, katanya, Rasulullah SAW bersabda :
"Bersedekahlah kamu!
Seorang lelaki (yang hadir) berkata : Saya ada satu dinar.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada dirimu sendiri.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada isteri mu.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada anakmu.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada orang gajimu.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Engkau lebih mengetahui (akan orang yang patut engkau berikan)." (Hadith sahih riwayat Imam Ahmad)

Dalam hadis di atas, jelas ada keutamaan kepada siapa sedekah itu perlu diberikan. Nabi Muhammad SAW ketika ditanya mengenai bersedekah kepada kaum kerabat menerangkan :

"Orang (yang bersedekah kepada kerabatnya) itu mendapat dua pahala : pahala hubungan silaturahim dengan kerabatnya dan pahala sedekah itu sendiri." (Hadis riwayatkan Bukhari dan Muslim serta al-Nasa'i dan at-Tirmizi)

Dalam hadis lain daripada Abu Mas'ud al-Ansari daripada Nabi Muhammad SAW sabda Baginda :

"Sesungguhnya orang Islam itu apabila dia memberi nafkah dengan sesuatu kepada keluarganya, sedangkan dia memberikannya dengan tujuan mematuhi perintah Allah dan mengharapkan pahalanya nescaya pemberiannya itu menjadi sedekah (yang berpahala) baginya." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Perkara itu diterangkan lebih lanjut dalam hadis daripada Abu Hurairah, katanya, Rasulullah SAW bersabda :

"Satu dinar yang engkau belanjakan pada jalan Allah, satu dinar lagi yang engkau belanjakan pada memerdekakan seorang hamba abdi, satu dinar lagi yang engkau sedekahkan kepada seorang miskin dan satu dinar lagi engkau belanjakan kepada keluargamu, (maka) yang lebih besar pahalanya adalah yang engkau belanjakan kepada keluargamu." (Hadis sahih riwayat Muslim)

Dalam huraiannya Imam Nawawi berkata, hadis itu menggalakkan memberi nafkah kepada keluarga sendiri dan menerangkan pahalanya.

Hal itu kerana antara mereka ada yang diwajibkan nafkahnya disebabkan pertalian kerabat. Ada pula yang disunatkan nafkahnya sebagai sedekah dan untuk menghubungkan silaturahim. Malah, ada juga antaranya yang diwajibkan nafkahnya dengan sebab pertalian nikah kahwin.

Semua itu amalan baik yang sangat digalakkan, bahkan lebih afdal daripada sedekah sunat yang diberikan dengan sukarela (kepada orang lain).
No comments

Sabtu, 24 Mac 2018

duit

Duit ..  tak boleh bawa mati tapi tak ada duit rasa nak mati.
-.. Duit .. tak   boleh beli kasih sayang tapi kasih sayang boleh melayang bila tak ada duit.
- ..Duit .. tak boleh beli tidur tapi tak ada duit tidur pun tak lena.
- ..Duit .. tak boleh beli kesihatan tapi utk sihat perlukan duit.
- ..Duit .. tak boleh beli kebijaksanaan tapi utk dapatkan ilmu perlukan duit.
- ..Duit .. Orang bodoh nampak cerdik bila ada duit tapi orang cerdik nampak bodoh bila tak ada duit.
- ..Duit .. bukan segalanya tapi segalanya perlukan duit.

..D-don't.
..U-use.
..I-intelligence.
..T-the wrong way.

Kata orang-orang bijak pandai, jika :
                                                   
1.   ..Ingin bahagia. -  Sembahyang awal waktu
2.   ..Ingin sihat  -  Berpuasa
3.   ..Ingin dipermudahkan urusan - Bacalah Al-Quran
4.   ..Ingin wajah berseri  -  Jaga sembahyang Tahjud
5.   ..Ingin kaya  -  Sembahyang Dhuha
6.  ..Dihimpit masalah  - Beristghfarlah
7.  ..Berdukacita. -  Berdoalah
8.  ..Mahukan  keberkatan  -  Berselawatlah.

Yg membaca, tak untung
Yg brcakap, pun tak untung
Yg mndengar, pun tak untung
Yg untung, orang yang mempratikkannya, insyaAllah.

Mari kita amalkan..
" DUIT "
D - DOA
U - USAHA
 I  - ISTIQAMAH
T - TAWAKAL
ORANG SOMBONG je takkan copy..       
 - Istana Paling Cantik → MASJID..       
 - Lagu Paling Sedap → AZAN ..       
 - Senaman Paling Baik → SOLAT..       
 - Hobi Paling Berfaedah → ZIKIR..       
 - Agama Paling Indah →ISLAM..       
 sy copy sbb sy islam.. ☺

Minta berhenti sekejap je...Baca lah ini..

Curi sedikit masa Emas kita... Gunakan 1 minit utk mengingati ALLAH

                Langkah 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih
      SUBHAANALLAH
      WALHAMDULILLAH
      WALAA ILAA
      HAILLALLAH
      ALLAHU AKBAR

      ASTAGHFIRULLAAH

LA ILAAHA ILLALLAAH, MUHAMMADURRASUULULLAAH

ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK'ALAA SAYYIDINA MUHAMMAD WA 'ALAA ALIHI WA SAHBIHI AJMA'IIN

                     Langkah 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan

                     Langkah 3:
Forward pesan ini kpd sekurang-kurangnya 9 org yang anda kasihi.
                   
                     Hasil 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka utk mengingat, berdoa & bermunajat kpd ALLAH SWT.

                     Hasil 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka utk mengingat & berdoa utk Nabi Muhammad SAW

                     Hasil 3:
Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan kesejahteraan untuk kita & di-AMIN-kan oleh para Malaikat...:)
Ambil hikmahnya aja ya teman,,
Ya Allah
Ya Rahman
Ya Rahim
Ya Malik
Ya Qudus
Ya Salam
Ya Mu'min
Ya Muhaimin
Ya Aziz
Ya Jabar.                                                                                                 Ya Mutakabbir
Ya Salam
Ya Hayyu
Ya Qoyum
Ya Sami
Ya RozaQ
Ya Mugni
Ya Malikal mulki
Ya Dzal djalalilwalikrom
Ya Gofar
Ya Mujib

No comments

Khamis, 22 Mac 2018

URUTAN BAIK UNTUK PEREDARAN DARAH



- Urutan dapat meransang peredaran darah dan mengaktifkan otot-otot yang lemah dan mengembalikan kesegaran tubuh.

- Ia juga meransang pergerakan toksin melalui sistem limfa dengan melancarkan peredaran cacair limfa dan secara automatik menyingkirkan toksin dan meningkatkan sistem imun dalam badan.

- Urutan juga melancarkan perjalanan darah dan secara tidak lansung melegakan lenguh,sengal,pening kepala dan sakit pada bahagian badan.

- Dengan urutan dapat merehatkan badan yang letih dan tekanan yang dihadapi.

Berminat?
Hubungi abam utk temujanji yee..๐Ÿ˜
☎ 011-1684 0717
☎ 011-1684 0717
☎ 011-1684 0717

๐Ÿ“ฎNo 3, Tingkat 1, Arked Mara Machang

P/s - slot sangatlah terhad, dan perlu booking dulu sblm datang yer๐Ÿ’ƒ๐Ÿป

Terima kasih ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

#bracemenspa #spabudjetmache #aspaformen #spamache #machang #facialtreatment #massage #bekam #aromatherapymassage #haircut #rebonding #hairtreatment
No comments

Ahad, 11 Mac 2018

SELAMAT DATANG KE BRACE MEN SPA.


SELAMAT DATANG KE BRACE MEN SPA.

Kami menawarkan Servis Spa Budjet khas untuk warga Kelantan yang ingin tambil lebih sihat dan berkeyakinan.

Rawatan dan Servis yang disediakan di BRACE MEN SPA 
------------------------------------------------------------------------------

- Rawatan Wajah Normal = RM40 
- Rawatan Wajah Plus = RM50
- Rawatan Resdung = RM20 

- Rawatan Bekam = RM50 (12 cups)

- Aromatherapy Massage = RM50 (1 Jam)
- Rawatan Reflexsology = RM20 (30 minit)

- Rawatan Rambut = RM40
- Gunting Rambut = RM10 
- Cuci Rambut = RM10
- Rebonding Rambut = RM45
- Colour Rambut = RM45
- Warna Uban = RM20

PAKEJ RAWATAN BRACE MEN SPA 
---------------------------------------------------
A = Rawatan Wajah + Aromatherapy  Massage = RM80
B = Rawatan Wajah + Resdung = RM50
C = Gunting Rambut + Cuci Rambut = RM15


BRACE MEN SPA OPEN
-----------------------------------
SABTU-KHAMIS

SESI PAGI
10.00pg-1.00tgahari

SESI PETANG
2.00ptg-6.00ptg

SESI MALAM
8.30mlm-10.00mlm

Berminat?
Hubungi abam utk temujanji yee..๐Ÿ˜
☎ 011-1684 0717
☎ 011-1684 0717
☎ 011-1684 0717

๐Ÿ“ฎNo 3, Tingkat 1, Arked Mara Machang

P/s - slot sangatlah terhad, dan perlu booking dulu sebelum datang yer๐Ÿ’ƒ๐Ÿป

Terima kasih ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

#bracemenspa #spabudjetmache #aspaformen #spamache #machang #facialtreatment #massage #bekam #aromatherapymassage #haircut #rebonding #hairtreatment
No comments

Selasa, 6 Mac 2018

SLIMMEX INCHLOSS

SLIMMEX INCHLOSS




 
FUNGSI SLIMMEX 

  • ·         Mengurangkan masalah lemak degil yang berlebihan di bawah kulit.
  • ·         Melangsing dan membentuk badan menjadi lebih ideal.
  • ·         Mengurankan masalah sembelit.
  • ·         Membuang angin di dalam tubuh.
  • ·         Membuang toksin dari pembuangan air besar dan angin.
  •       Buat sapuan nipis dibahagian pinggang, lengan, bahu, perut, peha.
               Seelok-eloknya selepas mandi dan sebelum tidur.

HARGA : RM65.00

Berminat??? 

Clik link d bawah. 
http://www.wasap.my/60145157022
http://www.wasap.my/60145157022
http://www.wasap.my/60145157022

FREE COD SEKITAR MACHE

#carboflex #deflex #oilflex #adave #slimmewhite #sw #perlashine #nursajat #lemonex #hermonex #slimming  #fit4life #jomworkout #jomkurus #kurusegera #senamanperut #buanglemak #buangperut #bakarlemak #abgsado #projekkurus
No comments

SHE SO SOLID


SHE SO SOLID




She So Solid merupakan minuman berperisa coklat vanilla direka khusus untuk wanita bagi mendapatkan bentuk badan yang ideal sekaligus mengencangkan payudara dan juga meningkatkan hormon kewanitaan. Ini merupakan minuman kecantikan yang lengkap untuk luaran dan dalaman dambaan kaum wanita.

FUNGSI SHE SO SOLID

  • Membakar dan menghuraikan lemak-lemak degil terutama dibahagian perut sekaligus melangsingkan badan.

  • Mengencangkan payudara dengan menambahkan tisu-tisu lemak disekitar kawasan payudara dan ianya juga dapat mengembalikan keremajaan wanita.

  • Meningkatkan fungsi hormon kewanitaan (estrogen)

  • Anti penuaan dan mengembalikan keanjalan kulit wanita.

  • Melambatkan menopos serta dapat mengetatkan vagina.



CARA PENGAMBILAN
Bancuh sebagai minuman pagi dengan 80ml air panas/suam sebelum atau selepas sarapan pagi.
Untuk kesan optimum, anda tidak digalakkan meninggalkan sarapan pagi


BAHAN-BAHAN
Coco Powder
Vanilla Powder
Milk Powder
White Kidney Bean
Green Coffee
Lecithin
Bitter Orange
Mirifica
Lobata
Soy Extract
Fructose


PERASA DOUBLE CHOC VANILLA
15 SACHET
HARGA : RM128.00

Berminat??? 

Clik link d bawah. 
http://www.wasap.my/60145157022
http://www.wasap.my/60145157022
http://www.wasap.my/60145157022

FREE COD SEKITAR MACHE

#carboflex #deflex #oilflex #adave #slimmewhite #sw #perlashine #nursajat #lemonex #hermonex #slimming  #fit4life #jomworkout #jomkurus #kurusegera #senamanperut #buanglemak #buangperut #bakarlemak #abgsado #projekkurus
No comments

DEFLEX

DEFLEX

(DETOX DRINK)





FUNGSI DEFLEX
  • Membantu proses menurunkan berat badan menjadi lebih cepat.
  • Mengekalkan berat badan ideal.
  • Membersihkan usus secara menyeluruh dan menormalkan kembali fungsi usus.
  • Melancarkan kembali proses pembuangan dan sekaligus menghilangkan masalah sembelit.
  • Meningkatkan metabolisme dan kecekapan sistem penghadaman.
  • Membantu menurunkan paras kolesterol jahat.
  • Mempercepatkan proses penyerapan nutrien dan sekaligus memberikan kesan cepat dan maksimum keatas pengambilan suplimen.
  • Menstabilkan paras glukosa dalam darah.
  • Menukarkan kembali angka usia biologi dan memberikan kesan awet muda dari masa ke semasa.

BAHAN-BAHAN
Chitosan ~ Pembakar lemak.
Citrus Aurantium ~ Merangsang pembakaran lemak.
Aloe Vera ~ Pembersih usus, menyingkir lendir dan lemak.
Fiber Gum ~ Serat yang tinggi, menurunkan paras kolesterol.
Psylium Gum ~ Membersihkan usus dan menjaga penyerapan air pada kotoran.
Apple Fiber ~ Menyerap lemak, memberi rasa kenyang dan mengawal obesiti.
Wheat Grass ~ Mengurangkan angin dalam usus dan melancarkan perkumuhan.
Rasberry Powder
Citric Acid
 Fructose


BUKTI KEBERKESANAN
(1-5 HARI)
Pembuangan najis lebih banyak dari biasa.
Najis lebih berwarna kehitaman (toksin dan toksid disingkirkan)
Najis agak berbau (kotoran berpuluh tahun disingkirkan)
Kerap mengeluarkan angin badan.
(SELEPAS 7 HARI)
Toksid semakin berkurangan.
Lebihan lemak yang tidak diperlukan juga dibuang.
Perut semakin kempis.
Badan lebih ringan dan wajah lebih berseri (pink kemerahan)

CARA PENGAMBILAN
1 Sachet, 2 hari sekali.
Dibancuh/ digoncang dgn 100ml ari suam/sejuk.
Diminum pada waktu malam, sebelum tidur.


PERASA JUS EPAL HIJAU
15 SACHET
HARGA : RM100.00

Berminat??? 

Clik link d bawah. 
http://www.wasap.my/60145157022
http://www.wasap.my/60145157022
http://www.wasap.my/60145157022

FREE COD SEKITAR MACHE

#carboflex #deflex #oilflex #adave #slimmewhite #sw #perlashine #nursajat #lemonex #hermonex #slimming  #fit4life #jomworkout #jomkurus #kurusegera #senamanperut #buanglemak #buangperut #bakarlemak #abgsado #projekkurus
No comments

MUDAHNYA KURUS DENGAN CARBOFLEX


MUDAHNYA KURUS DENGAN CARBOFLEX


INGAT LEMAK INGAT CARBOFLEX



Kita semua mempunyai impian untuk memiliki tubuh badan sempurna, tetapi adakah semuanya berjaya memilikinya ?


Paling ditakuti jika lemak menempel sana-sini, paha dan lengan yang besar, pinggul dan pinggang menggeleber dan perut yang buncit. 

Ramai yang sanggup berhabis duit semata-mata untuk tampil kurus, cantik dan menawan. Namun jangan dilupa, keutamaan yang sebenarnya ialah kita perlu kurus untuk kekal sihat dan mengurangkan risiko mendapat pelbagai penyakit.

Jangan berlapar atau ‘diet’ dengan cara yang tidak sihat untuk kurus.




PENCARIAN ANDA UNTUK MENCARI PENYELESAIAN BERAT BADAN BAKAL BERAKHIR DI SINI KERANA SAYA NAK KONGSI TENTANG PRODUK TERBAIK SEPANJANG 2017, PALING HOT DAN MENDAPAT PERMINTAAN PALING TINGGI DARIPADA PELANGGAN BAGI KATEGORI 'SLIMMING & FAT BURNER' IAITU "CARBOFLEX" 


TERBONGKAR !!! 


Formula hebat CARBOFLEX kini diakui setelah hampir 99% pengguna mengakui bahawa berat badan mereka dapat dikurangkan setelah mengambil CARBOFLEX hanya dalam tempoh waktu yang singkat (2-4 minggu)


APA ITU CARBOFLEX ? 
Merupakan sejenis minuman kesihatan khusus untuk menyingkirkan lemak-lemak berlebihan terutamanya dibahagian perut, lengan, muka dan juga punggung.
Ia juga membantu proses penurunan berat badan dan sebagai alternatif terbaik untuk membantu individu mendapatkan berat badan ideal.
Fokus utama CARBOFLEX juga adalah untuk membuang lemak dibahagian perut dan sekaligus mengempiskan perut buncit.




FUNGSI DAN KELEBIHAN CARBOFLEX 
Menghuraikan lemak lama & menukarkannya kepada tenaga.
Menyingkirkan & memusnah kan lemak-lemak lama yang menempel didalam tubuh dan mengelakkannya daripada memasuki salur darah.
Menghalang penyerapan lemak dan karbohidrat yang berlebihan.
Mengurangkan nafsu makan berlebihan dan memberikan lebih rasa kenyang.
Mengempiskan bahagian perut, mengecilkan lengan dan paha.
Membaiki dan meningkatkan kecekapan metabolisme tubuh.
Lebih energetik, aktif dan bertenaga.
Mengurangkan berat badan.
Membantu menstabilkan bacaan kolesterol dalam darah. 



CADANGAN PENGAMBILAN Bancuh 1 cawan dengan air panas/suam, diambil sebagai minuman pagi seelok-eloknya sebelum sarapan. Sukatan 80ml air. (Boleh juga diambil semasa sarapan)

Jika melakukan ‘Work out’ pada waktu malam, boleh juga ditambah 1 sachet lagi sebelum memulakan aktiviti. 




JAMINAN CARBOFLEX 
Semua produk keluaran Adave (M) Sdn. Bhd dikilangkan di kilang yang bertaraf GMP & HACCP. Formulasi dan bahan terbaik daripada US dan diformulasikan oleh pakar pemakanan. 




BAHAN-BAHAN UTAMA CARBOFLEX
Double Choc Brownies Powder
Strawberry and Pomegranate
Green Coffee Bean
White Kidney Bean
Garcinia Cambogia
Non Diary Creamer
Fructose
Guarana 

KETERANGAN PRODUK
15 Sachets / kotak
Perisa Double Choc Brownies



SYARIKAT PENGELUAR

ADAVE (M) SDN. BHD (1194755-W)
TAMAN TTDI GROVE, 43000
KAJANG, SELANGOR



MENGAPA ANDA MESTI DAPATKAN PRODUK TERBAIK ADAVE DARIPADA KAMI ?

Kerana kami merupakan MASTER STOKIS yang dilantik oleh ADAVE untuk melantik STOKIS & EJEN, MENGEDAR & MENJUAL produk-produk terbaik Adave seperti :-

➩ CARBOFLEX
➩ DEFLEX
➩ OILFLEX
➩ SLIMMEX
➩ SHE SO SOLID
➩ BEAUTIFLEX
➩ CELLEX 



BERMINAT UNTUK DAPATKAN PRODUK-PRODUK TERBAIK ADAVE ?


PERTANYAAN / BELIAN / ORDER SILA HUBUNGI ZUL :-





KLIK DI SINI >> BELI CARBOFLEX


KLIK DI SINI >> BELI CARBOFLEX






PROMOSI !!!
FREE GIFT & FREE POSTAGE
UNTUK SETIAP PEMBELIAN MANA-MANA ITEM.






TESTIMONI BERJAYA KURANGKAN BERAT BADAN DENGAN CARBOFLEX









DAH TAK SABAR NAK CUBA CARBOFLEX ? NAK KURUS SEPERTI MEREKA YANG DAH BERJAYA ? 

CEPAT ! CEPAT ! CEPAT !.... HUBUNGI KAMI SEKARANG !!!


KLIK DI SINI >> BELI CARBOFLEX


KLIK DI SINI >> BELI CARBOFLEX

















No comments