+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Khamis, 2 Februari 2017

Nak berjaya menyimpan walaupun bergaji bawah 1K? Baca 7 tips menarik ini.

8:00:00 PG

Share it Please


Bila mula bekerja, mesti korang nak mula menyimpan untuk kegunaan masa depan kan?

Namun bagaimana pula bila korang bergaji bawah 1K? 

Boleh ke tak menyimpan?

Jawapannya adalah boleh. Tak kisah pun korang bergaji berapa, asalkan korang nak menyimpan.

Nak tahu cara menyimpan walau gaji korang bawah 1K?







“Gaji aku ciput la, macam mana nak menyimpan.”

“Nak makan pun sakit, inikan pula nak menyimpan.”

“Gaji 3K bolehlah la nak simpan, gaji aku 1K je.”

***

Itu antara dialog kehidupan anak muda yang selalu saya dengar. Sebenarnya konsep menyimpan bukan berapa banyak pendapatan korang. Ada je yang gaji banyak tapi simpanan mereka pun rasa macam tumbuk bawang. Rasa nak nangis tengok. Banyak hutang daripada simpanan.

Kita mampu membuka pintu kepada mereka tapi kita tidak mampu untuk memaksa mereka untuk masuk ke pintu perubahan tersebut.

Ini antara panduan dan cara saya masa saya mula-mula bekerja dulu. Gaji saya pun biasa-biasa je. Nak tahu? Ayuh baca lagi:

1. Matlamat Dan Target
Jika korang tak ada matlamat dan target pun susah juga. Korang duk cakap dalam diri sendiri “aku kena menyimpan ni” tapi korang tak tahu berapa harus korang menyimpan dan apa yang korang nak capai nanti. Jadi setkan matlamat terlebih dahulu. Berapakah kemampuan ekonomi korang. Berapa setiap bulan korang harus menyimpan dan di mana nak simpan. Macam gua, gua setkan nak menyimpan RM300 setiap bulan.


2. Simpan Dahulu Baru Berbelanja
Sekurang-kurangnya simpan terus 10% daripada pendapatan korang. Paling senang buat potongan gaji ke tempat simpanan. Selebihnya baru berbelanja. Cara ni sangat berkesan bagi gua. Tak lah nanti korang tak tahu kemana wang korang larikan diri.


3. Simpan Di Tempat Yang Susah Hendak Dikeluarkan
Saya tahu, perangai anak muda ni ada yang menyimpan kemain rajin. Tapi bila tengok perkataan SALE 80% mula la nak menggelupur terus pergi cucuk balik duit dekat ATM tu. Habis simpanan dalam satu hari. Jadi, korang boleh simpan dekat tempat yang susah nak dikeluarkan sikit macam TH, AHB.


4. Tidak Bercinta Dengan Kad Kredit
Ramai kawan-kawan saya semua kaki kad kredit. Keluar dengan makwe mesti nak nampak cool je beli tiket wayang guna kad kredit. Bayar makan pun guna kad kredit. Peh.. nampak awesome gila main swap-swap je. Bila dah due date kena bayar, tak tahu nak bayar macam mana. Akhirnya caj-caj tambahan dikenakan. Kalau korang mampu bayar dan bijak merancang, lepastu selalu dapat bonus, rebat takpelah.


5. Pendapatan sampingan
Kalau member ajak berniaga kecil-kecilan tu join lah. Jadi ejen takaful, ejen hartanah ke. Berniaga online ke. Buat dropship ke. Kalau korang ada kereta bawah 5 tahun boleh buat Uber ataupun Grabcar. Dah dapat komisen sedikit sebanyak simpan ye. Jangan ajak makwe lepak makan kat Pavillion pulak.


6. Mengurangkan perbelanjaan
Saya tak suruh korang pergi makan pucuk ubi tiap hari, pergi memburu kancil di hutan tapi cukup lah korang cuba mengurangkan kos perbelanjaan seharian. Contohnya hadkan makan di luar, tutup suis elektrik jika tidak digunakan, baiki paip yang bocor. Tak perlu tiap minggu tengok wayang dengan makwe, pergi travel luar negara, beli gajet terbaru dan sebagainya. Korang boleh fikir sendiri kan. Fikirkan sejenak ke mana wang korang selalu banyak dihabiskan.


7. Banyakkan bersedekah
Dalam duit gaji kita tu ada juga rezeki orang lain. Jangan risau dan takut untuk memberi. Sedekah ikut kemampuan korang. Yang penting niat tu. Biar ikhlas. Eloknya sedekah dekat adik beradik yang kurang kemampuan dulu. Family first gituuuuhh! Mak ayah jangan lupa.

Korang bagi 1, 10 Tuhan ganti balik. Tak semestinya korang bagi RM50, dapat balik RM50. Tuhan akan bagi dalam pelbagai cara.


Mudah bukan? Banyak lagi cara yang korang boleh buat. Pengalaman dari masa ke semasa akan mematangkan korang. Tapi, kalau dah nak masuk umur 35 tahun pun masih tak fikir nak menyimpan, korang ada masalah lah tu.

Walau sedikit manapun usaha korang, lama-lama pasti akan membuahkan hasil. Jadi, ayuh mulakan daripada sekarang.


Sumber artikel disini