+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Isnin, 20 Februari 2017

7 perkara yang boleh buat dompet anda kemarau berpanjangan

9:55:00 PTG

Share it Please


Ramai orang sangka yang mereka dah bagus dalam pengurusan kewangan, namun sebenarnya tak pun. 

Tambah-tambah bila dah masuk hujung tahun dan bermacam-macam jualan diskaun muncul. 

Apa yang perlu dilakukan supaya dompet korang tak bocor di tengah-tengah bulan? 




Baru nak masuk tengah bulan. Apa khabar keadaan kewangan korang? Harap baik-baik sahaja hendaknya.

Jika kaum makwe cakap takde duit, dalam purse dia tinggal RM50. Dalam Tabung Haji ada RM5000, dalam tabung ada RM200, dalam laci duit dalam sampul ada RM100.

Tapi sesetengah kaum lelaki kalau kata takde duit, dalam dompet dia tinggal RM20. Dalam akaun bank licin. Dalam Tabung Haji yilekk. Begitu bezanya makna “takde duit bagi lelaki dan perempuan”. Jadi korang kena tahu apa sebabnya buat dompet kau kering je setiap bulan.

Amboi, kemain panjang tajuk kan. Perkara ni kalau korang buat, memang korang tak akan pernah merasa kebebasan kewangan. Boleh buat dompet korang penuh dengan resit daripada duit. Boleh buat air mata penyesalan korang menitis bila buka dompet.

Antaranya:

1. Tidak menyimpan
Ramai yang berbelanja dahulu, selebihnya barulah menyimpan. Reward yourself kononnya. Itu silap sebenarnya. Korang harus menetapkan berapa simpanan yang korang kena buat setiap bulan. Sama ada 10% daripada pendapatan, 20%, 30%? Itu terserah dengan pendapatan kewangan korang. Jangan ikut orang. Ikut kemampuan diri sendiri.

2. Berbelanja lebih daripada pendapatan
Ini akan terjadi bila korang tak buat bajet kewangan. Semua benda korang nak beli dalam satu bulan. Lepastu terpaksa kena pinjam sana sini. Hujung bulan barulah nak menyesal. Bila duit tinggal RM20, barulah mula nak berjimat. Megi pun pinjam rakan sejawat punya.

Tambahan pula hujung tahun nie. Banyak perkataan SALE. Semua korang nak beli sekaligus. Bawa-bawa la bersabar. Beli barang serupa tiada hari esok.

3. Selalu membeli-belah
Setiap minggu je mesti keluar lepak Pavilion, Mid Valley, Time Square. Apa la yang korang cari dekat sana pun saya tak tahulah. Ohhh, nak lepaskan stress kerja. Tapi bukankah “dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang?”. Hehe. Asyik keluar ni kos petrol lagi, bayar parkir, makan kat luar. Keluar sebulan sekali dah la. Nak rehatkan minda pergi pantai, masuk hutan lipur, pergi daki bukit. Bersatu dengan alam. Dengar kicauan burung-burung.

Tak lupa juga, setiap kali dapat gaji mesti korang sibuk buka laman web Lazada, Zalora tu kan. Kalau sekadar nak cuci mata takpe la.

4. Gaya hidup mewah
Terlalu mementingkan gaya hidup yang berkelas. Walaupun korang duk kelas belakang masa Tingkatan 5, tetapi gaya hidup korang kena kelas, ye dak? Nak ada iPhone. iPad. Go Pro, DSLR dan sebarang gajet cool yang lain. Tak nak kalah dengan orang lain.

Kerja gomen N19 tapi nak pakai Honda City, baju berjenama, telefon canggih je. Nak simpan duit deposit rumah pun tak tersimpan lagi. Nanti orang dah ada rumah, korang mula lah nak komen macam-macam.

5. Terlalu banyak hutang
Setiap bulan banyak perkara yang korang kena bayar. Ada hutang pembiayaan peribadi, hutang PTPTN, kad kredit, pembiayaan kereta. Debt lovers katakan. Jadi, korang rancanglah kewangan korang sebaik-baiknya. Bayar dahulu hutang-hutang tu semua. Lepastu, tak payah la nak buat hutang baru lagi. Sekali korang terlepas bayar, terlewat bayar, mungkin ada caj tambahan dikenakan. Jaga-jaga.

6. Belanja ikut nafsu dan kemahuan
Ramai jenis yang pantang tengok sesuatu perkara yang diminati, mesti akan segera mendapatkannya dengan apa cara sekalipun. Walaupun apa yang korang nak tu tiada dalam perancangan dan bukan sesuatu yang menjadi keperluan.

Misalnya, tukar telefon pintar baru setiap kali keluaran terbaru. Nak nampak up to date je. Tukar sofa ikut jiran. Makan kat kedai order sampai 5 jenis lauk. Selalu je modified kereta Myvi zero-downpayment korang tu. Banyak lagi lah perbelanjaan yang tidak sepatutnya korang buat tapi kau tak sedar. Dah jadi tabiat kan.

7. Tiada simpanan kecemasan
Simpanan kecemasan ni untuk korang guna sekiranya berlaku sebarang kecemasan yang kecil seperti tayar kereta pecah, kereta rosak, bumbung rumah bocor. Kalau tak ada simpanan kecemasan ni, akan buat hidup korang jadi kucar-kacir sikit. Peruntukan sedikit wang untuk membina tabung kecemasan ni.

Kenapa? Sebab apabila berlakunya kecemasan, mana korang nak cari duit? Mula la nak pinjam sana sini. Lepastu bulan depan kena bayar balik. Kan dah lari bajet bulan tu.


Jangan jadi kedekut tetapi jadilah seseorang yang berjimat cermat dan berdisiplin dalam berbelanja. Korang kena ingat, ada bezanya antara kedekut dan berjimat cermat ye. Banyak duit gaji korang yang dapat dijimatkan dan digunakan untuk keperluan yang lebih penting.

Kalau pakwe korang ajak makan dekat kedai mamak, makan cendol dan rojak kat gerai tepi jalan, mana korang mahu kan. Tak ada kelas katanya. Nak makan tempat makan hipster je. Senang nak update Insta. Terpaksalah pakwe korang ikut. Dia nak menyimpan pun tak jadi nak menyimpan.

Jadi, cubalah ubah gaya hidup korang. Apa gunanya setiap hari update gambar makan mewah, pergi travel sana sini tetapi hutang sekeliling pinggang.

Hidup bersederhana sudah la. Sesungguhnya hidup secara bersederhana itu lebih baik dan indah. Sekadar berpesan-pesan.


Sumber artikel disini