+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Jumaat, 3 Februari 2017

7 PERKARA YANG ANDA PERLU TAHU UNTUK MENGELAKKAN KERING DI HUJUNG BULAN

9:54:00 PTG

Share it Please
Semua orang perlu mula merancang kewangan supaya hidup lebih teratur.

Tak kira lah korang kerja apa sekalipun.

Tapi bagaimana harus mulakan? Apa yang perlu dilakukan supaya kewangan dapat diuruskan dengan baik? 




Apa khabar tahap kewangan korang? Harapnya baik-baik je lah. Masih boros berbelanja? Ataupun rasa masih susah nak menyimpan wang?


Semua orang perlu merancang kewangan masing-masing. Tidak kiralah sama ada orang kaya atau miskin.

Ini antara panduan yang korang boleh buat untuk memantapkan kewangan korang. Antaranya:


Panduan #1 Rancang Kewangan
Semua bermula dengan diri korang. Rancanglah kewangan korang dengan sebaik mungkin. Janganlah berbelanja melebihi pendapatan bulanan korang. Sediakan bajet kewangan sendiri setiap bulan. Simple.


Panduan #2 Teknik Sampul
Keluarkan duit gaji. Bahagikan wang perbelanjaan korang ke dalam beberapa sampul surat. Labelkan mengikut peruntukan bulanan. Antaranya, belanja barang dapur, bayar bil / utiliti, belanja makwe, petrol dan lain-lain.


Panduan #3 Potongan Gaji Ke Dalam Tabung Haji
Benda ni paling senang nak buat tapi susah nak dilaksanakan. Takda masa la, susah parking dekat pejabat TH lah dan macam-macam lagi lah alasan korang kan.


Panduan #4 Unit Amanah
Dengan membuat Unit Amanah, korang boleh memastikan setiap bulan sudah ada simpanan pelaburan tetap. Jadi selebihnya boleh berbelanja.


Panduan #5 Bawa Wang Tunai
Kalau nak pergi beli barang, bawalah wang tunai je. Tapi pastikan bawa wang cukup dengan apa yang nak dibeli. Tidaklah nanti korang menggelupur apabila nampak perkataan SALE 80%. Benda dah ada pun nak beli lagi. Semua benda nak beli. Tidak perlu bercinta dengan kad kredit kalau korang tak mahir menggunakan.


Panduan #6 Simpan Si Oren & Si Hijau
Buatkan tabung RM20 dan RM5 misalnya. Kalau tak mampu bercinta dengan Si Oren, bercintalah dengan Si Hijau dulu. Kadangkala kehadiran Si Oren sukar diduga. Hasilnya selepas setahun memang mantap.


Panduan #7 Simpan RM1 Satu Hari
Paling tidak pun korang simpan RM1 satu hari. Balik kerja tu, masuk RM1 dalam tabung. Sebulan dah RM30. Kalau setahun dah RM365 dah. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Naik gaji, tambahkan jumlah simpanan.


Banyak lagi cara yang korang boleh buat. Ubah suai mengikut kemampuan dan keadaan ekonomi korang.

Berapa pendapatan korang tidak penting, yang penting berapa banyak yang korang mampu simpan. Ada yang bergaji besar, tapi simpanan sikit dan ada yang yang bergaji kecil tetapi simpanan banyak.

Masa kurang tanggungan inilah, korang kena memantapkan kewangan. Ini tidak, tiap hari minggu korang duk perabis duit kat makwe. Dapat gaji belanja makwe makan dekat kedai hipster. Lepak dekat kedai kopi mahal. Tengok wayang sambil makan pop corn. Tiga minggu kemudian mulalah nak meminjam duit rakan sejawat.

Sumber artikel disini