+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Khamis, 19 Januari 2017

Perkongsian keberkesanan masalah jeragat @ pigmentasion dgn FIRMAX3…

11:10:00 PTG

Share it Please




Masalah jeragat dan pigmentasi adalah berbeza. Jeragat atau dikenali sebagai freckles adalah disebabakan faktor keturunan yang dialami sejak kecil atau remaja. Ianya adalah bintik-bintik halus berwarna coklat dan keperangan-perangan. Jadi, saudari perlu peka pada faktor persekitaran, jangan terlau terdedah pada cahaya matahari atau haba kerana akan bertambah gelap serta dikhuatiri akan menjadi melasma (pigmentasi bertompok). Berlainan dengan pigmentasi iaitu kelihatan bertompok atau melasma berpunca dari kerosakan kulit akibat dari penggunaan produk yang mengandungi bahan pemutih dan pengelupasan. Faktor lain seperti kehamilan, pemakanan, pengambilan pil perancang serta ketidak seimbangan hormon.sekiranya ianya telah dialami sejak kecil atau remaja lagi, bermakna tompok-tompok gelap yang ada dipanggil jeragat. Tetapi, sekiranya tompok-tompok gelap berkenaan dialami apabila umur makin meningkat, ianya dipanggil pigmentasi.


Semua wanita dambakan kulit wajah yang bersih, bebas dari jerawat mahupun flek hitam. Namun salah satu masalah yang paling sering terjadi pada sebagian besar wanita Asia, terutama yang berusia di atas 30 tahun, adalah timbulnya flek hitam atau melasma (pigmentasi) di wajah.


Pigmentasi kulit atau melasma, boleh terjadi di beberapa bahagian tubuh, terutama di kawasan muka wajah akibat sinaran UV yang tidak bertapis. Faktor penyebab terjadinya jeragat dan pigmentasi. Jeragat biasanya diwarisi dari keturunan manakala, pigmentasi pula terbentuk bukan kerana keturunan, tetapi disebabkan beberapa faktor, pemakaian kosmetik yang kemungkinan besar mengandung merkuri, hidrokuinon dan asam salisilat juga dapat membuatkan pigmentasi pada kulit wajah. Kerana apabila digunakan terus menerus, ia akan menyebabkan kulit menjadi nipis dan sangat sensitif terhadap pancaran matahari.


Apabila kulit menjadi nipis dan semakin berumur (tua) ia tidak mampu lagi menghasilkan pigment kulit yang baru, oleh itu pigment kulit lama yang telah mati dan tidak dapat diperbaharui akan kelihatan hitam dan bertompok-tombok pada kulit wajah. Semakin lama pigment kulit yang mati akan menjadi banyak. Itu sebabnya kenapa pigmentasi pasa asalnya hanya sedikit sahaja di permukaan wajah akan merebak dan menjadi besar jika tidak membuat apa-apa tindakan untuk mencegahnya.


Sebab-sebab terjadinya melasma (Jeragat):-


1). Terdedah Kepada cahaya matahari terik.
2). Penggunaan Hormone. Contohnya Pil perancang
3). Penggunaan kosmetik / Rawatan kulit tidak sesuai.
4). Keturunan.


Kesan:


Sesetengah daripada kita mungkin berpendapat bahawa pigmentasi bukanlah masalah yang serius tetapi sebaik sahaja melanin mula bertambah dan bercantum dengan sel kulit, keadaan akan menjadi teruk. Pigmentasi akan bertambah teruk, ton kulit berubah, dll. Pigmentasi boleh dirawat jika rawatan tidak dilengah-lengahkan.


Umur Kadar Kebarangkalian Timbulnya Pigmentasi Peringkat Pemulihan
20 tahun dan ke bawah 10% Kulit boleh dirawat dan pulih dalam masa 35 hari.

Bermula dari 28 tahun 20% Kulit masih kelihatan muda. Pigmentasi boleh
dikurangkan dalam masa 3 hingga 6 bulan.

Bermula dari 38 tahun 50% Bahagian pigmentasi mula bertambah meluas.

Bermula dari 48 tahun 70% Pertumbuhan pigmentasi adalah paling banyak.

48 tahun dan ke atas 100% Bintik penuaan akan mula hadir pada seluruh bahagian muka.


p/s Teknologi nano dan gabungan bahan herba serta tumbuhan semulajadi yang digunakan oleh krim firmax3 ini membantu memulihkan masalah jeragat & pigmentasi dari dalam.. kerana firmax3 berfungsi mengikut peredaran darah.. cara penggunaan yang mudah membolehkan semua individu boleh guna krim ini dimana2 saja.. yang bestnye bukan saja jeragat & pigmentasi hilang tetapi tona kulit akan sekata serta wajah akan lebih glowing.