+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Jumaat, 28 Februari 2014

Doakan Yupp!!

Perjalanan Masih Jauh..

Sekarang ini mood untuk tulis entry dan update blog memang kelaut r. Penulisan di blog aku sekarang ini lebih kepada catatan peribadi. Entry langsung tidak ada manfaat untuk pembaca dan aku mintak maaf atas perkara ini. Sekarang ini, aku masih dalam proses untuk dapatkan balik mood untuk baca entry blog orang lain dan update entry yang bermanfaat. Doakan yup!!

Memang dari dulu aku sudah bagitahu dari awal aku mula-mula berblogging, penulisan di blog ini untuk tatapan diri aku dan anak cucu aku pada masa akan datang. Haha.. Supaya aku boleh berbangga kat cucu aku, "yang tok korang kurang pun tau buat blog".

Jadi ianya tidak menjadi masalah kepada aku, cuma aku agak terkilan dengan sikap aku yang malas nak update blog. Sehinggakan pembaca blog ini ramai yg mesej aku di facebook supaya update blog. Kenapa tak update blog? Lama senyap, entry baru tak ada ke? Pertanyaa- pertanyaan ini selalu ja masuk dalam privite message aku. Ermm.. Jawapan aku pulak, "sekarang tengah busy, final year". Alasan sibuk ja yang mampu aku bagi. Padahal aku tak lah sibuk sangat, sebab Allah dah permudahkan semua urusan aku untuk Final Year Project (FYP) dan Integrated Design Project (IDP). Sekali lagi aku mintak maaf..

InsyaAllah, kalau di beri kesempatan masa dan waktu, aku akan cuba untuk update blog dengan entry yang lebih bermanfaat untuk dibaca oleh semua. Doakan yupp!!

# Guillemard Bridge  ( Jambatan keretapi terpanjang di Malaysia )
2 comments

Khamis, 27 Februari 2014

Pasport Untuk Keluar Di Jalan Allah


Alhamdulillah, walaupun dalam keadaan tak berapa sihat hari ini. Allah masih bagi kekuatan untuk aku pergi buat pasport di KDN Kangar tadi. Ini semua adalah untuk aku khuruj d jalan Allah lepas aku habis belajar nanti. InsyaAllah, kalau diizinkan Allah aku akan keluar di Jalan Allah bulan 7 ni. Tapi sekarang ini, hati aku masih berbelah bagi lagi untuk keluar ke tak? Aku masih confius lagi. 

Tok aku, marahkan aku. Dia tak bagi aku keluar, dia suruh aku pergi Majlis Konvo U. Mak aku pulak, dia bagi aku keluar, cuma dia nak tengok aku konvo. Sebab mak tak pernah lagi pergi majlis konvo anak sendiri. Lepas dia tahu tok aku marahkan aku dan tak bagi aku keluar di Jalan Allah, mak pun jadi makin berat ja nak lepaskan aku keluar. Aku makin confius, antara nak keluar ke tak?

Kalau aku tak keluar masa ni, untuk belajar agama. Bila lagi aku akan keluar.? 
Lepas aku kerja? Pasti aku akan sibuk dengan kerja aku. Susah nak dapat cuti untuk keluar 4 bulan.
Lepas aku kahwin? Pasti aku akana sibuk dengan urusan rumah tangga, anak dan isteri.
Lepas aku pencen? Aku pun x pasti aku boleh hidup untuk hari esok.

Oh Allah.. Help me..

4 comments

Selasa, 11 Februari 2014

Persoalan Dunia Jadi Soalan Di Akhirat..


Ramai antara kita mampu berkata-kata, bagi nasihat yang berguna untuk orang lain, cakap positive thinking dan macam-macam lagi. Tapi apa yg kita cakap tu, adakah untuk diri kita sendiri atau atas maksud untuk mengajar orang lain? Kalau untuk diri kita sendiri, ianya mampu berguna untuk orang lain. Tapi kalau untuk orang lain, adakah ianya mampu untuk menjadi sandaran pada orang yg mendengarnya..?

Begitulah kehidupan aku sekarang ini. Kalau bukan kerana Allah aku tak akan buat semua ini. Keluar di Jalan Allah, duduk dengar bacaan hadis, duduk dalam mesyuarat harian, pergi buat ziarah tempatan dan ziarah kampung sebelah. Tapi, kalau betul kerana Allah? kenapa aku tak buat semua tu, bila berasa di kampung sendiri? Kalau buat pun, cuma 1 atau 2 amal sahaja. Nampaknya aku masih belum buat kerana Allah. Mungkin ini kerana suasana tempat aku duduk. Sebab, kalau di hostel aku ada dengan suasana kawan-kawan yang buat usaha agama. Tapi bila di kampung, suasana itu hilang begitu sahaja.

Hahaha.. Orang nampak aku baik, kalau jumpa orang lain. "Dahi hitam, ustaz eh?". Aku tunduk tanda malu sambil mengatakan "dahi hitam bekas jatuh ni". Kalau boleh aku nak buang ja kesan kat dahi ni. Aku berkawan dengan orang yang buat maksiat dan aku sendiri buat maksiat tersebut. Seringkali aku ditanya oleh kawan aku " ko ni, buat maksiat tapi masih duk p solat, ko ni ada spilt personaliti ka?" kali pertama dngar petanyaan tu, terkesima jugak. Tapi aku jawab cuba jawab " Kalau aku tak solat, pasti aku buat maksiat lebih teruk dari sekarang ni". 

Ujian Allah akan datang pada setiap hambanya.. Aku masih tak dalam ujian Allah.. InsyaAllah lepas semua ini berakhir aku akan kembali kepada Mu ya Allah..
1 comment