+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Ahad, 27 Oktober 2013

Perlukah Motivasi Untuk Teruskan Hidup?


Once one brother have been asked about a question.

Why there are people who are motivated in doing something and on other side they are not motivated. Some people are motivated in study, but in doing outdoors they are such lazy. Sometimes we could find people who are actively involved in doing community works, but in the other hand they are not so good in study. Also there are people who are very committed to their job in workplace but when they return home, nothing they can do but being a lazy guy. Some also good in religious things, but they are failed doing other non-religious things.

This brother answered.

It is all about motivation. someone do something because "there is" motive behind it. Either they got something from it, they satisfy someone because of it, or they are happy to do it. Thats all.

Lets people balance ourselves, do motivate ourselves in doing what we should do. For muslims, actually all of us got two life to be live. One at here and another in hereafter, this world is important because this is place we live before the next live. But be remember, next life is longer. Be prepared by motivate yourself. For those who're over motivated in doing outdoor things, as a student please find any motivation source. Know you potential and try to build it up.

Therefore, we should keluar di jalan Allah  to learn self-motivated to do good to Allah.
3 comments

Isnin, 21 Oktober 2013

O Allah, Kurniakanlah CintaMu Terhadapku.


Seluruh muslim sepakat bahwa cinta kepada Allah adalah suatu kewajiban. Allah berfirman berkenaan dengan orang-orang mukmin:
"Ia mencintai mereka dan mereka mencintaiNya." 

Dan Nabi saw. Bersabda,
"Sebelum seseorang mencintai Allah dan NabiNya lebih daripada mencintai yang lain, ia tidak memiliki keimanan yang benar." 

Ketika Malaikat Maut datang untuk mengambil nyawa Nabi Ibrahim, Ibrahim berkata:
"Pernahkan engkau melihat seorang sahabat mengambil nyawa sahabatnya?" 

Allah menjawabnya,
"Pernahkan engkau melihat seorang kawan yang tidak suka untuk melihat kawannya?" 

Maka Ibrahim pun berkata,
"Wahai Izrail, ambillah nyawaku!"

Doa berikut ini diajarkan oleh Nabi saw. kepada para sahabatnya;
"Ya Allah, berilah aku kecintaan kepadaMu dan kecintaan kepada orang-orang yang mencintaiMu, dan apa saja yang membawaku mendekat kepada cintaMu. Jadikanlah cintaMu lebih berharga bagiku daripada air dingin bagi orang-orang yang kehausan." 

Hasan Basri seringkali berkata:
"Orang yang mengenal Allah akan mencintaiNya dan orang yang mengenal dunia akan membencinya."

Tanya diri kita, adakah kita cinta pada Allah?

Kalau kita cintakan Allah, kenapa setiap kali kita ada masalah, kita sering salahkan Allah.? Sedangkan terlalu banyak nikmat yang Allah telah bagi pada kita. Kenapa kita kata Allah tidak adil? Hanya kerana kita diuji dengan kesakitan dan dengan kemiskinan. Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah dan Maha Adil, cuma kita sahaja yang terlupa dan masih blind dengan nikmat Allah terhadap kita semua.
11 comments

Khamis, 10 Oktober 2013

You Can’t Please Everyone In Life.


Nira Nipah Kuala Sanglang..

You can’t please everyone in life. You can’t. It’s impossible Fattah. And a lot of people forget that. If you try to please everyone, it’s going to be next to impossible. So don’t bother. Keep your focus on what you want to do and why.

In an ideal world, would we could constantly surrounded ourselves with positivity. We can’t do that, but we can work on ourselves so that we stay committed and positive. Are you surrounded by naysayers? How have you dealt with this?

RM2 for 1 glass.. This place is really quiet and unique.. U only can hear sound of mosquitoes.. hehe
12 comments

Isnin, 7 Oktober 2013

Kunang-kunang Ciptaan Allah Yang Hebat


Aku tetiba risau melihat keadaan ‘kalkatu’ yang berjalan-jalan tengah malam. Di kampus atau luar kampus. Aku teringat satu ayat yang aku baca dalam satu blog yang sudah lama tidak berupdated. kalau tidak silap katanya, "Kita patut fikir risau tengok keadaan sekarang yang mana perempuan-perempuan suka sangat keluar pada waktu malam tanpa mahramnya” Sambungannya “Perempuan yang keluar malam ni ibarat kalkatu yang pada mulanya ada sayap dan akhirnya melepaskan sayapnya” Mungkin korang tak faham apa aku cakap dan aku malas explain panjang-panjang kerana takut aku mengeluarkan fatwa pulak. Aku ni bukanlah ulama, tapi cuma membentuk fikir risau kita semua. Yang ada kuliah atau ada sebab yang mustahak pada waktu malam tu kira ok lah. Yang aku risau ialah golongan couple yang merayap malam-malam dengan keadaan pakaian yang 'tidak cukup kain' !  Tergugat iman aku sebagai lelaki melihat mereka semua ni. Uhukk.. sedih.

Sama-samalah kita fikir kenape perempuan yang keluar malam tu dikatakan kalkatu.? Apa-apapun disini aku nak lebih menceritakan tentang kehebatan ciptaan Allah s.w.t. Daripada kalkatu kita beralih kepada Kunang-Kunang yang begitu indah dan cantik pada waktu malam. Kunang-kunang ni ibarat pelita yang menerangi kegelapan malam. Begitulah iman kita. Jika dulu zaman jahiliah dikatakan zaman kegelapan yang mana keadaan masyarakat ketika itu akhlaknya sangat teruk termasuklah menanam anak hidup-hidup, minum arak dalam tengkorak dan banyak lagilah. Dipendekkan cerita, hasil usaha Nabi s.a.w buat dakwah iman ke atas masyarakat pada ketika itu maka daripada zaman jahiliah bertukar menjadi zaman kegemilangan Islam. Begitulah apabila manusia memiliki iman maka segala yang batil akan lenyap.

Walaubagaimanapun, marilah sama-sama kita fikirkan kehebatan Allah s.w.t pada kunang-kunang yang manusia jarang sekali untuk berfikir tentang kehebatan Allah s.w.t melalui ciptaanNya. Sebenarnya, kecanggihan dan kehebatan teknologi cahaya pada kunang-kunang (kelip-kelip) masih tidak dapat ditandingi hingga ke hari ini. Lampu yang dihasilkan oleh kunang-kunang amat efisyen dan optimum, iaitu 98% tenaga cahaya dan hanya 2% tenaga haba. Sebaliknya lampu ciptaan manusia hanya mengeluarkan kira-kira 5% tenaga cahaya dan selebihnya 95% tenaga haba yang dibazirkan. Lampu pada kunang-kunang juga tidak menjadi panas sebaliknya tetap berkeadaan sejuk.

Siapakah yang telah mencipta kunang-kunang dengan teknologi canggih sedangkan pada ketika itu manusia masih meraba didalam kegelapan dan kepekatan malam. Siapakah pula yang telah mencipta kehebatan unta lalu diambil manafaat oleh manusia bagi menghasilkan volkswagen, kehebatan pepatung bagi menghasilkan helikopter, kehebatan burung buat mengilhamkan kapalterbang dan sebagainya.

Apakah semuanya hanya sekadar hasilan dari teori evolusi Darwin dan berbagai teori evolusi yang lain ? Jawabnya, tidak logik ! Kecanggihan teknologi cahaya kurang-kunang mematahkan teori evolusi Darwin dan mengesahkan kewujudan Allah yang Maha Mencipta kunang-kunang tersebut. Allah Maha Besar.

P/s: Mungkin korang tertanya kenapa perempuan yang keluar malam seperti kalkatu. Sama-sama kita fikirkan terlebih dahulu. Apa-apapun, jom kita contohi kunang-kunang yang menerangi kegelapan. (menjadi umat yang terbaik iaitu amar ma'ruf nahi mungkar)

rujukan: Sini dan Sini
17 comments

Jumaat, 4 Oktober 2013

Jangan Risau Tapi Bersyukurlah


Sekarang ni, manusia banyak bercakap sia-saia. Benda yang dicakap itu tidak mampu untuk mengubah benda yang sudah berlaku. Jadi cakap kita sekarang ini, lebih kepada keluhan, rintihan, sehinggakan terjadinya mengumpat dan menfitnah. Tak pasal-pasal kita semua dapat dosa free.

Jangan risau perkara yang kita tak boleh buat apa-apa. TAPI, cuba beri tumpuan pada perkara yang boleh kita buat.

Contohnya:

Jangan risau pasal harga petrol naik. TAPI, cuba lakukan untuk jimat guna petrol. Dulu drive laju, ubah drive secara berhemah. Kalau dulu seorang drive kereta kita ubah dengan kongsi kereta. So, takdelah stress..

Jangan risau dengan harga rokok yang semakin mahal. TAPI, cubalah kurangkan hisap rokok. Kalau dulu, sekotak untuk satu hari, ubah kepada sekotak untuk seminggau. Kalau dulu hisap rokok sendiri, cuba ubah dengan paw rokok kawan.. Senang cerita behenti je terus dari hisap rokok tu. So, takdelah stress

Jangan risau solat kita diterima Allah SWT atau tidak. TAPI, kita tunaikan solat yang terbaik seperti Rasulullah SAW. Kalau dulu solat bersendirian, ubah solat secara berjemaah. Dulu solat lewat, ubah solat di awal waktu selepas azan. So, takdelah stress.

Jangan risau tentang siapa jodoh kita. TAPI, kita cuba yang terbaik. Kalau dulu kenal dia seorang, ubah kepada  kenal keluarganya. Kalau dulu jumpa dia seorang, ubah jumpa kelurganya sekali. Dulu mahu berkawan, ubah mahu berumahtangga bersamanya. So, takdelah stress..

Moral of the story here is, jangan letakkan risau kita pada dunia. TAPI letaklah risau kita pada akhirat. Kerana di sana kita belum ada jaminan untuk selamat dari azab api NERAKA Allah. Semoga Allah jauhkan kita semua dari azab api NERAKA Allah.
18 comments

Selasa, 1 Oktober 2013

Pesanan Untuk Diri Yang Berdosa

google.

Aku memang bersalah dan berdosa! 
Beruntunglah korang jika merasa berdosa kerana kecenderungan untuk bertaubat adalah tinggi. Merasa berdosa kerana melakukan kesalahan adalah lebih baik daripada merasa gembira kerana melakukan kesalahan.

Sesungguhnya dosa sebenarnya bukanlah perkara yang pelik dan mengaibkan tetapi yang aibnya ialah apabila seseorang itu kekal dalam dosa tanpa rasa ingin kembali bertaubat serta memohon ampun daripada Allah SWT. Sesungguhnya, sebaik-baik orang yang berdosa adalah orang yang bertaubat!

Jadi katakanlah, “tiada istilah terlambat bagi mereka yang ingin bertaubat!” 

Bertaubatlah sebelum terlambat,
Kerana mati sedang menghambat,
Hari kiamat pun semakin dekat, 
Moga tidak menyesal di akhirat.

Dan apabila sudah tahu sesuatu itu adalah dosa, tapi diteruskan juga maka itulah dinamakan celaka! Jika Allah “kata” celaka dan murka, maka akan diheretkan ke nereka! Jika Allah “kata” redha, maka akan dipersilakan ke syurga!

Sungguh, apa yang aku tulis bermakna itu apa yang aku tahu. Beruntunglah jika korang yang tidak tahu berbanding aku yang tahu. Korang melakukan dosa kerana jahil, padahal aku ada sedikit ilmu tapi masih tergamak melakukan dosa. Maka tidak syak lagi bahawa korang sememangnya lebih baik daripada aku.

Jadi tepatlah sekiranya semua peringatan ini adalah untuk diri aku. Mudah-mudahan dengan setiap perkataan yang diungkapkan, mengingatkan aku kepada kemurkaan Allah bagi orang yang suka “mengetuk” hati orang lain tapi lupa untuk “mengetuk” hati sendiri!

Dan aku harap semoga setiap titisan air mata yang mengalir disaat merasa berdosa, mampu untuk memadamkan api neraka! Aku menangis bukan kerana merasa susah! Tapi aku merasa bahawa aku masih jauh dariMu ya Allah!

Mungin diberikan kesusahan dan kesempitan sementara ini untuk mengingatkan aku tentang dosa-dosa yang jika tidak bertaubat, membuatkan aku akan mendapat seksa selama-lamanya. Ya Allah, kepadaMu aku berlindung dari segala kejahatan dan kecelakaan yang menipuku dari kemanisan iman.

Akhirnya, tidak semua “kata-kata” yang terbuku pada hati aku dapat diluahkan melalui ucapan dan tulisan, tetapi ianya akan terus bersemadi di dalam perasaan. Hanya sesiapa yang mengalami sahaja dapat menyelami segala maksud yang tersurat dan tersirat dalam penulisan kali ini. InsyaAllah...
19 comments