+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 31 Disember 2013

Your Passion Is a Priority.





A lot of people go through the motions in life, not doing what they love. They end up constantly looking back, asking themselves, “What if?”

Whether people support you or not, do you really want to look back in regret one day down the line? To not know what could have happened if you tried to do what you really wanted to do?

This love of yours is one of the most important things in your life. Follow your heart, and not the words of others just to live up to their expectations.

MOOD : FINAL EXAM
2 comments

Sabtu, 14 Disember 2013

Remember Anything Is Possible..

 Beautiful Red Flower Of Spiky Decor Tree

Nobody can predict the future for certain. The people who don’t support you might paint a gloomy picture of what’s to come if you do what you want to do. You don’t know the future either, but do you want to listen to others instead of believing in yourself? Don’t let objections from others become your truth and limit you from creating what you want in life. Anything is possible if you believe in yourself and work hard.
1 comment

Sabtu, 9 November 2013

Syair Yang Membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal Menangis.

Sekadar perkongsian. Waktu tengah sibuk layan video youtube, aku terjumpa satu video yg dipost oleh seseorang. Bila jumpa video yg macam best je, macam sedih je, aku pun terus download. Video tu tajuk dia sama macam tajuk entry ni. Sebab tak ingat mana aku jumpa video tu, aku pun menaip balik isi-isi dalam video tu. Sekadar perkongsian dan muhasabah diri kita semua.
Syair ini telah membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal (rahimahullah) menangis apabila mendengar 2 bait pertama syair ini. Moga ia juga menjadi menjadi momentum ke arah muhasabah dan perubahan diri kita semua.

InsyaAllah.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jika Tuhanku bertanya padaku..
"Tidak malukah kau bermaksiat pada-Ku?
Kau sembunyikan dosa dari makhluk-Ku
dan datang pada-Ku dengan penuh dosa."
Bagaimana aku nak jawab wahai diriku yg malang?
dan siapalah yg dapat menyelamatkan aku?

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan
dari semasa ke semasa.
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati
dan apa yg akan berlaku selepas aku dikafankan.
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya..

Seakan mati tidak akan menemuiku.
Dan telah datang kepadaku sakaratul maut yg ngeri.
Nah! Siapa yg mampu melindungiku?
Aku melihat pada wajah-wajah..
apakah ada daripada mereka yg akan menebusku?

Akan ku disoal,
"Apa yg telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini?"
Maka bagaimana akan ku jawab
setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

Celakanya aku!
Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yg menyeruku?
Adakah aku tak dengar apa yg telah diberitakan dalam surah Qaaf dan Yaasin?
Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia,
hari perhimpunan dan hari Ad-deen (qiyamah)?

Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku?
Maka ya Rabb! Seorang hamba datang dan bertaubat
Siapa yg dapat melindunginya?
Melainkan Tuhan yg Maha Luas PengampunanNya dan
yg membimbingku pada kebenaran..

Aku telah datang pada Mu, maka
kasihanilah daku dan beratkan timbangan kebaikan ku..
Dan ringankan (percepatkan) hisabku
kerana Engkaulah yg terbaik dalam penghisaban.
8 comments

Ahad, 27 Oktober 2013

Perlukah Motivasi Untuk Teruskan Hidup?


Once one brother have been asked about a question.

Why there are people who are motivated in doing something and on other side they are not motivated. Some people are motivated in study, but in doing outdoors they are such lazy. Sometimes we could find people who are actively involved in doing community works, but in the other hand they are not so good in study. Also there are people who are very committed to their job in workplace but when they return home, nothing they can do but being a lazy guy. Some also good in religious things, but they are failed doing other non-religious things.

This brother answered.

It is all about motivation. someone do something because "there is" motive behind it. Either they got something from it, they satisfy someone because of it, or they are happy to do it. Thats all.

Lets people balance ourselves, do motivate ourselves in doing what we should do. For muslims, actually all of us got two life to be live. One at here and another in hereafter, this world is important because this is place we live before the next live. But be remember, next life is longer. Be prepared by motivate yourself. For those who're over motivated in doing outdoor things, as a student please find any motivation source. Know you potential and try to build it up.

Therefore, we should keluar di jalan Allah  to learn self-motivated to do good to Allah.
3 comments

Isnin, 21 Oktober 2013

O Allah, Kurniakanlah CintaMu Terhadapku.


Seluruh muslim sepakat bahwa cinta kepada Allah adalah suatu kewajiban. Allah berfirman berkenaan dengan orang-orang mukmin:
"Ia mencintai mereka dan mereka mencintaiNya." 

Dan Nabi saw. Bersabda,
"Sebelum seseorang mencintai Allah dan NabiNya lebih daripada mencintai yang lain, ia tidak memiliki keimanan yang benar." 

Ketika Malaikat Maut datang untuk mengambil nyawa Nabi Ibrahim, Ibrahim berkata:
"Pernahkan engkau melihat seorang sahabat mengambil nyawa sahabatnya?" 

Allah menjawabnya,
"Pernahkan engkau melihat seorang kawan yang tidak suka untuk melihat kawannya?" 

Maka Ibrahim pun berkata,
"Wahai Izrail, ambillah nyawaku!"

Doa berikut ini diajarkan oleh Nabi saw. kepada para sahabatnya;
"Ya Allah, berilah aku kecintaan kepadaMu dan kecintaan kepada orang-orang yang mencintaiMu, dan apa saja yang membawaku mendekat kepada cintaMu. Jadikanlah cintaMu lebih berharga bagiku daripada air dingin bagi orang-orang yang kehausan." 

Hasan Basri seringkali berkata:
"Orang yang mengenal Allah akan mencintaiNya dan orang yang mengenal dunia akan membencinya."

Tanya diri kita, adakah kita cinta pada Allah?

Kalau kita cintakan Allah, kenapa setiap kali kita ada masalah, kita sering salahkan Allah.? Sedangkan terlalu banyak nikmat yang Allah telah bagi pada kita. Kenapa kita kata Allah tidak adil? Hanya kerana kita diuji dengan kesakitan dan dengan kemiskinan. Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah dan Maha Adil, cuma kita sahaja yang terlupa dan masih blind dengan nikmat Allah terhadap kita semua.
11 comments

Khamis, 10 Oktober 2013

You Can’t Please Everyone In Life.


Nira Nipah Kuala Sanglang..

You can’t please everyone in life. You can’t. It’s impossible Fattah. And a lot of people forget that. If you try to please everyone, it’s going to be next to impossible. So don’t bother. Keep your focus on what you want to do and why.

In an ideal world, would we could constantly surrounded ourselves with positivity. We can’t do that, but we can work on ourselves so that we stay committed and positive. Are you surrounded by naysayers? How have you dealt with this?

RM2 for 1 glass.. This place is really quiet and unique.. U only can hear sound of mosquitoes.. hehe
12 comments

Isnin, 7 Oktober 2013

Kunang-kunang Ciptaan Allah Yang Hebat


Aku tetiba risau melihat keadaan ‘kalkatu’ yang berjalan-jalan tengah malam. Di kampus atau luar kampus. Aku teringat satu ayat yang aku baca dalam satu blog yang sudah lama tidak berupdated. kalau tidak silap katanya, "Kita patut fikir risau tengok keadaan sekarang yang mana perempuan-perempuan suka sangat keluar pada waktu malam tanpa mahramnya” Sambungannya “Perempuan yang keluar malam ni ibarat kalkatu yang pada mulanya ada sayap dan akhirnya melepaskan sayapnya” Mungkin korang tak faham apa aku cakap dan aku malas explain panjang-panjang kerana takut aku mengeluarkan fatwa pulak. Aku ni bukanlah ulama, tapi cuma membentuk fikir risau kita semua. Yang ada kuliah atau ada sebab yang mustahak pada waktu malam tu kira ok lah. Yang aku risau ialah golongan couple yang merayap malam-malam dengan keadaan pakaian yang 'tidak cukup kain' !  Tergugat iman aku sebagai lelaki melihat mereka semua ni. Uhukk.. sedih.

Sama-samalah kita fikir kenape perempuan yang keluar malam tu dikatakan kalkatu.? Apa-apapun disini aku nak lebih menceritakan tentang kehebatan ciptaan Allah s.w.t. Daripada kalkatu kita beralih kepada Kunang-Kunang yang begitu indah dan cantik pada waktu malam. Kunang-kunang ni ibarat pelita yang menerangi kegelapan malam. Begitulah iman kita. Jika dulu zaman jahiliah dikatakan zaman kegelapan yang mana keadaan masyarakat ketika itu akhlaknya sangat teruk termasuklah menanam anak hidup-hidup, minum arak dalam tengkorak dan banyak lagilah. Dipendekkan cerita, hasil usaha Nabi s.a.w buat dakwah iman ke atas masyarakat pada ketika itu maka daripada zaman jahiliah bertukar menjadi zaman kegemilangan Islam. Begitulah apabila manusia memiliki iman maka segala yang batil akan lenyap.

Walaubagaimanapun, marilah sama-sama kita fikirkan kehebatan Allah s.w.t pada kunang-kunang yang manusia jarang sekali untuk berfikir tentang kehebatan Allah s.w.t melalui ciptaanNya. Sebenarnya, kecanggihan dan kehebatan teknologi cahaya pada kunang-kunang (kelip-kelip) masih tidak dapat ditandingi hingga ke hari ini. Lampu yang dihasilkan oleh kunang-kunang amat efisyen dan optimum, iaitu 98% tenaga cahaya dan hanya 2% tenaga haba. Sebaliknya lampu ciptaan manusia hanya mengeluarkan kira-kira 5% tenaga cahaya dan selebihnya 95% tenaga haba yang dibazirkan. Lampu pada kunang-kunang juga tidak menjadi panas sebaliknya tetap berkeadaan sejuk.

Siapakah yang telah mencipta kunang-kunang dengan teknologi canggih sedangkan pada ketika itu manusia masih meraba didalam kegelapan dan kepekatan malam. Siapakah pula yang telah mencipta kehebatan unta lalu diambil manafaat oleh manusia bagi menghasilkan volkswagen, kehebatan pepatung bagi menghasilkan helikopter, kehebatan burung buat mengilhamkan kapalterbang dan sebagainya.

Apakah semuanya hanya sekadar hasilan dari teori evolusi Darwin dan berbagai teori evolusi yang lain ? Jawabnya, tidak logik ! Kecanggihan teknologi cahaya kurang-kunang mematahkan teori evolusi Darwin dan mengesahkan kewujudan Allah yang Maha Mencipta kunang-kunang tersebut. Allah Maha Besar.

P/s: Mungkin korang tertanya kenapa perempuan yang keluar malam seperti kalkatu. Sama-sama kita fikirkan terlebih dahulu. Apa-apapun, jom kita contohi kunang-kunang yang menerangi kegelapan. (menjadi umat yang terbaik iaitu amar ma'ruf nahi mungkar)

rujukan: Sini dan Sini
17 comments

Jumaat, 4 Oktober 2013

Jangan Risau Tapi Bersyukurlah


Sekarang ni, manusia banyak bercakap sia-saia. Benda yang dicakap itu tidak mampu untuk mengubah benda yang sudah berlaku. Jadi cakap kita sekarang ini, lebih kepada keluhan, rintihan, sehinggakan terjadinya mengumpat dan menfitnah. Tak pasal-pasal kita semua dapat dosa free.

Jangan risau perkara yang kita tak boleh buat apa-apa. TAPI, cuba beri tumpuan pada perkara yang boleh kita buat.

Contohnya:

Jangan risau pasal harga petrol naik. TAPI, cuba lakukan untuk jimat guna petrol. Dulu drive laju, ubah drive secara berhemah. Kalau dulu seorang drive kereta kita ubah dengan kongsi kereta. So, takdelah stress..

Jangan risau dengan harga rokok yang semakin mahal. TAPI, cubalah kurangkan hisap rokok. Kalau dulu, sekotak untuk satu hari, ubah kepada sekotak untuk seminggau. Kalau dulu hisap rokok sendiri, cuba ubah dengan paw rokok kawan.. Senang cerita behenti je terus dari hisap rokok tu. So, takdelah stress

Jangan risau solat kita diterima Allah SWT atau tidak. TAPI, kita tunaikan solat yang terbaik seperti Rasulullah SAW. Kalau dulu solat bersendirian, ubah solat secara berjemaah. Dulu solat lewat, ubah solat di awal waktu selepas azan. So, takdelah stress.

Jangan risau tentang siapa jodoh kita. TAPI, kita cuba yang terbaik. Kalau dulu kenal dia seorang, ubah kepada  kenal keluarganya. Kalau dulu jumpa dia seorang, ubah jumpa kelurganya sekali. Dulu mahu berkawan, ubah mahu berumahtangga bersamanya. So, takdelah stress..

Moral of the story here is, jangan letakkan risau kita pada dunia. TAPI letaklah risau kita pada akhirat. Kerana di sana kita belum ada jaminan untuk selamat dari azab api NERAKA Allah. Semoga Allah jauhkan kita semua dari azab api NERAKA Allah.
18 comments

Selasa, 1 Oktober 2013

Pesanan Untuk Diri Yang Berdosa

google.

Aku memang bersalah dan berdosa! 
Beruntunglah korang jika merasa berdosa kerana kecenderungan untuk bertaubat adalah tinggi. Merasa berdosa kerana melakukan kesalahan adalah lebih baik daripada merasa gembira kerana melakukan kesalahan.

Sesungguhnya dosa sebenarnya bukanlah perkara yang pelik dan mengaibkan tetapi yang aibnya ialah apabila seseorang itu kekal dalam dosa tanpa rasa ingin kembali bertaubat serta memohon ampun daripada Allah SWT. Sesungguhnya, sebaik-baik orang yang berdosa adalah orang yang bertaubat!

Jadi katakanlah, “tiada istilah terlambat bagi mereka yang ingin bertaubat!” 

Bertaubatlah sebelum terlambat,
Kerana mati sedang menghambat,
Hari kiamat pun semakin dekat, 
Moga tidak menyesal di akhirat.

Dan apabila sudah tahu sesuatu itu adalah dosa, tapi diteruskan juga maka itulah dinamakan celaka! Jika Allah “kata” celaka dan murka, maka akan diheretkan ke nereka! Jika Allah “kata” redha, maka akan dipersilakan ke syurga!

Sungguh, apa yang aku tulis bermakna itu apa yang aku tahu. Beruntunglah jika korang yang tidak tahu berbanding aku yang tahu. Korang melakukan dosa kerana jahil, padahal aku ada sedikit ilmu tapi masih tergamak melakukan dosa. Maka tidak syak lagi bahawa korang sememangnya lebih baik daripada aku.

Jadi tepatlah sekiranya semua peringatan ini adalah untuk diri aku. Mudah-mudahan dengan setiap perkataan yang diungkapkan, mengingatkan aku kepada kemurkaan Allah bagi orang yang suka “mengetuk” hati orang lain tapi lupa untuk “mengetuk” hati sendiri!

Dan aku harap semoga setiap titisan air mata yang mengalir disaat merasa berdosa, mampu untuk memadamkan api neraka! Aku menangis bukan kerana merasa susah! Tapi aku merasa bahawa aku masih jauh dariMu ya Allah!

Mungin diberikan kesusahan dan kesempitan sementara ini untuk mengingatkan aku tentang dosa-dosa yang jika tidak bertaubat, membuatkan aku akan mendapat seksa selama-lamanya. Ya Allah, kepadaMu aku berlindung dari segala kejahatan dan kecelakaan yang menipuku dari kemanisan iman.

Akhirnya, tidak semua “kata-kata” yang terbuku pada hati aku dapat diluahkan melalui ucapan dan tulisan, tetapi ianya akan terus bersemadi di dalam perasaan. Hanya sesiapa yang mengalami sahaja dapat menyelami segala maksud yang tersurat dan tersirat dalam penulisan kali ini. InsyaAllah...
19 comments

Sabtu, 28 September 2013

Does This Sound Familiar With Your Life?

Place to release my stress. Talk with Allah, is the best moment in my life

I would like to pluck some word from Thedore Roosevelt. 
I care not what others think of what I do, but I care very much about what I think of what I do! That is character!”

I’m currently doing the whole “leave my life as a teenager to pursue a dream in jannah” thing. I left Futsal and DOTA that i extremely interested in this games. Back then, I didn’t really know what I was doing. I had no experience in to be muezzin, plus I didn’t exactly have the confidence to be a imam prayer and read the holy quran. Sounds crazy, right? But now, i started to learned from my mistake..

You can imagine the reaction I got from my friends and family after I out in the path of Allah for 40 days. The support was next to nothing, and people generally never understood what I was doing @ what I was trying to do. They thought i'm misguided, because i wear a kurta and  jubah. 

Does this sound familiar?

You may not have done something huge, like make a change the way of life, but perhaps you’ve offered a different opinion, and everyone just disagreed. You would have expected more from your loved ones. I know how disheartening that can be. You expect support and encouragement from people you consider close to you only to be completely rejected, criticized, or worse, laughed at.

It can be really hard to swallow all the “noise” around you. I was taken by surprise by some of the things I heard from friends; some of the comments were particularly hurtful. I think it boils down to learning how to not care so much about what others think, and also, conversely, understanding what goes on in their minds. I’ve come up with a little guide of reminders that I hope can help you keep going if you feel alone.

p/s: Sekarang aku adalah aku, dan aku selesa dengan hidup aku macam ni. Cukuplah Allah sebagai teman aku..
13 comments

Jumaat, 27 September 2013

Power to Give

Hi, Morning guys! It is my belief that every person has something to give and that whatever we can give, we should. I''m sure, some of us have more than others, more money, more time, more experience, more education, more whatever. But the power in giving is symbolic, often the power is not exactly in what is given, but in what it means to have been given to.. am I right?

This is my first canvas painting.. as a gift to someone!

Hope that, this friday this would give a thousand meaning in our lives.. InsyaAllah
22 comments

Isnin, 23 September 2013

Nasrul Haq dan Bahaya Syiah

 Aku tak tahu silat, tapi muay thai boleh la.. i miss my training at Gym Nak Muay Kola Perlis..

Salam.. 
Korang semua kenal tak apa itu silat silat Nasrul Haq? Masih ingatkah silat Nasrul Haq yang telah difatwakan haram oleh kerajaan. Masih banyak lagi misteri tentang silat ini, yang tak terungkai  hingga ke hari ini. Silat ini dikatakan tumbuh bagai cendawan di ceruk rantau sewaktu dan selepas 13 Mei bersama-sama silat-silat kebatinan yang lain seperti selendang merah, gerak kilat, ruhaniah, badek, aras kursi dan lain-lain lagi kerana ianya mudah dipelajari hanya dengan mengamalkan zikir-zikir dan wirid-wirid tertentu. Ada yang cakap ada satu silat tu yang kalau kita pelajari silat ini boleh bermain semua jenis silat seakan-akan memanggil roh-roh tertentu. Ada cerita yang hanya minum air kolah masjid yang di jampi boleh menjadi berani mati dan tidak takut kepada musuh. 

Sebenarnya aku pun baru dapat tahu pasal silat ini masa aku khuruj di jalan Allah selama 1 hari setengah di Masjid Tok Kuning, Kuala Perlis. Satu orang ustaz di Perlis nasihatkan ahli jemaah termasuk aku, supaya hati-hati dengan silat ini. Sekarang ini, syiah mula masuk dalam diri anak muda melayu melalui silat Nasrul Haq. Nampak macam Islam tapi sebenarnya sudah didakyah oleh puak2 syiah di sekitar perlis. Tambah ustaz lagi, satu orang kenalannya dan juga guru silat terkenal di Perlis pun sudah jadi pengikut syiah..

Buat masa ini, mereka baru nak perkenalkan balik silat ini pada orang awam dan kanak-kanak. Tapi, Allah masih selamatkan budak2 silat tu, dengan turunkan hujan di Perlis. Tindakan ustaz tersebut ialah, dia telah buat aduan pada Jabatan Agama Perlis. Nasihat aku, hati-hatilah dalam berguru dan sentiasa rujuk dengan ustaz dahulu sekiranya terdapat keraguan.

p/s: Mungkin tak semua pengamal Nasrul Haq yg terpesong dlm syiah. Ustaz aku pun, ada mengamal ilmu batin juga, tapi masih dalam usaha agama islam..
36 comments

Khamis, 19 September 2013

Life Is Short.

 I miss my dad

It may be a little disheartening to have people around you discourage you, but remember, life is short Fattah, do you really want to spend your time feeling down over others’ words when they’re completely unwarranted, baseless, and probably not making any kind of sense?

Do you really want to pull back on following your dream or doing what you want because of others, and start living a life that probably doesn’t fulfill your potential?

Remember that life is short, and it will be easier to stick to your own convictions when other people disagree with your choices or put you down.
11 comments

Isnin, 16 September 2013

You Can Do This Without Their Support.

Assalamualaikum guys.. 

One of  my hobbies is mengayan pasu using papers..

Just to ask u all, 
It’s natural to want support and encouragement from the people around you, but it is possible to do what you want to do without it.

Just think of how many successful, inspiring people took the road less traveled.? 

P/s: You’re a very powerful being, just by yourself. Believe in that, don’t give up, and you’ll go a long way, whichever road you take.

4 comments

Sabtu, 14 September 2013

My Life In one Piece Of Canvas


Assalamualaikum, Morning all!. So this is going to be short and unique from me, I just wanted to give a quick update. One of the challenges of a blog is knowing what to share and what to keep to ourselves. But when you get good news sometimes you just want to shout it!! hehe.. 

InsyaAllah for this weekand, I will go out to path of Allah in 3 day. The place is area Pauh but i could not comform yet, because my friend and I will follow local karkun of Pauh.

OK, that's all guys. Have a good day! Will share more info soon.

My new hobby is drawing and coloring.. Sorry, I'm engineering student not art student.

This it is what I know, it is what I love...OK tak?? It all about my life ..
2 comments

Khamis, 12 September 2013

Others May Not Fully Understand.

Kuala Perlis..

People who don’t support you and discourage you may not actually be bad people who intentionally want to destroy your dreams.

Sometimes, they just don’t understand why you do what you do, so they voice out their concerns, which may make them seem dissenting.

I personally try not to take it to heart when people discourage me. I see it as they need a little education and explanation. Or sometimes, I just ignore them.

If anything, since they don’t fully understand, I don’t see why it’s something to be upset over.

Sea..? What do u thing? Relex or Not?

5 comments

Selasa, 10 September 2013

New Semester, New Hostel And New Marhalah


New semester starts today! Year 4, semester 7, week 1... I have to admit this semester was quite a challenge and promises to be fun! I think it's more challenging that I had anticipated. Briefly, this semester, I will be taking five course. 
  1. ENT317 Medical Electronics and Bioinstrumentation
  2. ENT413 Medical Imaging
  3. ENT421 Medical Image Processing
  4. ENT445 Final Year Project 1
  5. EUT440 Engineers In The Society
I have has one Design Project for this semester and Final Year Project 1 that I need to continues until next semester. It promises to be a busy semester. If i not mistaken, i has one addition project which is, I Project. For this project we will do under ours RPS.


yeayy! I had a great 'off day' today. I want to share something, my new UniMAP hostel.

This is my room, not complete yet..

main toilet  level 4

pantris @ kitchen

toilet again..

Althougt this hostel look like bersepah but, we proud because finally we can stay in hostel like the others university students. 

P/s: Penat sikit la, kena cuci bilik dulu, sebab banyak habuk bekas kerja-kerja yg ditinggalkan.
9 comments

Isnin, 2 September 2013

Thanks Radicare Mache


Alhamdulillah, sudah sampai hari yang dinanti-nantikan. Hari ini merupakan hari last latihan industri aku di Jabatan Biomedical (Bems) Radicare Machang, Kelantan. Kalau ikutkan tarikh sebenar, aku akan completed latihan industri pada hari khamis ni, tapi atas jasa baik bos besar di pejabat ni, aku dapat cuti persediaan untuk buat persiapan bagi memasuki semester baru.


Alhamdulillah, banyak yang aku dapat belajar dari staf-staf disini. Terima kasih, atas jasa baik abang-abang dan kakak-kakak yang banyak membantu dan bagi tunjuk ajar pada kami. Terutama sekali, terima kasih kepada En. Zakuan selaku supervisor bagi biomedic student.

Latihan Industri kali ini, aku ditemani oleh Maheran (UniMAP), Firdaus(UM), Hafizae dan Norani (Poli KB). Masa yang diberi adalah 3 bulan dan laporan perlu dibuat setiap hari. Semua laporan dan tugasan sudah siap, cuma tinggal nak tampal gambar-gambar mesin di buku log Latihan Industri.

16 comments

Selasa, 27 Ogos 2013

Menunggu Tarikh Akhir Latihan Industri


Alhamdulillah, 3 bulan semakin hampir ke penghujungnya. Aku ada masa lebih kurang seminggu lagi untuk habiskan Latihan Industri di Radicare, Machang. Lepas tu, boleh la rehatkan badan puas-puas.

Plan aku lepas habis praktikal ni, aku akan bercuti dalam masa 3@4 hari di Pantai Melawi untuk rehatkan fikiran dan badan (kaki yg sakit, sbb excident). Lepas tu, baru aku fikirkan apa yg perlu aku buat untuk seterusnya. Aku pun, tak ada banyak masa free skrang ni, mungkin aku akan beli tiket lepas balik bercuti dan terus bergerak ke UniMAP, Perlis.

Untuk praktikal aku kali ini, banyak ilmu yang aku dapat dan banyak benda baru yang aku dapat belajar. Kalau nak cerita di sini semua memang tak habis r, dan aku rasa korang semua mesti tak faham r. Untuk gambaq di atas, aku sedang lakukan PPM(Plan Preventive Maintenance) untuk mesin X-Ray. Senang cite, nak renew lesen mesin la, kita kena cuci mesin dan test mesin tu, sama ada ok ke tak. Kalau mesin tak ok, lesen penggunaan tidak boleh diberi untuk mesin tersebut.

InsyaAllah, smoga di permudahkan segala urusan, 
20 comments

Isnin, 26 Ogos 2013

Meizu MX3 Awsome One


Salah satu telefon pintar dari China yang cukup ditunggu, Meizu MX3 sedia dilancarkan yang dijadualkan majlisnya pada awal bulan depan. Walaupun, pihak Meizu memang tidak mengungkapkan secara terperinci mengenai pelancarannya ini namun beberapa khabar angin yang beredar mengungkapkan bahawa acara adalah pelancaran rasmi daripada Meizu MX3. 

Sebelum ini, beberapa kebocoran maklumat berkaitan telefon pintar ini tersebar di internet. Telefon ini mempunyai skrin berukuran 5.1 inci Full HD dan menggunakan prosesor Samsung Exynos 5 Octa. Selain itu, alat telekomunikasi itu juga menggunakan OS Flyme 3.0 yang berasaskan pada Android Jelly Bean 4.2 serta sebuah kamera 13MP pada bahagian belakang.
 
Awsome dan murah, that the ke point here. Walaupun, dari China, it ok la because the price is cheaper and its quality also not bad. Apa2pun, tengok barang dulu, kalau cantik aku angkat, kalau  tak cun, tak payah beli. Pakai je Nokia buruk ni.

Nak tahu lebih lanjut rujuk sini
7 comments

Ahad, 25 Ogos 2013

Dalam Hati


Hari ini, saya ingin berkongsi dengan pembaca mengenai kata-kata nasihat Ibnu Qayyim diharap dapat menberi faedah kepada kita bersama..
  1. Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt. 
  2. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali bersama dengan dengan Allah swt.
  3. Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt. 
  4. Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya. 
  5. Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya.
  6. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.
Berzikir dengan istiqomah kepadaNya, that the key point here. Berzikir ni, bukannya kita perlu wiridkan nama Allah setiap masa, tapi cukuplah untuk ingat Allah dalam setiap perkara yang kita lakukan dalam kehidupan seharian.

Hati itu ibarat tasik, kalau salah satu daripada sungai-sungai yang mengalir ke tasik itu  kotor. Maka satu tasik itu akan kotor, jadi busuk, dan hidupan di dalamnya akan mati. Begitulah hati kita, andai salah satu pancaindera @ anggota kita buat benda jahat atau salah, maka hati kita akan jadi keras dan hitam. Disinilah bermulanya penyakit hati. Asbab mata, mulut, telinga dan tangan kita buat benda jahat, hati kita jadi keras.

Untuk selamatkan hati ini, kita perlulah sentiasa ingat Allah setiap masa dalam setiap keadaan. Untuk ingat Allah, kita perlu dilatih dan latihannya ialah khuruj di Jalan Allah @ keluar di Jalan Allah.
3 comments

Rabu, 21 Ogos 2013

Keinginanku Hanya Pada Mung..


Wahai manusia yang diberikan kuasa, teruslah dengan kuasamu. 
Kerana aku tak berhajat kepada kuasamu...

Wahai manusia yang diberikan harta kekayaan, terus lah dengan kekayaanmu.
Aku tak inginkan harta kekayaanmu...

Wahai manusia yang diberikan kemahsyuran, teruslah dengan kemahsyuranmu,
Aku tak berhajat kepada kemahsyuran itu...

Wahai manusia yang diberikan kemiskinan, aku tak berhajat dengan kemiskinanmu.
Bukan, bukan, bukan.... Opss.. 
Bukan itu yang aku mahu daripada mu wahai saudaraku...

Keinginanku ialah agar aku dan kamu taat perintah Allah dan rasul-Nya. 
ITU SAHAJA.!!!

Kerana dengan taat itu kita akan berjaya
Sama ada kita kaya atau miskin,
susah atau senang,
pemerintah atau diperintah,
di desa atau di bandar,
berkulit putih atau hitam,
di utara atau selatan,
buta huruf atau terpelajar,
mahsyur atau tak dikenali,
dan sebagainya,
dan sebagainya...

Begitulah kehidupan sekarang ini, semakin kuat perasaan kita utk dekat pada Allah, semakin jauh kawan-kawan daripada kita. Apa yang tidak kena dengan hidup ini? Aku sangkakan kesunyian yg mendatang, tetapi rupa-rupanya, Allah telah sediakan kawan-kawan yg lebih baik dari sebelum ini.. Alhamdulillah.
11 comments

Rabu, 14 Ogos 2013

Persoalan yang Perlu Diketahui Dalam Mencari Pemuda Bani Tamim


Dalam beberapa minggu ini, banyak cerita yang aku dengar pasal Iman Mahdi, Pemuda Bani Tamim, Raja Langkasuka dan macam-macam cerita peliklah, kadang-kadang sampai tak masuk akal pun ada. Jadi hari ini, aku nak berkongsi sedikit persoalan tentang perkara yang terbuka di kepala kita semua.

Aku ingin berkongsi pencarian yg sama dengan pencarian korang semua, mungkin dgn izin Allah swt ini boleh membantu kita semua untuk menyusun the last puzzle tentang pemuda Bani Tamim. Melihat kpd hadith, keadaan dunia yg parah, dan tanda akhir zaman yg jelas, sudah tentu tidak lama lagi akan zahirnya muhammad ke-2. Oleh itu tentera Bani Tamim seharusnya sudah ada menyusun strategi yang tersembunyi dari logik akal manusia.

Persoalannya; 
  1. Pemuda Bani Tamim dari keturunan Abu Bakar r.a. dan Abu Bakar adalah dari keturunan Bani Tamim. Jadi siapakah keturunan Abu Bakar yg dikenali sehingga hari ini?
  2. Diantara keturunannya tersebut adakkah dia tinggal di timur dan berbahasa ajam. (hadith) ?
  3. Setelah itu adakah keturunan Abu Bakar tersebut sedang memimpin jemaah yg besar yg sudah semestinya bertaraf antarabangsa kerana pemuda Bani Tamim harus mengumpul umat islam dunia tanpa sempadan untuk bersedia dibawah satu khalifah.?
  4. Sudah tentu pemuda Bani Tamim tidak bergerak dalam haraki, atau gerakan atau parti politik, atau gerakan ketenteraan radikal saat ini. Tetapi bergerak dalam satu pergerakan yg diketahui tetapi tidak diduga bahawa itu adalah sebuah rekrut tentera pejuang walaupun pada zahirnya dilihat bukan. Jadi pergerakan apa yg dipimpin pemuda Bani Tamim?
  5. Sekiranya pemuda Bani Tamim menonjolkan pejuangannya saat ini sebelum fasa yg sepatutnya maka sudah tentu ketenteraannya telah dihapuskan oleh pihak yahudi.
  6. Fasa hari ini adalah fasa untuk selection untuk melihat dan menguji siapakah yg layak menjadi tentera mahdi, maka tanggungjawab itu dipikul oleh pemuda Bani Tamim.
Fikirkan;
  1. Adakah seorang manusia sama ada agamawan atau tidak yg hanya duduk di negerinya, bekerja dgn selesa, duduk bersama sanak saudara, berada di hadapan tv dan hanya melihat berita dan rancangan hiburan ini layak untuk merangkak digunung salji tanpa melalui proses rekrut?
  2. Adakah rekrut tersebut berbentuk rekrut tentera biasa yg mudah diketahui oleh pihak musuh yg bila2 masa sahaja mampu mennghancurkan.?
  3. Adakah rekrut tersebut seperti 1400 tahun dahulu?
Sebelum berlakunya Peperangan Badar, sahabat-sahabat dilatih oleh Nabi Muhammad dengan iman dan yakin soheh hanya pada Allah. Mereka berjihad di jalan Allah dan sanggup tinggalkan kampung halaman semata-mata untuk tegakkan agama Allah. Dengan pengorbanan inilah, Allah telah turunkan malaikat-malaikatnya untuk membantu Jemaah Badar pada masa itu.

Logik sekiranya kita semua mengutarakan soalan seperti di atas setelah kita mengagak-agak siapakah pemuda tersebut. Saya rasa perlu mengikuti beliau. Dipimpin oleh beliau.. Cubalah kita selidiki dan mengikuti perkembangannya setelah korang merasakan hint ini membantu. Segalanya tidak terlepas dari salah dan betul hanya Allah yg maha mengetahui dan maha benar. wallahu a'lam.
41 comments

Khamis, 8 Ogos 2013

Alhamdulillah.. Salam Aidilfitri



Assalamualaikum...

Alhamdulillah..
Syukur kepada Allah SWT kerana masih pilih kita untuk hidup di atas muka bumi ini.
Syukur kepada Allah SWT kerana telah sempurnakan Ibadah Puasa Ramadhan tahun ini.
Syukur kepada Allah SWT kerana masih pilih kita untuk meraikan Hari Raya Aidilfitri.
Syukur kepada Allah SWT kerana masih beri keluarga pada kita untuk meraikan hari raya bersama..
Syukur kepada Allah SWT kerana masih berpeluang untuk bermaafan di hari yang mulia ini.

Tapi..
Hati aku sedih, tak selesa untuk beraya di rumah..
Aku ingin beraya di Jalan Allah!!..
Kawan-kawan aku, mereka semua beraya di Jalan Allah..
India, Pakistan, dan Bangladesh mereka sudah jelajah,
InsyaAllah, setahun lagi Fattah..
Tahun depan giliran aku pulak untuk beraya di Jalan Allah..
Doakan aku semua, InsyaAllah..

Cukuplah untuk hari ini. Jadi aku tinggalkan korang semua dengan serangkup pantun sebagai ucapan hari raya dari aku..
Sepuluh jari tersusun rapi,
Bunga melati pengharum hati,
Entry ditulis pengganti diri,
Memohon maaf setulus hati,

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin...
7 comments

Ahad, 4 Ogos 2013

Wahai Sahabat, Carilah Ketenangan Di Rumah Allah...



Tidak ada tempat lebih baik di bumi ini selain rumah-rumah Allah yang dikenali sebagai masjid ataupun surau. Ini kerana di situlah terbit segala ketenangan yang diimpikan oleh segenap insan, iaitu insan yang berusaha membentuk dirinya menjadi hamba Allah yang terbaik sepanjang hidup dengan amalan-amalan yang bersifat penghambaan hanya kepada-Nya.

Tidak ada tempat di bumi ini yang mampu menjanjikan ketenangan dan kedamaian hidup, melainkan rumah Allah. Justeru terdapat sebuah hadis Nabi s.a.w. menegaskan bahawa rumah Allah menjanjikan bukan sekadar ketenangan, malah beberapa nikmat lain sebagai dorongan berbuat kebaikan.

Hal ini telah disebut menerusi hadis Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah maksudnya: 

"Tidak berhimpun satu kaum dalam rumah daripada rumah-rumah Allah (masjid/surau), membaca kitab Allah (al-Quran) dan berdiskusi mengenainya sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas mereka ketenangan, mereka diselubungi dengan rahmat Allah, dikelilingi dengan para Malaikat (menulis segala kebaikan mereka) dan Allah akan sentiasa mengingati mereka (kerana mereka juga mengingati-Nya)."

Segala janji yang ditaburkan oleh baginda Rasulullah dalam hadis di atas, bukanlah satu perkara retorik seperti janji-janji dalam pilihan raya, ia janji yang akan ditunaikan sendiri oleh Allah SWT, iaitu agar umat Islam menjadi umat terbaik dengan mengecapi ketenangan, kedamaian hidup, rahmat Allah serta yang paling penting mereka diingati oleh Allah selaku Pencipta manusia.

Janji-janji tersebut diberikan apabila ada di kalangan insan Muslim yang memiliki ciri-ciri kebaikan seperti membaca dan mendiskusikan al-Quran, dalam erti kata mereka bersedia untuk mengkaji isi-isi kandungannya untuk dijadikan bahan rujukan, pegangan, kefahaman menuju jalan sempurna.

Justeru, Allah SWT menegaskan bahawa golongan Muslim yang sanggup memakmurkannya rumah-Nya adalah terdiri daripada mereka yang benar-benar memiliki kualiti iman yang sempurna. Hal ini ditegaskannya menerusi ayat 18 surah at-Taubah maksudnya:

"Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat Yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk."

Ayat di atas jelas menunjukkan bahawa keimanan yang kental, kepercayaan teguh berpegang kepada hari akhirat, melaksanakan tugas utama dengan bersolat, mengeluarkan zakat serta takut hanya kepada Allah dan tidak yang lain selain-Nya, adalah senjata utama bagi mengekalkan seseorang yang beriman itu menjadi pemakmur rumah Allah yang setia.

rujukan : sini
2 comments

Jumaat, 2 Ogos 2013

Targhib Untuk Diri Sendiri.


Kita dikirim oleh Allah SWT ke dunia ini dengan umur yang sangat singkat, namun dengan umur yang sangat singkat itu kita diperintahkan untuk mendapatkan dan membina akhirat yang selama-lamanya. Kita tidak sepatutnya merasakan kita ini orang Malaysia, atau orang Indonesia, atau orang Pakistan, atau lainnya, tapi hendaklah kita merasa diri kita ini adalah umat Rasululah SAW. 

Rasulullah SAW adalah nabi terakhir yang dikirim untuk seluruh manusia seluruh alam hingga hari kiamat, nabi-nabi terdahulu hanya dikirim untuk kaumnya atau negaranya saja. Pernah suatu masa, dikatakan kepada Nabi Isa as, ada manusia kufur kepada Allah, tapi Nabi Isa as katakan aku tidak diutus kepada orang itu aku diutus hanya kepada kaum Bani Israil. 

Kini Rasulullah SAW telah wafat dan tak akan ada nabi lagi setelah Nabi Muhammad SAW, tapi risalah agama yang dibawa nabi SAW tetap harus disampai keseluruh alam hingga hari kiamat. Maka kita sebagai umat Rasulullah SAW mempunyai kewajiban untuk meneruskan tugas ini, tugas da’wah menyampaikan agama ke seluruh alam. 

Baik yang muda, yang tua, yang sakit, yang sembuh, yang kaya, yang miskin, yang dalam pejabat mahupun rakyat laki-laki mahupun perempuan, yang awam atau bodoh mahupun yang pintar sebagai umat Rasulullah SAW mempunyai kewajiban ini.

Maka sekarang diri kita pertama kali MOHON AMPUN (BERISTIGHFAR) kepada Allah SWT, karena kita telah lupa dan melalaikan tugas ini. Ada manusia yang menganggap petani adalah pekerjaannya, driver taksi pekerjaannya, pedagang adalah pekerjaannya, bisnes adalah pekerjaannya, padahal kerja umat Rasulullah SAW yang sesungguhnya adalah kerja da’wah.

Maka kita BERISTIGHFAR kepada Allah SWT karena tidak menganggap kerja da’wah adalah pekerjaan kita. Kita harus merasa kasihan kepada orang amerika, orang eropah, orang cina dan lain-lain yang tidak beriman kepada Allah SWT dan Rasul-Nya, kerana apabila mereka mati maka mereka akan masuk kedalam kubur dengan 99 ular yang mematuknya sampai hari kiamat selanjutnya akan disiksa di dalam neraka selama-lamanya.

Seharusnya usaha da’wah yang kita buat, kita niatkan seperti yang Rasulullah SAW niatkan iaitu untuk umat seluruh alam, dan bawa usaha ini dengan kasih sayang dan hikmah.  Apabila kita niatkan seperti Rasulullah SAW, maka do’a kita, bicara da’wah kita, ibadah kita akan mendapatkan pahala seluruh alam. Mendirikan solat akan mendapatkan pahala, tapi mengajak orang lain untuk mendirikan solat akan mendapat pahala yang besar dari Allah SWT.

Mari kita sama-sama niatkan dalam diri kita untuk buat kerja yang sama dengan kerja Rasulullah SAW yaitu kerja da’wah sampaikan kalimah iman kepada umat seluruh alam, sampaikan risalah Rasulullah SAW hingga hari kiamat dengan begitu Allah SWT akan tolong kita, Allah SWT akan selesaikan masalah-masalah kita.
3 comments

Rabu, 31 Julai 2013

Ya Kawan, Akulah Tabligh Itu..


Ya kawan, aku Tabligh sudah setahun,
Aku kini digelar Karkun,
3 hari setiap bulan,
40 hari setiap tahun,
4B insyaAllah tahun depan,
Keluar di Jalan Allah...

Memang benar kawan,
Gelak ketawa aku kini berlapik, tapi suara aku masih sama,
Dagu aku sudah mula berjanggut, tapi wajah aku tetap sama,
Berat aku juga semakin naik, setelah sekian lama sakit merana,
Apa khabar saudaraku, sekian lama tidak bertemu..?

Ya kawan, akulah anak Kg Sg Hala yang kau kenal dulu,
Yang datang si dara, kita bersiul berlagu,
Yang datang si janda, kita malu tersipu,
Ditepi parit, di tembok jambatan,
Kau, aku dan gitar-gitar,
Di waktu magrib, dihalau azan, 
Kau, aku terketar-ketar.

Ya kawan, Akulah pemuda yang selalu berkata dulu,
Hidup ini tanpa lagu rock,
Seperti ayam tidak berkokok,
Bak kenyang yang tidak cocok,
Kalau tidak menghisap rokok,

Falsafah kita bersama:
Kau, aku dan kerjaya,
Biarlah tidak kaya-raya,
Asalkan kita boleh bergaya,

Mahukah kiranya kini, sesudah aku berubah,
Engkau terima aku, ziarah mu di rumah,
Kalau dulu, ziarahku untuk ajak kau makan2, jalan2 lewat malam,
Tapi kini, ziarahku bawa fikir agama untuk aku, kau dan umat seluruh alam,

p/s: Menjawab puisi "kau tabligh sekarang?"
16 comments

Selasa, 30 Julai 2013

Adab-Adab Mendengar Azan



Azan merupakan panggilan atau seruan yang biasa didengar oleh setiap muslim yang ingin melakukan Solat, Azan merupakan salah satu syiar agama Islam yang paling agung, yang berfungsi memberitahukan datangnya waktu solat fardhu. Diriwayatkan dalam sebuah hadis yg bermaksud lebih kurang:

  "Hendaklah seseorang itu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai seorang yg beragama Islam, kita wajib menghormati azan. Menghormati azan banyak fadhilat (kelebihan) sebenarnya.

Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Aku takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah" yang mana, sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya hampir dicabut. Allah swt telah menjanjikan Syurga untuk mereka. Oleh itu, marilah kita sama-sama menghormati azan dan memohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.

Adab-adab lain semasa mendengar azan ialah:
  1. Menjawab Azan <-- kalau tak tahu, ikut je suara muazin
  2. Selawat untuk Nabi Muhammad saw <-- selawat dulu baru doa
  3. Berdoa setelah azan
  4. Berdoa diantara Azan dan Iqamah <-- antara waktu doa yg makbul
  5. Tidak meninggalkan masjid setelah azan  <-- kecuali ada urusan yg penting
"O' Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah" semasa sakaratul maut menghampiri kami.. Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin."
8 comments

Ahad, 28 Julai 2013

Rezeki Bukan Dalam Bentuk Duit Sahaja


Alhamdulillah, ALLAH swt telah jadikan dunia ni sebagai batu loncatan untuk kita menempuh alam akhirat. Kalau baik di sini, maka baiklah di sana. Kalau buruk di sini, maka buruklah di sana. 
( berkemungkinan besar )

Malam tadi ustaz bagitahu rezeki bukan terletak pada duit saja. Kalau rezeki pada duit, maka tak adil lah ALLAH. Bukan semua orang ada duit dan duit pulak tak pernah cukup. 

Ustaz bagitahu jugak, ada orang banyak duit tapi anaknya sorang atau tak ada anak.
Kadang2 ada orang duit nya kurang tapi anaknya ramai. 
Ada orang tak ada duit tapi badannya sihat belaka. 
Ada orang gajinya puluhan ribu, tapi badannya sakit2 itu takleh makan, ini takleh makan.

Limpah rahmat ALLAH tu luas, rezeki tidak di sempitkan pada konteks duit semata-mata, nikmat faham agama juga rezeki, badan sihat, anak ramai, anak sihat, anak soleh, isteri solehah, itu juga dinamakan rezeki.

ALLAH maha adil mungkin bagi sesetengah org yang tak banyak duit, nanti kalau ALLAH bagi dia banyak duit, dia akan lupa pada ALLAH. Lagipun banyak org yang tenggelam dalam kelalaian dunia hingga lupa akhirat sebab harta/duit.

Anggaplah orang yang banyak duit kalau dia jadi miskin,dia tak dapat nak bersedekah. Orang miskin, kalau dia dapat banyak duit, dia akan melakukan maksiat begitulah seterusnya.

Jadi, kita kenalah pandang nikmat rezeki tu dari sudut yg luas! Ok selamat berpagi-pagi mudah-mudahan murah rezeki kita hari ni INSYA ALLAH
Amin...
12 comments

Rabu, 24 Julai 2013

Bagaimana Allah Ciptakan Makhluk Yang Bernama Wanita?


Dalam masyarakat jahilliah, mereka memandang kaum wanita adalah sebagai suatu barang yang tidak ada nilainya, sehinggakan kaum wanita diperlakukan macam binatang oleh kaum lelaki. Hal ini, kita boleh nampak dengan jelas dalam masyarakat Arab dahulu, mereka akan menguburkan hidup-hidup setiap bayi perempuan yang lahir. Wanita dewasa dirogol, wanita mengandung dibelah perut atas perjudian dan isteri dijadikan bahan jualan dan macam-macam perkara jahil lagi yang dilakukan oleh masyarakat jahiliah masa itu.

Seperti yang kita tahu, Islam sangat menjunjung tinggi darjat dan martabat kaum wanita. Penghargaan Islam terhadap kaum wanita sebagaimana tersebut dalam hadits nabi:

 اَلْمَرْأَةُ عِمَادُ الْبِلَادِ اِذَاصَلُحَتْ صَلُحَ الْبِلَادُ وَاِذَافَسَدَتْ فَسَدَ الْبِلَادُ (حديث) 
“ Wanita adalah tiang negara jika wanitanya baik maka baiklah negara, dan bila wanita buruk maka negara juga ikut buruk”. 

Disini ada satu kisah, macam mana penciptaan satu makhluk yang bernama wanita. Mari kita ikuti kisah ini dengan mengimbau kembali, apa yang telah kita lakukan pada wanita-wanita yang bersama kita, emak, isteri, kakak, adik perempuan dan kawan-kawan perempuan kita. 

Satu masa, ketika Allah menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya : "O Allah, Mengapa begitu lama engkau menciptakan wanita?"

Allah menjawab : "Sudahkah engkau melihat setiap perkara yang telah aku ciptakan untuk wanita? Lihatlah dua tangannya mampu menjaga ramai anak pada satu-satu masa, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan".

Malaikat menjawab dan takjub : "Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!"

Allah menjawab : "Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari".

Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya : "O Allah, kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"

Allah menjawab : "Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata."

"Untuk apa?": tanya malaikat.

Allah menerangkan :
"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan, kerisauan, cinta, kesepian, penderitaan, dan kebanggaan, serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki, ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.

Dia dapat mengatasi beban lebih baik dari lelaki, dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri, dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan, mampu menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu, bahkan tertawa ketika ketakutan.

Dia berkorban demi orang yang dicintainya,dia mampu berdiri melawan ketidak adilan, dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang, dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia, dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.

Dia begitu sedih mendengar berita kesakitan dan kematian, tapi dia mampu mengatasinya. Dia tahu bahawa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka."

Allah S.W.T berfirman :
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap teguh ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya  menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan ketika ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

Lihatlah bertapa hebatnya wanita, cinta Allah padanya sungguh mengharukan. Tapi, cinta kita (lelaki) pada mereka hanya di mulut sahaja, kita tidak pernah tunjukkan kita benar-benar caring pada emak, isteri, kakak dan wanita lain. Cuba kita imbas kembali, apa yang yang kita telah lakukan pada mereka (wanita). 

Semua orang menyukai wanita, cintanya tanpa syarat. Cuma ada satu perkara yang kurang dalam diri wanita, iaitu dia selalu lupa bertapa berharganya dia.

Wallahu'alam..............
17 comments

Isnin, 22 Julai 2013

Uwais Al-Qarni Aku Ingin Jadi Sepertimu


Suatu ketika, Rasulullah bersabda kepada Umar Al-Khattab, mafhum hadis lebih kurang: nanti akan datang seseorang dari Yaman yang bernama Uwais Al-Qarni, maka Rasulullah menyuruh Umar untuk minta doa pengampunan dari Uwais Al-Qarni untuk Umar.

Apabila Rasulullah wafat, semasa pemerintahan Saidina Umar, beliau telah bertemu dengan Uwais Al-Qarni dan meminta Uwais Al-Qarni untuk mendoakan keampunan untuk Umar. Uwais Al-Qarni berasa hairan, mana mungkin dia meminta pengampunan untuk seorang sahabat besar. Namun, Umar mengenali Uwais Al-Qarni disebabkan sabdaan Nabi S.A.W.

Siapakan Uwais al-Qarni?

Beliau tinggal jauh dari Madinah, tidak pernah berjumpa Rasulullah dan tidak dikenali ramai. Tetapi Rasulullah bersabda kepada seorang sahabat besar iaitu Saidina Umar Al-Khattab untuk minta doa pengampunan darinya.

Mengapa nama Uwais Al-Qarni disebut oleh Rasulullah?

Ini adalah kerana ketaqwaan dan ketaatannya kepada Allah yang tinggi sehinggakan namanya amat dikenali seluruh penduduk langit. Beliau tidak kaya, kehidupannya sederhana dan tiada dunia dalam kehidupannya. Namun, kerana ketaqwaannya yang tinggi, maka namanya dikenali oleh para malaikat dan Rasulullah S.A.W.

Jadi, untuk dekat di sisi Allah bukanlah kerana harta, kerajaan atau populariti di kalangan manusia. Tetapi disebabkan ketaqwaan kepada Allah. Apa guna terkenal di dunia, tetapi tidak dikenali di akhirat. Cubalah search dalam google tentang kisah-kisah sahabat, tabi'e, wali Allah dan nama-nama penting dalam Islam. Sekarang ini, kita lebih kenal nama penyanyi, pelakon atau artis tapi kita tidak kenal nama-nama orang yang dekat dengan Allah.

Ketahuilah beliaulah Uwais Al-Qarni, Orang yang sangat terkenal dikalangan penduduk langit, tetapi tidak dikenali penduduk Bumi. Cubalah cari kisah tentang Uwais Al Qarni dgn ibunya, ceritanya memang sedih dan banyak pengajaran.. 
11 comments

Khamis, 18 Julai 2013

Pesanan Tentang Iman


Menjengah ke luar jendela pejabat sambil melihat keadaan sekelililng. Macam-macam ragam manusia dapat dilihat. Ada yang bekerja, ada yang bawa motor dan kereta, ada yang mundar mandir jalan kaki dan ada yang duduk berjual beli. Namun itu hanyalah pandangan mata secara zahirnya tapi hakikatnya siapa yang tahu? situasi batin untuk umat sekarang ini, siapa yang tahu? Masalah umat ini, siapa yang tahu? Tiada siapa yang tahu, melainkan orang yang ada fikir risau akan umat. Macam mana nak selamatkan umat dari azab api neraka Allah dan dapat masuk syurga Allah.

Seperti mana yang kita tahu, Nabi Muhammad saw tahu tentang masalah umat sebab banginda ada fikir risau akan umat seluruh alam. Nabi fikir, macam mana nak selamatkan umat dari azab api neraka Allah dan dapat masuk syurga Allah tanpa hisab.

Tahukah kita, kenapa masalah ini terjadi.? 
Sebenarnya masalah umat hari ini adalah kerana kita tak usaha semaksimum mungkin atas kebaikan untuk diri kita sendiri. Bila kita tengok umat dengan masalah itu dan masalah ini sebenarnya itu salah kita juga
dan kita tak buat usaha islah atas diri kita dan ke atas orang lain dengan sungguh-sungguh.

Dewasa ini, semua orang tahu kita berada di zaman IT. Zaman moden dari semua segi dan aspek kehidupan. Kalau tanya orang ramai dalam 10 orang. 9/10 pasti akan mengaku ada Facebook @ FB dan 8/10 pasti akan mengaku ada blog dan lain-lain akaun laman sosial. Melalui lama sosial ini, macam-macam masalah berlaku. Contohnya perceraian antara suami dan isteri, jenayah sex, kes rogol dan penipuan wang ringgit.

Runtuhnya moral anak-anak muda, sebab mereka kurang bersama dengan orang-orang lama. Mereka lebih suka hidup dalam dunia siber dari duduk bersama-sama keluarga. Remaja-remaja jarang keluar rumah, sebab sibuk dengan membaca status FB dan kalau duduk bersama pun, di tangan masing-masing jari-jari sibuk menekan skrin telefon pintar yang sekrang ini membolehkan kita untuk online di mana sahaja setiap masa. Mereka jadi kurang bercakap, semakin tergelam dalam fantasi siber.

Sebagai kesimpulan, kurangnya percakapan tentang iman @ akhirat sesama kita, sesama ahli keluarga dan kurangnya pesanan-pesanan agama dari mulut ke mulut menjadikan telinga kita tertutup untuk mendengar nasihat dan berita agama. Maka peningkatan iman tidak akan berlaku bila kurangnya bercakap tentang perkara iman. Untuk tingkatkan iman, kita kenalah banyakkan bercakap tentang perkara iman. 
9 comments

Rabu, 17 Julai 2013

Look What We Have


"We cannot bring back what we've lost, but we should always look at what we have. Think! What do you have right now?"

Orang kata  barang yang dah lepas jangan dikenang, kalau tidak makan diri. Cukuplah jangan menangis lagi, apa yang telah berlaku sudah tertulis di luh mahfuz. Takdir Allah swt untuk menguji kita yang masih ada ini. Bersyukurlah kita masih hidup untuk beribadat pada Allah. Allah masih bagi peluang untuk kita bertaubat atas dosa-dosa kita. Tapi aku, sentiasa berdoa agar dimatikan sebelum Dajjal keluar. Tak mampu untuk aku berdepan dengan fitnah Dajjal. 
4 comments

Selasa, 16 Julai 2013

Segalanya Pasti Berlaku Dengan Izin Allah


Alhamdulillah result exam untuk semester lepas sudah diketahui. Alhamdulillah masih lagi lulus semua subjek. Walau apa pun keputusan kali ini, aku akan tetap bersyukur kerana masih lagi dapat kekalkan result di tahap kemampuan aku. 

Sekarang ini aku dalam keadaan bertahan untuk kekalkan result. Tinggal 2 semester lagi sebelum aku tinggalkan Malaysia. Aku memang tak mampu nak baiki result aku, walau dapat 4.0 sekali pun CGPA aku tetap di bawah 3.0. Inilah bahana main-main masa tahun 1 dan 2. Bila dah tahun akhir, baru menyesal. Namun apakan daya nasi sudah jadi bubur. Apa yang aku perlu buat sekarang ini ialah teruskan perjuangan aku untuk habiskan pengajiaan di UniMAP dan lepas jumpa Mek, aku akan fly ke India. 

Semua yang berlaku dengan izin Allah swt. Aku redha dengan ketetapan Mu O' Allah. Jadi engkau redhalah juga kepada aku. Sesungguhnya hanya Engkaulah Tuhan yang maha pemurah lagi maha penyayang.



2 comments

Selasa, 9 Julai 2013

Amal Yang Tertinggal


Ramadan semakin hampir tapi amal semakin lemah. Semenjak hidup sebagai orang awan hidup aku makin berubah, banyak amal-amal tertinggal. Tambahan pulak sekrang ini tubuh tidak berapa sihat. Lutut masih sakit akibat kecederaan lama dan deman selsema masih belum surut-surut lagi. 

Zikir pagi dan petang, israk dan dhuha, ba'diah dan qa'bliah, Al-Mulk dan Sejadah, Taubat, Hajat, Tahajjut dan Witir semakin hari semakin berat untuk dibuat. Oh Allah!! Ujian apa ini? Tanpa amal-amal ini, aku bukan apa-apa pun di sisi Engkau. Bagilah balik semangat, kekuatan untuk aku buat amal balik.

Engaku tidak rasa bersalah ke Fattah...
>Tidak sebut nama Tuhan mu dalam hari-hari mu?
>Tidak sujud taubat atas dosa-dosa dalam harian mu?
>Tidak menitiskan air mata dalam tahajjudmu?
>Tidak sempat untuk baca qalam Tuhan mu?

Sungguh hati aku sudah telah lama menjadi bangkai, Sehinggakan pekerjaan dunia lebih aku utamakan, lantas akhirat ku keciciran. Benarlah syurga itu terlalu mahal dan diciptakan untuk orang-orang yang bersusah payah bermujahadah ,tidak akan kamu gapai hanya dengan angan2 kosongmu.

Aku takut Engkau cabut usaha ini dari aku, dan aku takut Engkau Cabut iman dalam dada aku. Aku tengah down sekarang ini, tapi tiada sesiapa pun disisi aku Oh Allah. Tolong aku Allah, sempena Ramadhan ini Engkau masukkanlah roh Ramadan ke dalam diri aku. Supaya aku dapat balik semangat dan kekuatan untuk aku buat amal di bulan Ramadan ini. Amin...

4 comments

Ahad, 23 Jun 2013

Oh Tuhan.. Oh Allah

Tuhan

Tuhan dengarkan aku
Ku memohon kepadaMu
Kuangkat tanganku
Kulafaskan lidahku
Menyebut namaMu Tuhan

Tuhan lihatlah aku
Kuberserah kepadaMu
Kuletakkan keningku bersujud padaMu
Ampuni dosa-dosaku

Tuhanku jangan ambil nyawaku
Sebelum ku dekat denganMu
Tuhanku siapkan duniaku
‘Tuk nanti tiba akhiratku

Berapa nikmat yang t’lah Kau beri
Berapa yang t’lah aku ingkari
Masih pantaskah sujudku padaMu
Aku malu aku malu….

Kali pertama dengar lagu ini, dalam kereta ustaz. Tak tahu macam mana hati ni, rasa tertarik dengan lagu ini. Jadi aku cuba cari-cari dalam google. Tapi tak tahu tajuk lagu ni. Aku search semua lagu Waliband. Tengok lirik lagu setiap satu. Akhirnya, jumpa jugak. tahuk lagu ini ialah Tuhan. Dan lagu ini memang layan r.. Sesuai utk hilangkan mngantuk ketika  memandu pulang ke kg.
3 comments