+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Ahad, 31 Julai 2011

Betul ke Syaitan kena Ikat?


Haha..tak sabar rasanya nak berpuasa..Oit.... Jangan lupa ye.. malam ni solat teraweh..dan esok pose.. haha..
Aku harap  Ramadhan tahun ini lebih bermakna dari tahun lepas punya.. haha..
Setelah 2 tahun tak dpat bepuasa bersama keluarga..tahun ni, aku ada masa utk berpuasa bersama2 dengan family aku..tapi yg tak best nya.. ramai family aku yg tak ada.. huhu..tak pew  la.. lagi pun, diaorang semua sudah ada keluarga masing2 .. Haha.. aku sudah biasa la...

Dalam kita duk suka2 sambut Ramadhan ni.. masih ada jugak dosa yg akan kita lakukan kn? 
Aduh..macam mana ni boleh berlaku..? bukankah, syaitan sudah diikat..? 
Aku pun masih tak faham dengan pernyataan ini..!!! Tolong explain cikit kat aku..?


8 comments

Khamis, 28 Julai 2011

Adakah cukup sekadar berniat wuduk?

 

Sekadar mengingatkan diri aku ini..yg masih lagi leka dengan duniawi.. sudah acap kali aku baca dan aku lakukan, tapi aku masih juga lupa utk berniat.. aku mudah lupa apa yg aku pelajari... Fuhh,,sungguh kuat dugaan utk berubahkan.. susah..tapi aku nk jugak buat, apa yg aku pelajari.. cuma usaha yg konsisten perlu aku lakukan...
Mungkin korang semua sudah tahu kan?..

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan     kanan ku ini".
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Penjelasan ringkas:
1. Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah
2. Ahli syurga mukanya putih berseri-seri
3. Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan
4. Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri
5. Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala
6. Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll
7. Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali
8. Qada' dan Qadar kita di tangan Allah

Cukup la. sekadar utk mengingat sesama kita..kalau ada silap harap betulkan yup.. peace yo..
7 comments

Isnin, 25 Julai 2011

Titisan Air Mata .


Tengah aku duk godek2 baca pasal CINTA... aku terjumpa ayat ini, dahulu aku pernah baca ayat ini, tapi aku lupa..sekarang ni, aku jumpa kembali ayat ni.. best r kot bagi aku..sebab ianya membawa seribu satu erti dalam hidup aku.. haha.. sekali sekala aku ceritakan kisah hidup aku, tak salah kan?

|Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”|

Wooo...wo..dalam kot, maksud ayat ini.. memang kena atas muka aku r. huhu..tapi apakan daya, semua sudah berlalu, segala kenangan mula menjadi rindu..rindu yg menyakitkan.. erghh.. sakit..sakit sangat.. sampai tak terucap dengan kata2..  Itu air mata aku.. lelaki yg sombong..menolak cinta seorang wanita.. bodohnya aku... sory la emo cikit pagi2 ni.. semua ini salah aku, aku yg banyak menyakitkan hati si DIA.. aku yg buat si DIA selalu mengalir air mata.. setiap hari aku menunggu mesejnya sampai di handphone aku.. setiap masa aku menunggu dia menelefon aku.. Tidak...tidak...semua itu tidak mungkin berlaku lg... sebab aku sudah tiada sesiapa pun sekarang ini.. sendirian, dalam dunia aku yg kolot tentang CINTA..

Biarlah.. aku yg dianggap bersalah..antara Aku dan Dia sudah tinggal kenangan..tiada ikatan...dan tiada kata..
Cuma rindu .. rindu.. utk mendengar suara seseorang...Maafkan aku, kerana aku lebih CINTA kan ALLAH..aku cuma nk kenal Islam dengan lebih dekat.. itu je.. tapi aku malu..malu dengan usia aku.. yg masih cetek tentang ilmu agama.. Jangan risau k..Jodoh pertemuan di tangan tuhan.. kalau ada jodoh.. tak kemana pun.. haha..aku berpegang dengan janji aku.. no love.. no pain.. haha.. peace yo.

25 comments

Ahad, 24 Julai 2011

Ini Anak Fattah ke..?

Orang tua..Oh!!.. orang tua..Tua sangat ke aku nampak? mentang2 aku dukung budak kecil.. ko cop aku sudah kahwin..Sempat lagi pulak tu tanya.."ni anak Fattah ke?"
Haha..aku apa lagi.. main r dengan pak cik tu.. aku jawab r.." ni anak sulong r" haha.. kena r pakcik tu dkat aku...(bukan niat nk menipu, just nk melawak dengan pak cik tu).. lepas tu aku cakap r.. "ni anak sedara la..kita solo lagi.."

hehe.. itula.. kalau ada jodoh tak kemana pun.. bercakap soal jodoh ni..
Jodoh tiada kaitan dengan keturunan, k.. Hanya belum sampai masanya.
Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.
Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.
Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan.

Nyatakanlah perasaan dan keinginan korang dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar.
Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman...
Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa nafsu cinta kemudian nanti....
Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat cinta sejati aku..
Itu tidak cukup babe.. kalau jodoh kita dengan si A.. dengan si A la kita akan bersama..
Cuma lambat dan cepat yg membezakannya.. Itu Takdir Allah.. Jangan risau.. 
Tak couple pun tak apa la.. kalau hati betul2 ikhlas..kita tunggu.. tunggu jodoh kita... 
haha.. tiba2 cakap pasal jodoh ni.. ni semua pak cik punya pasal r.. 
haha.. peace yo..

ada nampak macam bapak budak tak?

8 comments

Pesanan Cinta Kepada Sahabat...


Semakin hari semakin ramai aku lihat, kawan2 aku yg bercinta.. tak kiralah.. dalam FB ke, guna Handphone ke.. @ Skype.. arghh.. jelous pulak aku rasa.. Tapi korang mesti ingat.. aku tak mampu untuk menyekat kehendak korang...sebab itu diri korang.. tapi aku cuma mahu berpesan kepada korang.. haha.. sesungguhnya..aku pernah gagal dalam percintaan..  hiraukan pesanan aku ini, jikalau korang.. sudah kenal apa itu cinta..!!!

1.Kepada Kawan2 aku Yang ........... SINGLE
Cinta itu seperti rama-rama. Semakin dikejar, semakin jauh ia lari. Tapi jika korang hanya membiarkan ia terbang, ia akan datang kepada korang apabila korang mengharapkan ia. Cinta boleh membuat korang berasa gembira, tetapi selalunya ia menyakitkan, tetapi cinta hanya istimewa apabila korang memberi kepada orang yang benar-benar menghargainya. Oleh itu, ambillah masa, dan pilihlah calon yg terbaik...

2.Kepada Kawan2 aku Yang ............ TIDAK  SINGLE
Cinta tidak perlu menjadi orang lain "orang yang sempurna." Ia mencari seseorang yg boleh membantu korang menjadi orang yang terbaik...Jadilah diri sendiri dalam mencintai orang lain.. Biarkan cinta yg menilai, bukan dirimu..

3.Kepada Kawan2 aku Yang............PLAYBOY / PLAYGIRL
Jangan sekali-kali mengatakan "I love you" jika korang tidak peduli tentang cinta... Jangan sekali-kali bercakap tentang perasaan jika korang tidak berada di sana. Jangan sekali-kali menyentuh kehidupan jika korang maksudkan untuk memecahkan hati orang lain...Jangan sekali-kali melihat dalam mata apabila semua yang korang lakukan adalah satu pembohongan. Perkara keji seorang lelaki boleh lakukan untuk seorang gadis adalah membiarkan gadis itu jatuh cinta apabila dia tidak bercadang utk mencintainya..

4.Kepada Kawan2 aku Yang ............ SUDAH KAHWIN
Cinta tidak mengenai "salah siapa",... tetapi "saya minta maaf.".... Tidak "di mana awak", ...tetapi "Saya di sini." ...Bukan "bagaimana awak"..., tetapi "Saya faham."....Tidak "Saya ingin kamu",.... tetapi "terima kasih awak"..

5.Kepada Kawan2 aku Yang ............ BERTUNANG
Langkah yang benar keserasian bukan tahun-tahun yang dibelanjakan bersama-sama tetapi bagaimana kebaikan korang untuk satu sama lain.

6.Kepada Kawan2 aku Yang ............ PUTUS CINTA
Patah hati.?. biarkan..biarkan ianya berlalu pergi.. Cabaran yang dihadapi adalah tidak  untuk hidup dalam patah hati tetapi untuk belajar daripada pengalaman itu...

7.Kepada Kawan2 aku Yang ............ NAIF
Bagaimana untuk menjadi pencinta..? Belajarlah untuk kenal apa itu Cinta.. bersederhanalah dalam bercinta..Jangan ditagih cinta orang.. kelak engko akan tertagih..

8.Kepada Kawan2 aku Yang ............ PASIF
Cinta..Ia boleh memecahkan hati korang untuk melihat  korang suka dan gembira dengan orang lain tetapi ia lebih menyakitkan jikalau korang mengetahui bahawa  orang yg  korang suka tidak gembira dengan korang...

9.Kepada Kawan2 aku  Yang ............ TAKUT UNTUK MENGAKU
Cinta menyakitkan apabila korang memutuskannya dengan seseorang. Kesakitan akan jelas terasa bila korang sudah break up... Tetapi cinta lebih menyakitkan apabila orang yang korang cintai  tidak tahu bagaimana yg korang  rasa...

10.Kepada Kawan2 aku Yang ............ MENUNGGU
Satu perkara yang menyedihkan tentang hidup adalah apabila korang bertemu dengan seseorang dan jatuh cinta,..korang cuma tahu menunggu, menunggu dan terus menunggu untuk dicintai..  korang sedar, korang cuma bertepuk sebelah tangan, korang masih juga menunggu.. biarkan.. biarlah cinta itu pergi.. lepasnya..carilah pengganti yg lain..

11.Kepada Semua Kawan2 Aku.......
Hasrat aku untuk korang adalah...seseorang lelaki / wanita yang bercinta itu, supaya jujur, kuat, matang, tidak pernah berubah, menaikkan semangat dan perlindungan, menggalakkan, memberi ganjaran dan mementingkan diri sendiri... Tiada apa yg lebih suci dari Cinta Kepada Ilahi.. Mungkin susah untuk aku mengaku.. bahawa aku mencintai Allah.. Sekadar dibibir sahaja.. semua orang boleh ucapkan.. tetapi hati... hati..itu yg membezakan cinta kepada Ilahi or kepada manusia...

Sekadar pesanan dari seorang sahabat kepada sahabat.. haha..peace yo..
12 comments

Jambu masih laku la.. haha..


Terbaik...terbaik...terbaik... haha...Jambu memang terbaik r.. Walaupun, tak berjaya dalam Maharaja Lawak.. Jambu tetap di hati ku.. haha... 
Siapa kata kumpuan Jambu ni brutal ah? cakap kat aku.. ee..aku nk bagi sepukul ni.. 
Kalau korang semua nk tahu.. Tauke dan Yus sekarang ni semakin laku babe.. haha.. ni semua rezeki tuhan la..itula.. tuah ayam nampak di kaki.. tuah manusia tak siapa tahu.. begitula jugak rezeki bagi kumpulan Jambu...Terus terang r, aku frust r, bila persembahan final Jambu dalam MJ, kurang menyengat.. aku rasa Jambu boleh buat yg lebih baik.. mungkin sebab tertekan kot..

ha.. aku nk bagi tahu rahsia ni..aku belajar di Perlis, so mengikut apa yg aku tahu.. Yus ni sebenarnya, bekas guru tarian tradisional Perlis.. haha... muka Legend tapi hati cute..

p/s: rujuk sini kalau tak percaya..
4 comments

3 Musuh dalam diri Manusia..


Allah bagitahu musuh sebenar kita adalah Setan!!!! dan Dalam diri setiap manusia ada lagi 3 musuh yang tak kurang hebatnya iaitu:

1. Nafsu yang tidak pernas puas.
(ada motor nak kereta, ada kereta nak helikopter, ada helikopter nak prking kat mana?)

2. Syahwat yang sentiasa membara
(nak bersetubuh sahaja, nak onani, nak oral seks, nak kahwin ramai!!!).

3. Keperluan dunia yang membebankan.(bil api, bil api, hutang kereta, rumah, tanah, kubur!!!)

Maka berhati-hatilah dengan syahwat, Nafsu dan dunia kerana ini adalah senjata utama syaitan dalam menjahanamkan hari akhirat ummat manusia!!! Sesungguhnya aku tak mahu orang lain tersungkur kerana nafsu syahwat.. cukuplah diri aku seorang saja .. dan aku menginsafinya..

Namun, alasan di goda syaitan tidak akan di terima oleh Allah di akhirat kelak, kerana yang berbuat dosa dan maksiat adalah diri sendiri, yang tidak solat adalah diri sendiri, yang menikmati bestnya pancutan air mani ketika berzina, adalah diri sendiri, yang hilang haus ketika minum arak adalah diri sendiri,yang menikmati makanan haram adalah diri sendiri, yang menyakiti jiran, menyusahkan tetamu, adalah diri sendiri, yang meninggalkan solat jemaah adalah diri sendiri!!!, semuanya adalah diri sendiri!!! 
(syaitan hanya bagi syor sahaja..)..

p/s : credit utk blog kereta manyat.. yg menjadi rujukan utk aku berubah dan lebih kenal tentang Islam.
5 comments

Sabtu, 23 Julai 2011

Mintak Tolong : Apa itu Takwa..?




Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasalam bersabda:

“Wahai manusia, Tuhan adalah satu, kalian berasal dari Adam, dan Adam dari tanah. Sesungguh-nya yang paling mulia di antara kalian di sisi Allah adalah yang paling bertakwa. Tidak ada keutamaan bangsa Arab atas bangsa lain, tidak pula bagi bangsa lain atas bangsa Arab, tidak ada keutamaan bagi kulit merah atas kulit putih dan bagi kulit putih atas kulit merah, melainkan dengan takwanya.”

(HR. Ahmad). Tafsir Ibnu Katsir

Hanya hadis-hadis yg mampu menjadi penguat untuk aku kekal di jalan Allah.. Bagaimanakah takwa itu sebenarnya..? Adakah cukup sekadar aku mengakui bahwa tiada Tuhan yg disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah..? Aku rasa tak kot..sebab Islam ini luas....
Apa-apa pun.. aku harap aku mampu menjadi org yg bertakwa... dan aku mampu mengubah diri aku sepenuhnya.. Berubah.... ya.. aku sudah berubah..dan aku mahu berubah..tolong aku yup..
5 comments

Rindu Datang Lagi..


Bila berbicara soal cinta.. korang semua mesti pernah mendengar ayat ini kan?

"Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih sanggup untuk mencintai. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya..."

Ha..apa sebenarnya maksud disebalik ayat ini..?

Entah la.. aku pun tak tahu macam mana nk ulas ayat ini.., Aku tidak layak utk berbicara soal cinta.. kerana aku bukanlah.. doktor cinta.. aku juga bukanlah penyair cinta, yg pandai mengukir bait-bait cinta..
tapi.. aku cuma perindu bulan..siang dan malam.. yg pernah gagal dalam percintaan....

Tapi..sekarang ini..
Perasaan rindu itu datang tiba-tiba dan aku mula merindui seseorang..
siapakah......?
7 comments

Kisah Cinta Terlampau


Aku diberi nama Hitam. Pelikkan nama tu. Macam takde nama lain aje. Sebenarnya aku pun cukup tak suka dengan nama tu..macam nama gangster..tapi..apa nak buat dah memang nama aku gitu, bersyukur ajelah..Aku dilahirkan sebagai anak yatim piatu. Memang malang nasibku tak seperti kawan-kawanku yang lain ada ibu dan bapa. Kadang-kadang aku cemburu melihat mereka sekeluarga bergurau senda dan bermesra. Syukurlah ada Pak Mat sekeluarga ,dapatlah juga aku menumpang kasih. Beliaulah yang menjaga aku sejak kecil dan memberikan aku sepenuh kasih sayang.

Ibuku meninggal dunia kerana tak tertahan menanggung sengsara ketika melahirkan aku . Mungkin kerana saiz aku yang agak besar. Macam anak gajah, kata Pak Mat. Ayahku pula terkorban akibat kemalangan jalanraya. Menurut cerita yang aku dengar, ayahku mati dilanggar kereta ketika hendak melintas jalan. Wallahualam..

Sekarang aku sudah remaja he..he.. Seronoknya!! Seronoknya!! Seperti remaja lain aku juga tak dapat lari perasaan ingin disayangi dan menyayangi dan perasaan ini aku peruntukkan khas.. untuk dia seorang..Nurlida namanya...orangnya cantik manis, lemah-lembut, sopan santun.. ahhhh..kira perfectlah !!
Come lote,..kata oghe Kelate..

Hai kalaulah aku dapat dia..tentu kawan-kawan aku jealous..Tapi masalahnya..itulah..dia tu anak Pak Mat!! Jadi ..terpaksalah aku pendamkan sahaja perasaan aku ni sendiri. Lagipun aku sedar siapa diri aku ini..sekadar menumpang.

Kajang pak malau kajang berlipat..kajang hamba mengkuang layu..dagang tuan dagang bertempat.. dagang hamba musafir lalu..hai sedihnya Semalam, ahhh..semalam..merupakan hari yang paling malang dalam hidupku. Bunga yang aku puja- puja selama ini telah dirampas orang.!! Sewaktu aku sedang merayau-rayau keliling kampung aku terserempak dengan si Nurlida..gadisku itu sedang membonceng motosikal dengan Zarir.. Cis!! bukan main mesra lagi.

Cilaka!!! Binawe kau Zarir, kan ramai lagi perempuan lain dalam kampung nie..kenapa awek aku jugak yang kau kacau..nanti kau Nurlida, aku report kat ayah kau!! Malam tadi aku tak senang tidur. Memang sukar aku nak terima kenyataan ini..

Tak sanggup lagi aku menengok muka gadis idaman aku tu..melihat dia bermesra-mesra. Aku cemburu..cemburu!! Aku mesti lari dari sini. Ya, itulah keputusan aku..aku nekad,..apa nak jadi, jadilah.aku mesti keluar dari kampung nie!! Tapi kemana aku nak pergi? KL? JB?..Yaa.. KL..aku akan pergi ke KL. Biarlah aku membawa diri ke sana. Baru sebentar tadi aku pergi berjumpa dengan kawan-kawan aku, nak ucapkan selamat tinggal.. Semua kawan-kawan aku menasihatkan aku agar jangan pergi ..terimalah kenyataan ini, aku dan Nurlida tak setaraf..

Ya, aku tahu..aku cuma seekor kambing... So what?? Kambing tak leh bercinta ke?ke? ke?

p/s: just 4 fun k.. peace yo..
1 comment

Jumaat, 22 Julai 2011

Kenapa Perempuan Cantik Apabila Pakai Tudung.

Nak Kahwin dengan aku kena pakai tudung k.. hehe..
Kepada semua wanita..Aku mintak maaf r pasal semalam..semalam aku kutuk korang.. kauw2 aku bg.. tp hari ini.. aku nk puji korang semua.. hehe..tapi aku puji bersebab r.. huhu..utk korang yg belum baca pasal semalam..terjah r sini, sini, dan sini.. haha..

1.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier nak tutup aurat...
2.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier jage maruah
3.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier cantik
4.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier x nak tunjuk kecantikan dier
5.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier seorang yg pandai
6.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier anak solehah
7.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier dengar ckp mak bapak dier
8.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dier hormati orang lain
9.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab takut apabile dier tak pakai tudung orang tgk dier
cantik..dan ade niat yg tak baik
10.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab tak nak diminati ramai lelaki sgt
11.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab tak nak menyusahkan orang lain
12.kenape pompuan tudung...sebab dapat mengurangkan nafsu lelaki
13.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab patuh pada suami
14.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab dia x nak rambut die ditarik,digantung dgn bara2
     api n dibakar dgn dasyatnye kat akhirat kelak..
15.kenape pompuan cantik pakai tudung...sebab.....byk lagi sebab yg positive yg x terkira byknya utk           diperkatakn..

Jadi kepada semua wanita, pakailah tudung, kerana korang sememangnya cantik apabila bertudung.. hehe..ikhlas ni aku puji.. mata aku lebih suka melihat korang bertudung daripada lihat  rambut korang yg warna-warni.. haha.. Apa-apa pun.. peace yo..
12 comments

Cara-cara menghilangkan boring semasa naik lif..

Apa mamat ni buat sini..? pi main jauh2 nuh..
Korang pernah naik lif tak..? aku ni jarang naik lif...? korang tahu tak lif tu, binatang apa? Apala, lif pun korang tak tahu... Ok la.. lif ni sebenarnya..sejenis makanan raja2 melayu.. dahulu kala... hahaha...
haha...gurau jew k.. nk tahu search r kat google..itu pun, aku nk kena bagitahu kew..?

Aku nk bagi tip sikit ni..so sapa2 yg nk menghilangkan boring semasa naik lif..boleh r cuba cara aku ni..

1. Ketika anda hanya berdua dengan orang tak dikenali, cuit bahunya!
    Kemudian anda pura-pura melihat ke tempat lain..

2. Buat muka menyeringai kesakitan sambil pegang kepala anda dan menjerit "Diam, semuanya diam!".

3. Bawalah kamera dan ambillah gambar semua orang yang ada di dalam lif.

4. Pindahkan meja kerja anda ke dalam lif. Jika ada yang masuk, tanyakan apakah mereka sudah membuat appoinment?

5. Letakkan sebuah bungkusan di sudut lif, jika ada yang masuk, tanyakan apakah mereka mendengar bunyi tik... tik... tik...

6. Anda pura-pura jadi pramugari! Tunjukkan prosedur keselamatan penerbangan seperti di dalam kapalterbang.

7. Ketika pintu menutup, beri pengumuman kepada semua orang. "Bertenang, jangan panik, jap lagi die bukak balik!".

8. Bukalah beg tangan anda, sambil melihat ke dalam beg tangan, tanyalah "Oksigen cukup tak kat situ?"

9. Diam dan jangan bergerak sama sekali di sudut lif, menghadap dinding, jangan sesekali keluar.

10. Dengarkan suara di dinding lift dengan stetoskop.

11. Buatlah garis di lantai sekeliling anda menggunakan kapur, lalu beritahu "Ini adalah area SAYA"

OK..that all...peace yo..
6 comments

Salahkah, jika Muka aku Berparut..?


Mentang2 la, muka aku berparut.. diaorang ingat aku ni kaki pukul...haha..tak la, aku dah cuci tangan dah..
Sekarang aku dah jadi orang baik..dan tak mahu lagi masuk campur dalam urusan korang semua..
Setiap kali aku keluar rumah, mesti ada la, orang yg tanya..
"eh, muka ko kena apa tu Fattah"
aku dah penat nk jawab.. pertanyaan korang semua..
Ok, aku jawab kat sini.. muka aku ni.. kena...kena...kena..adala, something..haha..aku tak boleh cite r kat sini..
malu kot.. huhu..

Kalau korang tengok gambar atas tu.. itu gambar kelmarin punya..lepas aku balik, dari makan Mee dalam rok..(kedai tu nama dia, Mee dalam rok .. a.k.a. semak.)
haha..orang belanja, tunggu apa lagi..aku pergi r..
Oh ya..dalam gambar di atas tu..tak nampak sangat la, parut aku..huhu..selamat.. ok..
aku cuba zoom kan..bagi korang tengok.. wajah aku sekarang..


ha..nampak tu..sebelah kanan muka aku penuh dengan parut.. haha..padam muka aku...hilang semua kehenseman aku dahulu..(ceh poyo nya ayat..)
haha..lantak la...

kalau jumpa.. makcik-makcik @ orang tua, mesti diaorg usha aku lama r..haha..aku sampai nk tergelak pun ada...tengok reaksi muka diaorang...tapi, aku tak kisah pun.. sudah biasa..
Kalau kanak2 duk buat bising....aku pergi r dkat budak tu.. lepas tu senyap r..haha..sekali aku buka mata aku luas2..senyap...air mata mengalir..and then terdengar jeritan haha.. menangisla jawabnya..
takut kot dengan wajah aku sekarang...
macam nk makan orang je..

Aku harap korang semua tak takut dkat aku.. huhu..


haha..peace yo..inilah wajah aku sekarang.. harap korang semua sudi kawan dengan aku..walaupun wajah aku mcam ni..hehe..

14 comments

Kerana Bulu Mata Dia ke Syurga..



Assalamualaikum semua.. sempena hari Jumaat yg mulia ni..aku nk post satu entry yg sudah lama berada dalam simpanan aku.. haha.. articel ni, aku copy dari syok.com kot.. aku pun tak sure.. huhu.. Sama2 lah kita ambil pengajaran yg ada dalam cerita ini... Selamat hari Jumaat..

Diceritakan pada Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian.

Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi."
Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan."
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meremas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dijebloskan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengh malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan tobat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan diantarkan ke surga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni surga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk surga karena pertolongan selembar bulu mata."

Insafla.. sesungguhnya, Allah itu Maha Pemurah dan Maha Pengampun.. Sungguh.. Sungguh..
4 comments

Khamis, 21 Julai 2011

Cara Hidup Masyarakat kita Loni...

Ya Allah, tetapkan Iman aku dalam Islam..
Terlebih dahulu, ingin aku katakan yang aku bukanlah orang bijak pandai untuk membincangkan isu yang berat-berat. Namun setakat mana yang aku mampu, aku akan sampaikan. Kerana setiap dari kita Muslim, dakwah adalah amanah... Lantak la..Biarla ilmu agama aku secetek mana pun, akan aku sampaikan jugak..walaupun setitik..

Aku nk ajak korang semua untuk renungkan penyataan di bawah ini, yang aku ambil dari entri di Cursing Malay yang berkisar tentang pembangunan Islam di negara kita. Sejauh manakah kebenarannya?

Selagi lifestyle majoriti orang Melayu kat Malaysia ni berorientasikan hiburan, kebaratan, kita takkan cukup kuat untuk melawan gerakan diorang ni kerana mereka percaya dan amalkan ajaran diorang. Kita percaya ajaran Islam tapi kita amalkan kehidupan diorang...Diaorang tu, bukan Islam la..

Ingat lagi tak, tidak lama dahulu, dunia digemparkan dengan kekejaman berdarah Israel terhadap Palestin. 800 jiwa saudara kita gugur dalam masa dua minggu sahaja. Pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan secara terang-terangan. Di mana kita pada waktu itu?..Dan peperangan ini, masih berlaku..cuma kita sahaja yg tidak ambil peduli..kerana kita sudah lali dengan berita tentang Palestin..embarrasing..

Kita ada di sini, di negara Malaysia yang aman sentosa. Sibuk nak tahu tentang kisah Norman Hakim yang bermain kayu tiga. Sibuk teruja dengan perkahwinan Mawi yang mega. Sibuk mengundi untuk Raja Lawak , Akademi Fantasia...Sibuk dengan gusti..WWF.. malam jumaat pulak tu..

Bullshit.

Kenapalah kita perlu duduk terlopong di depan TV, menyaksikan kehidupan seharian sekumpulan remaja yang kerjanya terkinja-kinja... Kenapa tak disiarkan sekali adengan mereka berak.., ataupun tidur berdengkur, sambil mengorek hidung. Dah nama rancangan realiti kan...?

Kenapalah kita nak tahu sangat bila Artis A berkasih dengan Artis B, bila Janda D keluar dengan Tengku E. Bukanlah kita ada pertalian darah dengan mereka pun. Bukanlah mereka tu bekas rakan sekelas kita pun.

Budaya mengumpat dan memfitnah bagaikan satu norma biasa yang berlaku setiap hari. Pemikiran kita disekat dan dibantutkan dari berfikir tentang perkara-perkara yang lebih penting...Mengumpat pasal artis..tak ke buang masa tu..

Korang tidaklah keterlaluan seperti kes yang disebutkan di atas, kan. Mungkin juga. Tapi ingat, godaan itu datang dalam bentuk yang kecil-kecil. Perlahan-lahan ia menghakis sedikit demi sedikit keimanan dalam diri.

Ya Allah, semoga teguran ini membawa manfaat kepada diri aku sendiri terutamanya, dan juga orang-orang yang aku sayangi, dan orang-orang di sekelilingku...Amin ya Robb..

Anyway..peace yo...just 4 remember tonight... sapa2 yg belum solat isyak..pergi solat dulu.. huhu..
8 comments

Korang Semua Sama jew..

Just 4 fun k.. nk relexkan kepala otak korang malam2 ni.. selepas petang tadi kena tibai.. berat kan rasa..
haha...kalau belum baca pasal aku tibai popuan tadi.. terjah sini.. dan sini... dan sini..
Kisah ni aku copy dari syok.com.. haha.. ni cite lawak dalam english.. tapi aku translate dalam bahasa melayu..supaya korang mudah faham..

Ceritanya bermula...
Seorang Pelancong Cina masuk kedalam sebuah bar di Hawaii dan dia amat terperanjat kerana didalamnya terdapat Steven Spielberg! Pengarah filem yang ternama. Sedang dia enak menikmati minumannya tiba-tiba beliau melihat pengarah filem tersebut meluru kepadanya dan melepaskan sebiji penumbuk.

Setelah bangun dari duduknya, beliau menjerit "Apa pasal engkau tumbuk aku ni?"

Pengarah filem tersebut berkata," Itu sebagai balasan di atas pengeboman Pearl Harbor, datuk aku mati pada masa tu".

Cina tersebut membantah. "Aku bangsa Cina laa bodoh! apa kena mengena dengan Jepun pulak?" Pengarah filem tadi membalas "Aaah..! Jepun, Cina, Burma, Vietnam, korang semua sama aje!"

Keadaan kembali reda selepas itu. Setelah memesan sebotol beer lagi, Lelaki Cina tadi terus meluru kepada Pengarah filem dan memberi satu tumbukan yang padu.

"Apa pasal kau tumbuk aku pulak ni?" balas sang pengarah filem.

"Itu sebagai balasan kerana menenggelamkan Titanic, moyang aku ada dalam kapal tu dan mati" balas Cina tadi.

"Hey budak! Titanic tenggelam pasal Iceberg laa bodoh..!" jerit sang pengarah lagi.

"Aaahh! Iceberg, Carlsberg, Spielberg... korang semua sama aje...!"
5 comments

Alasan perempuan tidak tutup aurat..


Hari ini, adalah hari utk aku hentam wanita yg di panggil popuan.. aku nk hentam diaorang habis- habisan..Haha..aku bukan nk tunjuk aku alim ke ahli agama..tak ye!!..aku pun masih baru nk kenal Islam ni..  ramai yg sudah kenal Islam, tp buat bodoh dia jew.. tak nk amal apa yg dia tahu..eee..

Golongan popuan Melayu Islam yang tidak risau, tidak takut dan tidak malu untuk tidak bertudung, memakai pakaian jarang, sendat dan ketat mempunyai beberapa alasan yang PELIK untuk membolehkan cara berpakaian mereka diterima akal..
Antara alasan diaorang ialah:

1. Tutup aurat semua, sudah pasti masuk syurga ke..? Kamu Tuhan ke..?
2. Tudung labuh pun buat dosa mengumpat orang. Walau kami pakai (seksi), hati kami baik...
3. Pakai jarang ke...ketat ke...itu hak kami. Kalau tak suka, (lelaki) jangan tengok..!!
4. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang pada individu yang memandang kami. Seksi itu subjektif..
5. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa..
6. Salah ke kami pakai macam ni. Tutup aurat itu bagus. Tapi kami tak mahu jadi hipokrit. Ini adalah diri kami yang sebenar..
7. Suka hati kamilah pakai macam ni. Kami tidak ganggu hidup orang lain...
8. Apa yang kami buat (pakai) adalah antara kami dengan Tuhan..
9. Ini fesyen... tak salah mengikut fesyen...takkan kita mahu ketinggalan zaman..
10. Kami pakai (seksi) macam ni mengikut arahan photographer/ pengarah filem untuk menyesuaikan dengan scene..
11. Bukan kami tidak mahu menutup aurat, cuma masanya belum sampai lagi...tunggu dulu..
Apa macam ?

 PELIK tak alasan-alasan golongan popuan sebegini ?
Aduh.. Pening kpala otak aku main dengan popuan ni..
Dia tahu benda ni salah..tp buat jugak..tak ke bodoh buat macam tu.
.. haha..ini last entry pasal popuan utk hari ini..Aku janji..
Aku tak akan post lg pasal popuan utk hari ini.. 

Sebelum aku rest dulu.. aku nk mintak maaf dkat semua popuan@wanita, atas kata2 kasar aku, bukan niat aku nk menjatuhkan maruah korang, just nk menyedarkan..dan menasihati sesama Muslim.. Kalau aku ada buat salah tolong tegur aku..dan maafkan aku..please..

Apa-apa pun.. peace yo..jumpa malam ni plak..
9 comments

Perempuan cantik ni bodoh la..

Amacam bro.. usha awek..?

Allah memang anugerahkan dia rezeki muka yang lawa. Ditambah pula dengan susuk tubuh yang cantik... mengiurkan mata yg memandang..menjadi  rezeki halal untuk suaminya yang sah suatu hari nanti.., (bukan untuk ditayang-tayangkan) ....

Apa yang bodohnya dengan perempuan macam ni..
  Mentang-mentang dia tahu dia perempuan lawa dan dia perasan ramai lelaki minat tengok dia. Dia mula jadi GEDIK iaitu menunjuk-nunjuk tarikan kecantikan dan kewanitaannya agar lelaki-lelaki lebih berminat melihatnya. Dia berani pakai baju sendat, jeans sendat dan fesyen Mulismah pelik, selepas itu posing dalam gaya yang manja dan kemudian upload gambar-gambar tersebut dalam Facebook atau blog peribadi supaya ramai orang dapat tengok...

Ramai lelaki tergoda dengan kegedikan dia.. tak pasal2, gambar dia pun di download oleh kami, kaum laki ni.
Ala..kalau dah ada gambar popuan cantik.. orang laki ni, korang paham2 r.. aku malas r nk cite sini.. kan tak pasal2 aku yg kena pulak....

Aku memang benci r... orang macam aku ni..mana la dia layan, dia layan org yg kaya, ada rupa..
alaa..ko ingat aku nk sangat ke kat ko..?
aku tak heran la, ko cantik ke..ko hudoh..siapa peduli..nanti ko tua, baru ko tahu.. langit itu tinggi ke rendah..

Cuma pesan aku disini.. tak payah la..duk gedik-gedik..macam itik ...
luruh jiwa aku..kalau iman aku tak kuat...kan jadi benda lain pulak..

15 comments

Kelebihan tak ada awek ..hehe

Apa kena mengena Gaara dgan cite aku ni..?

Setelah di analisis.. aku lebih selesa dengan keadaan aku sekarang..single.. just a frend k..no more luv-luv story..hehe..
kenapa aku cakap mcam tu..? Haaa.. sebabnya..aku ..aku...aku... suka mcam ni..

1.Jimat masa aku.. 
2.Dapat tido lena..  
3.Tak perlu risau kalu xde miskol 
4.Tak perlu riso nk pakai baju mcam mana pun..
5.Boleh makan apa2 pun dn tak perlu control macho.. 
6.Takde lagi sms boring tgh malam ...erghh..
7.Bley cakap dgn mana2 lelaki /pmpuan..
8.Takde lagi nasihat yg membingitkan tlinga aku..
9.Bleh pergi ke mana-mana pun..tak ada org risau..
10.Tak perlu dgr lawak bodoh lagi..haha..

Tapi.. aku rindukan...something la..???
11 comments

Baca dulu, Sabar ye..



Aku nk bgtahu something tp korang kena sabar.

1- erm,nk ckp cket neh kat awak.. bce NO 5
2- Mmmm..cmne ek nk ckp? Bce je la NO 8
3- nk taw ekh?erm,bce NO 9
4- huh,drpd pning bek bce jap NO 15
5- cmne ek nk ckp.. NO 17 je k..
6- kite nk ckp skg tp lbh bek bce NO 16
7- kite akn ckp tp bce dlu NO 2
8- yg kite nk ckp neh simple jek..tp bce dlu NO 4 k?
9- tak payah la b'debar2 cm2..cme bce jap NO 18
10- Blom lg la..bce NO 19 ye..
11- da pnt ekh? Bce jap NO 13
12- sbnrnye kite nk ckp klu….(ah bce no 3 la)
13- tgl cket jek lg bce NO 20
14- argh,pnt neh..bce NO 1
15- adush,dah pning dh ni.. bce la NO 6
16- lorh,msh ta phm lg kew? Bce NO 12
17- ades,nk ckp neh..bce NO 7
18- kite taktau klu awk phm..tlg bce NO 10
19. Baca NO 11 dgn tenang ye..nt awk akn taw..
20- oke2,skg kite ckp..bce NO 14, tp slow2 jek k

Aku terjumpa benda ni di FB, pening kpala aku main dengan benda alah ni.. hope useful utk xsercise pg2 hari ni..
sumber.: FB
4 comments

Rabu, 20 Julai 2011

Penting ke lulus?


"Lulus" dan "Gagal" adalah cara lama untuk mengkategorikan seseorang.
Cara baru ialah "pengetahuan" dan "Kejahilan"

So.. belajarlah utk mendapatkan ilmu..dan beramallah dengan ilmu yg kita ada..
Setiap org punya ilmu yg berlainan..yg membawa kepada kejayaan yg berlainan..

4 comments

Perempuan Bertudung ni Bodoh..


Haa.. Relex lu.. jangan gabra.. baca dulu apa yg aku nk cite ni.. 
Semakin hari semakin ramai orang yg bertudung, artis2 yg dahulu freehair sekarang ramai yg tutup aurat.. Itu tak apa la, jikalau dia dah insaf.. Alhamdulillah, tp jika sebaliknya..??
Pandangan mata aku sekarang..aku tengok ramai perempuan bertudung..Tapi ada sesetengah perempuan yg bertudung ni Bodoh..
Pergi sekolah bertudung. Di tempat kerja pun bertudung. Kebanyakan masa dia bertudung..
Apa yang bodohnya? Kenapa aku cakap perempuan bertudung mcam ini bodoh..?
 Bila dalam bilik dia tanggal tudung, boring-boring dia pergi ambil kamera digital /kamera handphone, 'snap' gambar sendiri yang tak pakai tudung, lepas tu upload dalam Facebook atau blog peribadi. Dalam album online dia, secara sengaja telah memberi perbandingan percuma gambar dia bertudung dan tak bertudung, mana yang lebih cantik...?
Tak ke ini kerja bodoh..? Baik tak payah pakai tudung la, kalau nk buat mcam ni..Janganla disebabkan kawan2 korang yg free hair, korang yg bertudung, pun nk buka tudung juga..Janganlah mudah dipengaruhi oleh kawan2..

Kalau nk buka tudung itu boleh..aku tak marah.. tapi Tuhan marah la.. Kalau korang ada ambil gambar, masa korang tak pakai tudung.. jaga la, elok2 gambar tu.. jangan la bagi kat boyfrend korang..
janganlah publish kat FB..
Please r.. tak larat dah aku nk tengok, ular atas kepala korang tu.. 

Maaf r, aku bukan nk kutuk kaum popuan.. just nk bagi peringatan, sesama Muslim..
ok..peace yo..
20 comments

Aku tak gila Cinta la..



"Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya."

kata2 cinta ini, susah utk aku jelaskan.kerana...ianya berlaku ke atas diri aku.. Tapi itulah cinta dunia..cinta hanya setakat sesama manusia..Aku tak pandai dalam bercinta.. dan aku tak akan bercinta lagi.. haha..ahaha..
Mungkin ada yg mengatakan aku ni gila..cakap lain, buat lain..
ya.. aku mengaku, aku bukan budak yg baik.. aku pernah couple..lepas tu break.. lepas tu couple dengan orang lain. lepas tu break... lepas tu couple lg.. dan break juga...
Aduh.. adakah kerana sikap aku..? atau sifat aku..?

Entahla.. kebanyakkan cinta aku cuma di bibir..tidak selari dengan di hati.. patut la, aku mendapat balasan daripada Allah, kerana acap kali melukakan hati wanita.. Aku mintak maaf..
Jangan musuhi aku kerana hal ini..
Sekali lg aku mintak maaf.. Maafkan aku..

Sekarang ini..aku ada perasaan cinta pd seseorg.. tp aku biarkan, cukup setakat ini..betul ni.. biar jodoh yg menentukan..kerana aku lebih selesa begini..sendiri dalam dunia aku.. haha..

Bagi aku la..
Jika aku mencintai seseorang, aku akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi aku...
peace yo..

12 comments

Rahsia Aku Terbongkar.. Haha..


Aku sebenarnya malas r nk cite pasal rahsia aku ni.. sebab, kalau dah cite itu bukan rahsia kan? haha..
Ok la.. kali ni aku bagitahu la, sebab kwan2 aku ni, selalu jew tanya aku.. dan suruh aku bagitahu..
Bagitahu apa ya..?

Setiap kali aku keluar rumah, pasti aku akan bawa bag pinggan aku ni.. Haa.. ko nampak tak? Dalam gambar di atas, aku sangkut di bahu jew..Bag itu la yg aku maksudkan..Bag ini aku beli tahun lepas, kira2 dah nk sampai setahun la umur bag aku ni.. Aku sayang la bag aku ni.. Bag ini aku beli dengan harga RM35, di Al-Ikhsan..Aku beli kat kedah ni, Jenama Adidas...Nampak lain la, gmbar nie.. sory ..aku botak.. eee.. bad camera..punya pasal r ni.. guna handphone, biase r tu..

ni la bag yg selalu jd teman aku
Berbalik kepada cite bag aku ni. Selalu sangat orang tanya aku, apa yg ada dlam beg aku ni..biasenya popuan r, aku malas r nk cite, pasal apa yg ada dlam bag aku tu.. jadi aku tak tunjuk r.. dia popuan la.. kalau laki, dh lama aku tunjuk.. haha.. kn tak pasal2 keluar benda yg tak sepatutnya ditunjuk .. haha..(gurau jew la)...
Member aku yg laki selalu geledah bag aku, diaorang cari benda apa pun aku tak tahu.. lantak la..aku tak kisah sngat dengan member aku ni.. hehe..

Korang nk tengok sangat kan? tak ada benda yg istimewa pun, just ada spet rayban, dompet , handphone, knife, dan lain2 lg.. tak percaya, korang tengok sendiri la.. kalau aku cakap pun, bukan korang nk percaya..

nah buktinya..
17 comments

Harapkan Nama je Hebat, tapi Tuannya..??


Al- Fattah.. Salah satu dari 99 nama-nama Allah..
Maksudnya ialah Allah ini Maha Pembuka.. 
Nama aku Zul Fattah, di ambil sempena nama ini, tapi lebih elok, kalau di letakkan nama Abdul Fattah...Hamba Allah yg Terbuka...
Erm.. itu semua cite lama..yg penting nama aku Zul Fattah.. Terus terang r, aku ckap, 
aku ni pemalas, 
suka tidur,
 tidak hiraukan hal orang lain, 
tidak suka ada harta banyak 
dan  aku lebih sayang kawan dari diri aku sendiri..
Ini semua kelemahan aku..

Tapi.. kini, aku tahu tahu makna nama Aku.. Aku tahu siapa Aku.. Aku adalh Hamba Allah yg Terbuka..
Barulah aku sedar.. yg selama ini, aku terima jew org mengata aku, mengumpat pasal aku, menasihati aku, dan menfitnah aku..
Aku terima seadanya..Adakah aku ini dianggap bersifat terbuka..??
Salahkah aku, tidak melawan apabila ditegur org lain..?
Memang itu sifat aku.. cukuplah sekadar teguran, kerana aku akan dengar..dan aku akan lakukan..
tapi janganlah sentuh aku dengan kasar..tubuh aku tidak boleh menerimanya..
Bahaya..
Ingatlah sahabat.. tegurlah aku, jikalau aku leka dengan dunia.. lalai mengingati Allah.. dan teman kan aku supaya syaitan tidak dekat dengan aku..Bimbinglah aku utk mengenali Apa itu Islam..??

Hanya itu yg aku harapkan dari seorang Sahabat..
8 comments

Selasa, 19 Julai 2011

JANGAN DELETE HADIS DARI NABI MUHAMMAD (S.A.W)


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana

'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

Saat Anda membwa Al-Quran, syaitan biasabiasa saja...tengok je..
Saat Anda membukanya, syaitan mulai curiga.
Saat Anda membacanya, ia resah dan gelisah.
Saat Anda memahaminya, ia kejang kejangan.
Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari.ia stroke...Teruskn membaca & mengamalknnya agar syaitan terus stroke .
Saat Anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata "jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung
9 comments

Memang Sengal pun..

Hahahaaaaa... memang kelakar la.. aku ni sengal kew..? Sebelum tu, aku nk tanya, SENGAL tu apa? aku tak berapa pham la dengan penggunaan sengal tu... Kenapa orang cakap aku ni sengal..? 
Contoh:
 "Sengal r ko ni Fattah" 
..aku tak pham la..so aku buat bodoh je la.. Biase nya, budak popuan yg selalu sebut mcam tu.. kalau budak lelaki, aku tak pernah dengar lagi cakap kat aku ni sengal..

Ini mungkin bahasa KL, aku budak kg, mana la aku tahu.. lepas jumpa dengan kawan2 dari negeri2 lain.. baru aku knal dealek negeri mereka.. hehe.. Biaq pi la.. aku blajq slowq2 sudah..
haha..

Sengal kew? 

p/s : sentiasa menjadi persoalan kepada aku..haha
6 comments

Baik senyap la, dari cakap ikut dang!!


"Sedikit berbicara lebih baik daripada banyak bebicara, tepi lebih baik, dari berbicara yg baik2 sahaja"..

Fuhh.. ayat ni memang kena r, dengan diri aku sekarang.. sekarang ni.. aku rasa malas r, nk bercakap dengan orang lain.. orang tanya, baru aku jawab, itu pun sepatah dua kata jew.. haha.. maklum la, demam blog dah kembali, sakit tekak, panas badan.. ni deman betul tau.. Apa? Korang ingat aku tipu kew? Demi member, aku keluar jugak minum air.. setelah di ajak berkali2.. haha.. tp yg penting orang yg ajak r belanja.. hehe..

Sekarang nie.. nk kelaur suara pun sakit, so aku lebih banyak terperap di dalam bilik ini.. menulis apa yg aku suka di blog ini.. haha..Nak cite sikit kat sini.. aku nk ucap terima kasih la, kepada Rosita .. kerana sudi pilih blog aku dalam segmen Abg Ben tadi.. haha.. first time tu,..

Erm.. lepas ni aku nk keluar, pergi ambik anak sedara aku di sekolah..dia ada training bola la plak..kacau daun betul.. hehe.. Sebelum tu.. aku nk rest dulu.. Jumpa lepas ni k..

peace yo..


5 comments

Lubang Telinga kubur bagi Si Semut.



semut

Jam di dinding rumah aku menunjukkan pukul 4 pagi, tiba2 aku rasakan sesuatu di dalam telinga aku, ada sesuatu yg berjalan dan mengorek-ngorek dalam telinga aku...Aduh!! .. aku menjerit kecil, apabila gegendang telinga aku terasa seperti dikoyak-koyak...Aku terkejut dan lantas bangun mengosok telinga aku..
"ni mesti semut masuk dalam telinga aku ni, sial punya semut" keluh aku sambil menjolokkan jari kelinking aku ke dalam telinga kanan aku.. Aku cuba mengamalkan tips yg aku pelajari, untuk  membuang semut dalam telinga, lalu aku melakukannya satu persatu..

Pertama aku suluhkan cahaya lampu ke dalam telinga aku, dan aku tunggu semut itu keluar, selepas 5 minit, ia tak keluar jugak.. ye la..biase nya serangga ni, ia sukakan cahaya, jadi dia akan ikut cahaya lampu utk keluar..tp kes ni, dia tak keluar la..

Aku pun apa lagi..cubalah cara kedua, aku pergi ke dapur, ambik air, dan masukkan kedalam telinga aku, setitik demi setitik.. haha.. akhirnya semut itu senyap... sakit telinga aku pun dah hilang,..
lepas 2 minit, aku buang air dalam telinga aku.. haha.. semut itu akhirnya terkubur di dalam telinga aku..
Sapa suruh dia masuk dalam  telinga aku.. kan? 

Kejadian semalam, bukanlah pertama kali aku alami, sudah banyak kali, biasa la.. rumah kampung, penuh dengan semut2 dan serangga lain.. Telinga aku ni, bukan sahaja menjadi kubur bagi semut, malahan, nyamuk, kesing, dan serangga lain sudah tertanam di dalam ini.. hehe..
dah macam lubuk puaka pulak jadi telinga aku ni..

hehe..just nite story, peace yo.. 
10 comments

5 Lelaki Terhebat Yang Jatuh kerana Wanita



The Profumo Affair 10 Skandal Seks Tokoh Dunia Terheboh

John Profumo (Setiausaha Negara AS) kerana Chritine Keeler

03 10 Skandal Seks Tokoh Dunia Terheboh

Bill Clinton (AS President) kerana Monica Lewinsky

04 10 Skandal Seks Tokoh Dunia Terheboh

Silvio Berlusconi (President Itali) kerana Lusinan

07 10 Skandal Seks Tokoh Dunia Terheboh

Gary Hart (President Parti Demokrat AS) kerana Donna Rice


Eliot Spitzer (Gabenor New York) kerana pelacur mahal

Hanya Setakat ini yang aku tahu.. utuk maklumat lanjut, kalau korang tak percaya, try r search kat google..
Sebenarnya, ramai lagi pemimpin hebat yg jatuh kepimpinannya, kerana wanita..
Itulah bahaya wanita.. Hebat tak wanita ini?

p/s: aku sendiri pernah jatuh kerana wanita.. ingat la wahai lelaki, jaga maruah anda, sebelum tercalar...
5 comments

Doa Pagi Hari Ini



Bismillah.
Aku mulakan pagi Selasa ini dengan doa dan harapan, semoga semua urusan hari ini dan seterusnya yang mempunyai nilai kebaikan di sisi Allah dipermudahkan olehNya.
Segala perkara buruk dan jahat serta maksiat di sisi Allah , ditegahi dari terjadi.
Diberikan kesihatan yang baik dan bermanfaat, ketenangan jiwa dan hati, dilapangan dada serta fikiran.
Kami berpagi, Ya Allah dan berpagi kerajaan bagi Allah, Tuhan sekelian alam.
Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku meminta akan dikau kebaikan hari ini iaitu pembukaan, kemenangan, cahayanya, keberkatannya dan hidayahnya dan aku berlindung dengan Mu dari sebarang kejahatan yang ada pada hari ini dan sebarang kejahatan selepasnya.
Ya Allah, aku berlindung dengan Mu dari kerunsingan dan dukacita, aku berlindung dengan Mu dari sifat malas, aku berlindung dengan Mu dari sifat penakut dan bakhil, aku berlindung dengan Mu dari bebanan hutang dan penindasan lelaki.

2 comments

Isnin, 18 Julai 2011

A Gift To My Children


Semasa aku pergi ke Damansara, melawat atok sedara aku yg sakit jantung. Aku tinggal la, di rumah tok sedara aku tu..Sebelum aku nk balik, dia ada hadiahkan satu buku pada aku.. ha..
"A Gift To My Children" tajuk buku tersebut.. Yg best pasal buku ini, siap ada dengan tanda tangan dari Jim Rogers sendiri.. haha..baru nmpak pro cikit...hehe

Setelah aku baca, dan aku fahami, memang best r buku ni..buku ini,di tulis oleh Jim Rogers, dia tulis dalam bahasa om putih... aku baca setakat yg aku faham la.. mengikut apa yg aku tahu, Jim Rogers ini, ialah seorang lelaki lulusan University Oxford, dia suka mengembara di seluruh dunia, melalui pengalamannya itulah, dia menghasilkan buku..

Ini, kali pertama aku baca buku tulisan beliau, dan aku sukakanya. buku ini menceritakan,pengalaman hidupnya, dalam menjadi seorang manusia.. tunjuk ajar yg diberi oleh bapanya, menjadi panduan dalam mendidik anaknya sendiri.. Banyak nasihat yg diberi utk anak-anaknya, 

Antaranya ialah : 
Percaya pada pegangan hidup kita sendiri..
Tumpukan pada yg kita minat sahaja
Sentiasa konsisten dalam melakukan sesuatu
dan lihat dunia..

Jim Rogers sindiri pun, belajar dari apa yg beliau lihat dengan mata beliau sendiri.. Itulah pengalaman hidup, dan aku harap suatu hari nanti, apabila aku menjadi seorang bapa, aku pun didik anak aku supaya kenal apa itu dunia.. 
hehe..Cubala baca buku ini, memang best r..sesuai utk anak2 dan para ibu bapa...kalau korang nk beli buku ini..
search at www.jimrogers.com

2 comments

Damai Yang Hilang .. Macam nama lagu la Pulak..


Seperti biasa, kata-kata tokoh utk minggu ini ialah, aku ambil dari kata-kata Eistein. Beliau pernah menyebut

"Kedamaian tidak dapat dijaga dengan kekuatan. Ianya hanya dapat diraih dengan Pengertian."

Ermm...mengikut apa yg aku fahami disini, ialah kedamaian iaitu suatu suasana tenang, aman, dan manusia hidup dengan saling bertolak ansur. Susah untuk kita mencari kedamaian dalam hidup, seringkali aku sediri juga mengalami masalah, semakin jauh aku berjalan dalam meneruskan hidup, semakin banyak cabaran dan masalah yg aku alami, namun masalah akan selesai apabila aku kembali kepada Nya.. iaitu Allah yg satu..

Tapi disini, bukan kedamaian hati yg aku mahu bahaskan, kedamaian dalam kehidupan sesama manusia lain yg menjadi persoalan aku sekarang ini. Sejauh manakah masyarakat kita sekarang ini, hidup dalam bersatu padu, tak ada pergaduhan? 

Aku rasa la.. tak..!!! tak!!  kedamaian itu semakin terhakis..tak percaya?? cuba korang tengok berita sekarang ini, macam2 jenayah yg berlaku, sebut jew, kes apa? Rogol? Bunuh? Bergaduh? Buang Anak? ala...itu sudah menjadi rutin sekarang ini..sudah biasa, sehinggakan masyarakt sudah lali dengan jenyah ini..
Jadi di mana kedamaiannya?

Sekrang ini, Polis ada.. kawalan ada.. tapi kenapa masih juga berlaku jenayah ini..Cuba korang fikirkan??
semua masalah ini, dapat diselesaikan jikalau kita kembali kepada Pencipta masalah tersebut..
Seperti gumpalan tali, kita kena cari hujungnya dahulu, baru tali itu tidak bergumpal..
Asas agama itu amat penting dalam kehidupan..dengan adanya asas dan ilmu agama, sesorang itu akan faham dan mengerti apa yg diperjuangkan dalam hidupnya,
Adakah dia hidup hanya untuk dunia atau akhirat?

Pengertian dan kefahaman tentang konsep ketuhanan mampu di bentuk, pada usia muda lagi, 
Seharusnya semua pihak perlu berganding bahu dalam mencari kedamaian hidup, bukanlah saling menunding jari antara satu sama lain..tapi itu lah manusia...

p/s: sekadar kefahaman aku dan aku pun masih kekurangan asas agama.. aku masih belajar tentang agama..

1 comment