+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 28 Mei 2011

Bangun dari Kegagalan


 Setiap org pasti mengalami kegagalan dalam hidup.. namun ada yg tersungkur di situ dan sukar utk bangun kembali.. namun ada juga yg kuat semangat utk terus bangun kembali.. tapi sejauh manakah kekuatan dalaman yg kita ada utk bangun kembali.. Oleh itu, aku nk share cikit kata-kata yg selalu membuat aku bangun kembali sekiranya aku mengalami down mood.. haha.. korang semua cuba r...

  • Manusia yang berjaya akan memperolehi keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain.
  • Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.
  • Ingatlah bahawa anda boleh gagal dalam apa sahaja dalam hidup asalkan tidak menjadi seorang yang gagal.
  • Kegagalan bukan bermakna anda tidak mencapai apa-apa.Ia bermakna anda telah mempelajari sesuatu.
  • Wang bukanlah segala-galanya, namun ia pasti menjadi penghubung dengan anak-anak anda.
  • Ramai orang yang masih bergantung kepada kerja-kerja yang bergaji rendah kerana mereka takut gagal jika mencuba kerja lain.
  • Kesilapan adalah bukti bahawa seseorang itu telah mencuba membuat sesuatu perkara atau pekerjaan.
  • Kesilapan mengajar kita tentang apa yang perlu kita pelajari selepas itu.
  • Apa yang anda pelajari selepas kegagalan sahaja yang dikira.Kegagalan itu sendiri tidak dikira.
  • Anda tidak gagal.Anda hanya menemui cara yang tidak berkesan.
  • Kesilapan adalah realiti kehidupan.yang penting adalah tindakbalas terhadap kesilapan itu.
  • Jika anda inginkan sebuah tempat di matahari,bersedialah untuk terbakar.
  • Anda tidak harus berkata KENAPA SAYA? Anda seharusnya bersyukur kerana ANDA telah dipilih.
  • Malah kesilapan pun mungkin menjadi perkara penting bagi menjamin kejayaan yang bernilai.
  • Sekiranya anda mahu mengambil seorang pekerja,pastikan dia pernah gagal sebelumnya.
  • Kegagalan bukan bermakna anda tidak berusaha bersungguh-sungguh.Kegagagalan itu hanya bermakna anda perlu mengambil masa yang lebih lama untuk berjaya.
  • Sekiranya kita bersaing dengan diri kita sendiri dan kita mengalami kegagalan, siapakah yang menang?Fikirkanlah!.
  • "Lulus" dan "Gagal" adalah cara lama mengkategorikan seseeorang.Cara baru ialah "pengetahuan" dan"Kejahilan".
  • Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian.
  • Mungkin tiada kegagalan bagi orang yang terus berjuang.
  • Ramai orang mencari tempat yang selamat,tetapi akhirnya tersangkut!
  • Impian yang tidak terlaksana adalah impian yang terpenjara oleh musuh nombor satu-iaitu takut GAGAL!!
  • Tiada siapa yang berha mengecap anda sebagai orang yang gagal,kecuali diri anda sendiri.
  • Sekiranya anda menemui sebuah laluan tanpa halangan, ia mungkin tidak membawa anda ke mana-mana.
  • Kesialpan-kesilapan memberitahu kita tentang apa yang perlu kita pelajari.
  • Apabila anda telah sampai ke penghujung tali......dan tiada lagi simpulan untuk bergantung......lompatlah ke tali yang lain.
  • Kegagalan hanyalah satu peluang untuk anda mencuba lagi untuk berjaya!!.
  • Orang yang kurang berani untuk memulakan sesuatu, sebenarnya telah tewas!!.
  • Kita tidak mungkin dapat mempelajari sesuatu perkara kecuali kita bersedia untuk gagal terlebih dahulu.
  • Cara yang terbaik untuk belajar untuk menjadi pemenang ialah belajar daripada orang-orang yang pernah kalah atau tewas dalam sesuatu pertandingan,perbuatan atau sebagainya.
  • Kegagalan dalam hidup adalah menjadi seorang yang tidak belajar daripada kegagalannya itu.
  • Sekali gagal, tidak bermakna anda telah tewas,.....anda hanya tewas apabila anda telah berputus-asa.
  • Hanya orang yang berani GAGAL DENGAN TERUK mempunyai harapan untuk BERJAYA DENGAN HEBAT sekiranya dia mempelajari sesuatu daripada kegagalannya itu.
  • Kesilapan adalah sebahagian daripada hutang yang perlu dilangsaikan sepanjang hayat.
  • Hadiah paling berharga hanya diberikan kepada orang yang menemui kegagalan tetapi dia tidak pernah berundur atau merungut atau berputus-asa.
  • Setiap orang mempunyai keazaman yang kukuh untuk mencapai matlamat sehingga mampu mengenepikan kegagalan dalam usaha tersebut.
  • Orang yang kalah membayangkan hukuman bagi kegagalan.Orang yang menang membayangkan ganjaran bagi setiap kejayaan.
  • Terseradung bukannya terjatuh.
  • Sekiranya anak-anak diasuh untuk takut mencuba sesuatu yang baru kerana takutkan kegagalan,mereka tidak akan menjadi orang berani kelak.
  • Dalam percubaan-percubaan yang hebat, adalah dianggap cemerlang meskipun gagal.
  • Jika pada awalnya anda tidak berjaya,cubalah cari kembali arah haluan yang pernah anda lemparkan ke dalam tong sampah.
  • Apabila anda kaya,fikirkanlah saat-saat anda pernah miskin dahulu.
  • Kita memerlukan kegelapan untuk melihat bintang.
  • Hidup adalah satu kesilapan yang berterusan di mana kita belajar untuk menjadi sempurna.
  • Salah satu kesilapan besar yang boleh kita lakukan dalam hidup ini adalah sentiasa takut untuk melakukan kesilapan.
  • Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kumci.
  • Sekiranya anda mengalami kegagalan lebih awal,kegagalan berikutnya kurang terasa pedih.
  • Kesilapan demi kesilapan membawa seseoarang menemui kebenaran hakiki.
  • Perkara paling penting apabila berhadapan dengan keadaan yang kurang menyenangkan adalah dengan memberikan perhatian terhadap apa yang perlu dibuat selepas ini,bukannya mencari-cari-apa silapnya.
  • Kesulitan menyerlahkan sifat sebenar manusia.
  • Pada pendangan saya,sekiranya anda mahukan pelangi, kenalah hujan dahulu.
  • Saya boleh menerima kegagalan kerana setiap orang gagal dalam sesetengah perkara.tetapi saya tidak boleh menerima orang yang tidak berani mencuba.
  • Anda bukannya gagal.Anda hanya tidak tahu beberapa perkara lagi.
  • Satu kesalahan tidak akan menjadi kesilapan sehinggalah anda membetulkannya.
  • Kegagalan tidak menjadikan anda seorang yang gagal sekiranya anda tidak berputus-asa untuk mencuba lagi.
  • Saya tidak membahagikan dunia kepada yang lemah dan gagah,atau yang berjaya dan gagal,juga bukan di antara yang boleh melakukan sesuatu atau sebaliknya.Saya membahagikan dunia kepada mereka yang belajar dan tidak belajar.
  • Perasaan takut untuk melakukan kesilapan menghalang seseorang daripada mengesani potensi diri atau merasakan kehebatan dalam diri sendiri.
  • Setiap kegagalan adalah suatu pengajaran yang mendorong seseorang untuk mencuba pendekatan baru yang tidak pernah dicuba sebelum ini.
  • Jangan katakan kegagalan itu kesilapan.Katakan kegagalan itu adalah pengajaran.
  • Anda tidak akan mengetahu tentang diri sendiri menerusi kejayaan.Anda mengetahuinya menerusi kegagalan dan kesilapan.
  • Janganlah takut untuk mengakui kesilapan.Ia samalah seperti mengatakan bahawa anda lebih bijak pada hari ini berbanding dengan semalam.
  • Kegagalan bukan bermakna anda seorang yang bodoh mencuba.Ia bermakna anda mempunyai keberanian untuk melihat apa yang tidak boleh dilakukan.
PERINGATAN!!!
INI ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KATA-KATA PEMBANGKIT SEMANGAT SAHAJA DAN BUKANNYA FALSAFAH ATAU HADIS ATAU AYAT AL-QURAN.ANDA DINASIHATKAN SUPAYA MEMBACA KATA-KATA INI SEBAGAI PENGETAHUAN SAHAJA.ASASNYA,APA-APAPUN PEKERJAAN YANG ANDA LAKUKAN HENDAKLAH DILAKUKAN BERSUNGGUH-SUNGGUH DAN TIDAK BERPUTUS-ASA DAN BERSERAH KEPADA ALLAH S.W.T APABILA ANDA TELAH BERUSAHA.INSYA-ALLAH ANDA AKAN BERJAYA!!.
selamat membaca!!


cuba disini..
http://insani.tripod.com/inspirasi.htm
6 comments

Selamat Pengantin Baru

Selamat Pengantin Baru

Semalam.. tanggal 27 May 2011... merupakan detik paling bersejarah dlm hidup sepupu aku... 
Nurul Fatma Bt Mahmood...
Dengan berakhirnya majlis persandingan kelmarin...maka.. tamatlah debaran di hati bg kedua2 memperlai..
Pasangannya ialah.. Nasir.. dari kg Kemubu.. 

Dalam keadaan cuaca yg panas... aku dgan sukarelanya jadi jokako..la.. itu bahasa klantan.. kalau di kl kan aku rasa, macam waitter r plak.. kena buat air..punggah gelas dan pinggang.. 
Aku yg baru pulang dari Tok Bali....pada pkul 12 stengah.. kena jd jokako..
letih tak hilang lg.. tp x pew.. ini kenduri kampung... kenalah tolong..
lg pun.. Nurul ni.. rakan sepermainan aku masa kecil2 dulu...
pergi sekolah sekali.. balik sekolah sekali... main guli sekali...
main masak2 sekali... haha... tak boleh lupa la..

Namun semua itu kisah dulu.. sekarang dia dah besar.. walaupun umur baru 21 tp dia dah kahwin.. 
dah ada kerja.. dan umur Nasir 27... sesuai r ...
semoga Nurul dan Nasir  bahagia di dunia dan akhirat..
Selamat Pengantin Baru dari kami sekeluarga...


 1....2.....3.....peace...
2 comments

Bicara Cinta

 Hari ini.. aku tak kerja.. sebab bos aku tak datang... dalam aku tak tahu nk buat apa ni.. aku ingin bercakap pasal CINTA la plak.....Korang semua pernah tak dilamun CINTA? ... Bagaimanakah perasaan korang ketika berCINTA?... Hebat ke tak CINTA korang?...

Bg aku la.. Korang semua.
cintai lah org yang mencintai kamu..
jgan prnah mencintai org yg kamu cintai..
krna org yg kamu cintai belum tentu mencintai kamu..
Hanya itu yg mampu aku kata...
kerana hidup kita cuma seketika
hargailah org yg mencintai kita...
dan cintailah orang yg mencintai kita seadanya..
sekarang ini.. 
aku ingin mencintai si dia.. seadanya..
kerana dia sudi mencintai diri ku... 
Jangalah diikutkan kata nafsu.. tp ikutlah kata hati.. 
buka mata, biarlah cinta yg yg berbicara..
apa itu sebenarnya erti CINTA..?
3 comments

Rabu, 25 Mei 2011

Jejak Lata Tembakah


 air terjun Lata Tembakah, Terengganu..
5 tingkat sahaja... 
Kali pertama aku datang sini masa aku form 5.. atas perkhemahan kadet PKBM dgan sekolah la...
Kelmarin aku dengan kawan2 aku, Hakim, Adlan dan Ilham.. datang cini, buat jejak  memori..
Lagipun, sudah lama aku teringin nk pergi cini.. kira ni kali ke-2 aku datang Lata Tembakah..


1...2...3... peace
 Lpas kluar dari kereta, terus ambil gambar...
aku dah botak.. huhu

 Nah.. inilah kawan2 ...depan tu Hakim.. kanan dia.. Ilham dan belakang tu Adlan..
sory lan.. muka ko x nampak.. tp x pew.. janji masuk..


penat mendaki.. rehat jap... sopan x?

haha.. ok la.. aku syorkan sapa2 yg nk jungle trakking pergilah kat cinie.. sebab.. track jalan disini memang best.. dengan pemandangan air terjun yg tinggi di sisi jalan.. boleh memukau mata yg menyaksikan..
Disini juga ada berlaku fenomena.. MATA AIR.. dahsyat... jd berhati2 la...
korang tahu tak apa itu fenomena MATA AIR?
No comments

Rabu, 18 Mei 2011

Rasa Persahabatan


"Rumput tidak akan mudah tumbuh dilahan yang ditanami sayur-sayuran. 
  Hati tidak mudah timbul  kebencian bila dipenuhi rasa persahabatan"
Perasaan dalam persahabtan sungguh indah sekali... Tidak pernah aku merasai perasaan mcam ini, 
rindu pada sahabat, setelah lama berjauhan... setelah berjumpa,.. banyak yg kami bualkan.. 
sungguh gembira rasa.. tadi, member aku masa form 3.. datang rumah aku, lama sungguh dia tdak datang rumah aku... hampir 5 tahun.. dan sungguh lam juga kami tak berjumpa..
Lain sekali dia sekarang... Hafizuddin... dh besar rupanya.. 
Dia bawa aku pergi makan mee di kedai Mak Joh... dan aku jamu dia mkan nasi ayam rumah aku...
Hope lpas ni dapat jumpa lg...  kerana banyak benda aku nk bualkan dia member aku ini...

4 comments

Selasa, 17 Mei 2011

Mandi di Jeram Linang

Setelah puas berehat di rumah.. aku dengan kawan2 aku pergi ke Hutan Lipur Jeram Linang, Pasir Puteh, Kelantan... Haha.. Sudah lama tak pergi kat sana... seingat aku... kali terakhir aku pergi sana adalah 3 bulan lepas.. huhu... best siot, tempat tu sejuk... air terjun 4 tingkat... walaupun pergi hari sekolah... tp masih juga ramai yg datang... 15/5/2011... aku, delan dan ilham pergi mandi di Jeram Linang...

 Ini adalah member aku Adlan..satu kelas dulu... dia dah ada awek skarang.. jeles aku..

 Ha.. ini la.. air terjun tu... aku ambik gambar sebelah tepi jew... jadi tak nampak jelas sangat la... 
I'm sory

 Ini kawan aku Ilham.. dulu gemuk.. skarang kurus dia plak drpd aku.. Kami pergi cini bertiga jew...

ceh... posing maut... ini lah..aku.. lama bebeno rasa x ambik gambar macam ni.. haha... malu ciot..
gambar yg menjadi controversi di fb..

Ahhh... Aku tak peduli... waktu masa tu pun dah pukul 1 ptg... tunggu apa lg... kami terjun r ... mandi.. air yg sejuk dan nyaman... hilang semua msalah bila mandi kat sana... Hope esok dapat prgi lg.. dengan member yg lain... Anyway... thanks yup.... sebab sudi ajak aku.. g mandi Jeram Linang...
5 comments