+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 24 Disember 2011

Kenapa Wanita Dunia Cantik?

12:47:00 PG

Share it Please
Amacam? dapat jawab tak soalan teka teki aku dalam entry sebelum ni? Nampaknya, rata-rata daripada jawapan yg aku terima, masih belum tahu apa itu jawapan sebenar disebalik kilas ayat teka teki tersebut..
Baiklah.. aku ulang balik yup..:

muslimahmokuliah


"KeCantiKan bidadari memaNg tiada dUanya,
namUn, wanita dUnia lebih mULia & tiada tandingannya"


Sebab apa? Sebab mereka (wanita dunia) bersUsah payah beribadah seWaktu di dUnia itu je jawapan dia.. yg korang pi melalut tempat lain tu ape hal?

Ok.. aku cuba jelaskan dengan lebih terperinci mengikut kefahaman aku yup.. Sepertimana yg kita tahu.. Bidadari ni memang cantik r.. sampaikan kecacntikan Rozita Che Wan pun tak boleh tandingi Bidadari ni.. Tapi, bidadari ni, dah memang cantik pun, sebab Allah cipta mereka dgan kecantikan yg kita sendiri tak boleh bayangkan.. 

Jika kita bandingkan wanita dunia ini dengan bidadari.. dari segi cantik luaran memang kalah r wanita dunia.. Tapi Allah tidak melihat dari segi fizikal, Allah melihat dari dalam diri Wanita itu sendiri.. Baik buruk hanya Allah yg Tahu. Cantik wanita dunia kerana mereka bersusah payah beribadat di dunia ini.. Tambah2 lagi wanita dan umat akhir zaman ni.. Bukan senang nak beribadat kepada Allah, bukan senang nak mendekatkan diri kepada Allah.. 
Kemuliaan wanita solehah telah digambarkan oleh Rasulullah Saw. dalam sabdanya,
  “Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita shalihah”. (HR. Muslim).

Tapi betul ke wanita solehah itu lebih baik daripada bidadari syurga?
Kenape tak percaya ke?
Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”

Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”

Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)

Jadi sebagai kesimpulannya.. memang benarlah wanita solehah ini lebih mulia dan cantik dari bidadari syurga..
rujukan hadis : disini dan disini

21 comments:

  1. betul..bukan senang nak istiqamah dlm beribadat..bukan senang nak berubah jadi baik ;)

    BalasPadam
  2. kosong??? ntah lah...sape tah yang sudi buatkan...hahahah...

    BalasPadam
  3. assalamualaikum zul...nice info ini suka2...:)

    BalasPadam
  4. Yeah!!!i agree with u..betul 2..but,sekarang ni susah benor mereka nak beribadat kpd Allah..huhu..sedih2..apalagi skg ni mcm2 kuar dlm brita tntg isu yg x elok..

    BalasPadam
  5. aku sokong...terbaik!

    sedarlah wanita-wanita sekalian... :D

    BalasPadam
  6. saya setuju!

    saya bukanlah wanita yang baik sgt,dan bukan jahat sgt! tapi saya sedar hidup di dunia hnya sementra.:) suka info awk..terima kasih:^^

    BalasPadam
  7. huk3... artis2 bersusah payah nak cantikkan diri...cucuk sana, cucuk sini... tapi dalaman teruk sangat.. tapi tak semua macam tu...huhu..

    BalasPadam
  8. logik juga..sbb wanita dunia byk cbrn dan dugaan utk menjadi wanita yg solehah..jadi sesuailah ganjaran tersebut buat wanita2 dunia ituuuuu..

    BalasPadam
  9. bersemangat nk jd wanita yg lebih chantek dr bidadari! insyaallah

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum Yob Zul,

    Salam kenei dan tima kasih menziarahi blog akak. Mantop entry ni, rasa sonok baca sbb akak wanita dunia, bukan dari Mars.

    BalasPadam
  11. moga ditemukan dengan wanita yang cantik akhlaknya

    BalasPadam
  12. wanita dunia cantik berbeda2 peribadinya..

    BalasPadam
  13. biarlah dalaman dan luaran sama2 cantik...jangan luaran saja cantik tapi dalaman...

    BalasPadam

Terima Kasih :D