+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Ahad, 20 November 2011

Sayanglah Nabi Lebih dari Orang Lain.

8:35:00 PG

Share it Please

Kalau betul kita syangkan nabi kita? Kita kenalah sayang Nabi lebih daripada kita sayang kat org lain. Jikalau kita sayang nabi kita.. Bermakna kita sayang kepda Allah..

Macam mana nak kenal Nabi? tak pernah jumpa pun?


Kenal disini, ertinya tahu akan asal usul Nabi. Disini aku ada senaraikan sedikit biodata ringkas tentang Nabi kita. Sama-sama lah kita kenal siapa itu Nabi kita.
  1.  Nama: Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abdul Muttalib bin Hashim 
  2.  Tarikh lahir: Subuh Isnin, 12 Rabiulawal / 20 April 571M (dikenali sebagai tahun gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Ka’abah
  3.  Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah 
  4.  Nama bapa: ‘Abdullah bin ‘Abdul Muttalib bin Hashim 
  5. Nama ibu: Aminah binti Wahab bin ‘Abdul Manaf 
  6.  Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW
  7.  Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab
  8.  Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Sa’diah (lebih dikenali Halimah As-Sa’diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)
Untuk tahu lebih lanjut tentang kisah hidup Nabi Muhammad, korang boleh terjah sini.. 
Sekadar satu perkongsian untuk ingatan diri aku dan korang semua. Sekarang ni, kita cakap kita sayang Nabi kita .. tapi kita tak kenal pun Nabi kita. Kita lebih kenal dan ingat tentang artis-artis dan tarikh lahir JWW Bitch.. Untuk pengetahuan korang, Kenal Nabi adalah WAJIB..

Selawatlah atas nama Nabi Muhammad.. itu yg terbaik

27 comments:

  1. kene syg n ikut sunnah2 baginda jugak

    BalasPadam
  2. sayngkan nabi banykkan selawat ke atasnya dan amalkan sunnahnya...errkk, blog akk ada malware ke?tak tahu mcm mn ada bnda tu...ada org ckp...

    BalasPadam
  3. @cikgu ma : dulu la.. skrang dah x de ..

    BalasPadam
  4. 5bintang utk en3 nie.. =0

    jom bacer kejap..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/belajar-dari-alam.html

    BalasPadam
  5. dulu ada jual buku mengenal Nabi ni... semua citer pasal Nabi ada, tapi skrg ntah mana ntah buku tu.

    BalasPadam
  6. berapa keratlah di antara kita yg nak amik tahu mengenai salah silah Nabi Junjungan kita ni.. perkongsian yg menarik!

    BalasPadam
  7. nice entri bro...ak suka bila ko citer2 benda macam ni...secara tak langsung,mengingatkan apa balik yg kadang kita lupa...padahal ini yg sepatutnya kita tahu...

    BalasPadam
  8. sharing mende yg dh tahu bgus jgk sbb bolh igtkan semula andai terlupa

    BalasPadam
  9. ramai yang terleka termasuk nelly . tq ingatkan !
    :)

    BalasPadam
  10. betol2.. selawat ke atas nabi n ikut la sunah2 baginda kan.. ;) nice entry.. ^^y

    BalasPadam
  11. baguslah, slalu lah bg kesan ek kat pmbaca....

    BalasPadam
  12. betul2..jgn lupa sentiasa berselawat ke atasnya..
    perasan jugak sbhagian org zmn skrg cepat menyatakan sesuatu tu sbhagi sunnah nabi padahal tak pun..memang perbuatan sama tapi niat tu lain..haishh..

    BalasPadam
  13. jom berselawat ke atas nabi hehehehehehe

    BalasPadam
  14. Ingat lagi lagu kump apa ntah pasal Rasullullah masa dulu2..best!

    BalasPadam
  15. kalau pasal artis, aku mmg tak minat nak tahu...

    Tapi kita sbgai umat Nabi Muhammad yang mengharapkan syafaatnya di hari akhirat kna la kenal Nabi kita...

    BalasPadam
  16. byk2kan selawat ke atas nabi n rasul
    serta Allah yang Esa

    BalasPadam
  17. JWWW Bitch....adeh....tarikh lahir nabi tu lebih ponting kita ingat kan?

    BalasPadam
  18. kalau yg simple2 pasal nabi pon ta tao..ta tao nk ckp lah kan :D

    BalasPadam
  19. berselawat ke atas junjungan Nabi kita..
    terima kasih atas perkongsian ilmu..

    BalasPadam

Terima Kasih :D