+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Isnin, 14 November 2011

Remaja dan Bomoh..?

7:35:00 PG

Share it Please
Google

Pertama skali aku nk mintak maaf, sebab hari ini, baru aku dapat update dan terjah blog korang, kat  kampung aku tak ada line internet... demm, Sekrang dah ada kat UniMAP Perlis. Rasa macam tak puas je cuti seminggu ni.. huwaaa... T_T..

Ok.. berbalik kepada tajuk post hari ini, Remaja dan Bomoh..? cehwahh..dah macam cite Hantu Bonceng la plak.. hahaha.. Tapi aku bukan nak cite pasal Hantu Bonceng ni. Aku cuma nak ulas sedikit sahaja tentang isu bomoh ini sekadar mengikut kepahaman aku je. 

Sepertimana yg kita tahu, bomoh itu Syirik.. Korang pergilah cari bomoh siam ke, bomoh indon ke, memang Syirik la.. Biase la masyarakat Melayu hari ni, lebih percayakan bomoh dari orang ustaz. Kat tempat aku masih ramai lagi manusia yg percaya benda-benda macam ni.. Aku pun tak paham r ape yg diaorang paham pasal bomoh ni? 

Contoh : Nak berubat Saka, pergi jumpa bomoh yg ada Saka jugak.. tak ke bodoh namanya itu..? Lpas tu bergaduh r antara saka pesakit dgan saka tok bomoh tu.. haha.. menggong..  Pergilah jumpa ustaz, berubat dgan perubatan Islam. Itu yg lebih berkat. 

Aku nak bagi jalan penyelesaian yg paling simple.. Aku pegang macam ni je..!!! Cuba kita pikir, dari mana penyakit kita datang? Siapa yg cipta penyakit tu? Haa.. dari Allah kan? So berdoalah dan rujuklah kepada orang alim dan ulamak tentang masalah dalaman diri, bukannya terus direct pergi jumpa bomoh.. Malulah sikit..

Sepertimana yg kita tahu, Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Mereka yang enggan berdoa kepada Allah, adalah orang yang bongkak.

Al-Quran memaparkan banyak ayat, antaranya firman Allah (mafhumnya): 
"Berdoalah kepada-Ku, Aku (Allah) akan memperkenankan doa permohonan kamu..." 
(Surah al-Ghafir, ayat 60)

Firman Allah (mafhumnya): 
"Apabila hamba-Ku bertanyamu tentang Aku hai Muhammad, maka jawablah Aku (Allah) amat hampir dengan mereka, Aku memenuhi doa yang memohon kepada-Ku. Maka mereka hendaklah memenuhi perintah-Ku dan mereka beriman kepada-Ku agar mereka sentiasa mendapat petunjuk."
 (Surah al-Baqarah, ayat 186)

Renung-renungkan.. 

p/s: aku pernah pergi jumpa bomoh masa jahil dulu, aku sakit saraf tp dia kata aku tersepak benda yg ditujukan utk orang lain..? Blur.. Aku tak pcaya r.. 

46 comments:

  1. betul ! berdosa kan jumpe bomoh nak berubat bg yg Islam? :/ asal ramai yg masih buat? o_o

    BalasPadam
  2. Khurafat...

    Percaya harus hanya pada 6 perkara pd rukun iman...

    BalasPadam
  3. bomoh kekadang menipu..tapi kalau dtg berubat jumpe bomoh then terus ase sihat tu seme keje jin

    BalasPadam
  4. sekarang dia guna title pengamal perbuatan alternatif~~keh keh~~takde la nampak khurafat sangat~

    BalasPadam
  5. Ada juga pengamal perubatan ni guna ayat suci alquran even bukan ustad.yg penting di guna ayat suci..kalau dengar bahasa yg bukan-bukan tak payah layan la..ahahah
    Khurafat...

    Btw nice info here..dah follow k..visit me too..ahaksa

    BalasPadam
  6. nilah masyarakat melayu sekrg...
    kalo terlebih percaya mmg sah lama2 akidah bole terpesong..nauzubillah...

    mintak2 dijauhkanlah perkra sebegini....

    BalasPadam
  7. kadang-kadang sakit perut sebab gastrik tapi pergi jumpa bomoh pun akan dikatakan terkena perbuatan orang...hmm, macam-macam la.yg penting jgn percaya la bomoh-bomoh ni.syirik tu dosa yg tak akan diampunkan Allah melainkan dengan b'taubat

    BalasPadam
  8. aku sokong.... biler akal telah dikuasai oleh syaitan ni lah yg kuar

    BalasPadam
  9. aq pernah..pakcik aq demam biasa je..g jumpa bomoh dia ckp kena tegur dek momok...ngek!sakit demam mkn ubat jela..

    BalasPadam
  10. salam;
    Mesti bomoh akan cakap kena perbuatan org..bila kita berjumpa atau berubat dgnnya.

    BalasPadam
  11. ayat biasa bomoh2... ni buatan orang ni...orang dekat2 jugak yg buat ni..

    macam dah takde dialog lain.. kahkahkah..

    BalasPadam
  12. zaman sekarang pon masih berleluasa dengan bomoh2 ni..nak2 kalo bab nak kenakan org

    BalasPadam
  13. jangan sekali-kali percaya benda tahyul camni!nauzubillah..

    BalasPadam
  14. sakit hati tuh penyakit yg paling teruk sekali..huhu..haishh..PHD :P

    BalasPadam
  15. Masih ramai keliru antara rawatan perubatan Islam denagn bomoh..

    BalasPadam
  16. jgn kena bomoh yg gatai sudah la..nanti tergadai body !

    BalasPadam
  17. orang skang senang sgt caya bnda karut marut ni.adoiyai

    BalasPadam
  18. kene jg hati2 dgn ustaz ni..tkt ustaz palsu...kdg2 mmg dia gunakan ayt alquran..tp kita yg jahil ni sering tertipu dgn lakonannyer..tkt ayat yg dibaca tu separuh jln d maksudnyer pun begitu..biar g berubat dgn ustaz yg betul2 arif..

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum Zul

    bomoh tetap ada, selagi syaitan dapat menguasi sesetengah manisia

    Wassalam

    BalasPadam
  20. Bomoh nie kalau jaman dulu kena bunuh dah... Kira witchcraft..

    BalasPadam
  21. jgn lah kite pecaya pada perkara2 yg blh mdatangkan khurafat..kite mesti ingat hanya pada Allah swt yang Maha Kuasa..sekadar peringatan bersama..=)

    BalasPadam
  22. x p'caya bomoh..dh lar pakai asap2 bagai..busuk!!

    BalasPadam
  23. aku pun tak pcaye gax dgn benda2 ni

    BalasPadam
  24. ndak pernah lagi jumpa bomoh...walaupun pernah seorang kata bahawa Kancil nie akan berkahwin lebih dari satu...tapi ndak mempercayainya...

    BalasPadam
  25. assalamualaikum zul...syaitan tetap akan sentiasa memesongkan akidah manusia sejagat hanya kitalah yg mampu berfikir samaada ianya benar atau tidak...:)

    BalasPadam
  26. ta pnah pcaya kn bomoh...
    weh,blk kg ta ckp kt aku,kalo tak aku jmput dtg gne tenet umah aku...haha

    BalasPadam
  27. bomoh=syirik...

    Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM100, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

    BalasPadam
  28. bomoh2 ni bukannya boleh dipercayai...huuhhh~

    BalasPadam
  29. betoooll!
    berubat la cara perubatan Islam, insyaAllah memang mujarab

    sangat2..
    sesape ada mslh dengan dunia "lain" ni, byk je pusat rawatan Islam skrg ni, cam Darul Syifa, UStaz syarhan tu =]

    BalasPadam
  30. nama pun bomoh....xdenyer yang betul lah

    BalasPadam
  31. org mlyu mentaliti rendah...hohohohoho

    BalasPadam
  32. demi capai hasrat..apa pun sanggup, termasuk percaya bomoh!

    BalasPadam
  33. perlis?? yes! Aku memang nak tau sesuatu pasal perlis tapi aku tak pasti apa yg patut aku tanyakan??... hurmm...

    -__- *blur*

    BalasPadam
  34. Betul tu. kita kenalah lebih percayakan pada yang satu tu. dia lah segalanya dan mampu merubah seseutu jika dia kehendaki.

    BalasPadam
  35. tu r..
    kembali pada basic.
    Allah yg b'kuasa atas semua mende...

    BalasPadam
  36. kita patut minta pada Dia saja.... hati2 minta pertolongan dari yang bukan Dia. jangan sampai kurafat...

    BalasPadam
  37. saya pernah jumpa bomoh gak. sebab ... rahsia. huhuhu.

    BalasPadam
  38. scarynye bile baca tentang nih...huhuhu..

    moga Allah lindungi kita dari permainan IBLIS..

    BalasPadam
  39. yupppp jangan percaya pada bomoh...

    benda ni sia-sia ajerr malah mendatangkan khurafat ajerrr...

    harap remaja kini tahu nilai buruk baik

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy hydro fuel system kereta

    BalasPadam
  40. amboi pi bomoh nak guna-gunakan sapa tu fatah??

    BalasPadam
  41. hahaha sokong ngan bujal.skg bomoh pun dh pndai pakai nama glemer =P

    BalasPadam
  42. kenapa kau tak jumpa ustaz je trus masa tu.. ish.. bahaya kalau dok percaya selain dari-Nya..

    eh kau belajar kat UniMAP eh? course pe?

    BalasPadam
  43. betul2..buat perubatan islam...atleast dorg guna ayt2 alquran..lau bomoh..abis sume name hantu dia nk sebut..huhu

    BalasPadam

Terima Kasih :D