+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 15 November 2011

Hukum Bagi Salam Pada Orang Bukan Islam

4:35:00 PTG

Share it Please
Sekarang ni, aku masih lagi tertukar dengan personaliti manusia, aku sangkakan dirinya seorang muslim tetapi beragama Hindu.. Huwaa.. Nak dijadikan crita, aku bagila salam kat cikgu tersebut, sebab aku ingat dia Muslim, muka sama cam melayu je.. demm!!! lpas  tu, ramai yg ketawakn aku dgan cikgu tu sekali gelakkan aku.. LOL, aku hairan r, kenape nak gelakkan org yg bagi salam kat seseorang..? Lepas member aku explain, baru aku tahu yg cikgu tu sebenarnya berbangsa Cina dan beragama Buddha.. Haha.. aku pun apa lagi, tumpang gelak sekaki r.. 

Memang silap aku r, tak tentu arah nak bagi salam kat seseorang.. padam muka. =.=
Sesungguhnya ucapan salam ini hanyalah untuk saudara sesama Islam kita sahaja, dan kalau nak bagi salam kat orang kapir, cukuplah sekadar ucapan "selamat pagi dan yg sewaktu dgan nya".

Tak de hukum yang kata haram atau tak boleh jawab salam dari seorang yang kapir. Mengikut kepahaman aku la, kita cuma tak di galakkan dan tak perlu…, dan takde perintah pulak utk kita bagi salam kat mereka.., Cuma jangan mendahului mereka dalam bagi salam, kalau nak jawab, jawablah : "Wa ‘alaikum!"


Sekadar perkongsian ringkas utk hari ini..

35 comments:

  1. orang je selalu susah sangat....

    BalasPadam
  2. Yepp.. Aku pun kadang2 keliru gak..

    BalasPadam
  3. maner nak tahu kan... 1Malaysia mcm2 rupa dah terbentuk dek mix2 nehh

    BalasPadam
  4. haishh..tuhlah..kompius jugak mula2..lagi lah pasal isu nama mohd tuh..lagi pening..dah macam2 dah sekrang..

    BalasPadam
  5. satu malaysia la katakan..hehe..

    teringat aritu ada satu topik kat tanyalah ustaz pasal topik salam ni..lupa pulak macam mana jawapan nabi masa jawab salam dari golongan kafir..

    cuma ingat maksudnya je..

    maksudnya "ke atas kamu juga"

    kalau org tu bagi salam utk sejahtera maksudnya sejahtera jugak ke atas dia..kalau dia doa tak sejahtera, jadi kita jawab ke atas kamu juga..macam tu lah lebih kurang penerangannya..tapi lupa apa bahasa arabnya tu..huhu..

    BalasPadam
  6. kalau cp, rasa dia mcm meragukan, bg selamat pagi je la.. hehehhee.. so takde la terbagi salam kalau dia bukan islam.. :)

    BalasPadam
  7. tp kalo org bkn islam bg salam kt kte,kna jwb mcm ni kalo ta slp aku:
    wa alaikum...
    yg mksdnye dan ke ats kamu jugalah kematian...

    BalasPadam
  8. hehehehe
    pas niiii..kene hati2 la ye fattah
    hehehe

    BalasPadam
  9. urmmm.... assalammualaikumwarahmatullahiwabarakhatu...

    salam yang penuh yang x bleh diberi kepada orang kafir...

    tapi kalau assalamualaikum/ka/ki

    itu hanyalah bermaksud salam sejahtera keatas kamu...

    tak tau lah boleh ke tak ucap kat orang bukan islam... x pasti... nak jawab salam... juga x pasti kalau orang bukan islam yang beri.. tapi kalau wa alaikum... tu bermaksud dan keatas kamu... hurm...

    kat malaysia muka memang dah campur2kan??? saya pon kadang2 terkonfius...huhu

    pendapat saja k.. saya pon bukan tau sangat bahasa arab.. cuma dulu2 ustaz pernah ajar jer... :)heheheh

    BalasPadam
  10. aku pernah juga tersilap..

    ingatkan di melayu.. sekali nama dia cina la pulak..

    eh samalah cam situasi ko.. hehehe..

    BalasPadam
  11. saya bagi salam pada yang orang pompuan jer.. tak de masalah, sebab senang nak kenal muslim ke tak.. :)

    BalasPadam
  12. ooohh, terima kasih atas perkongsiannya.. ;)

    BalasPadam
  13. ooohh, terima kasih atas perkongsiannya.. ;)

    BalasPadam
  14. owhh bagus2..thanx for sharing :)

    BalasPadam
  15. sy tgk org tu betul br bri slm

    BalasPadam
  16. hahaha..betol2...kadang2 muka dorg wat konpius je...

    BalasPadam
  17. kena tilik btol2 dulu ler muka kalo cmtu ek

    BalasPadam
  18. kalau tgk dari rupa kdg2 kita sndiri xleh beza kan antara org 2 melayu @ x.. konpius jer.. ;D

    BalasPadam
  19. ak pun pena tertipu ngn rupa paras haha

    BalasPadam
  20. kalau ada nonmuslim bg salam...
    jawab wa'alaikum ja..

    kena dgr btol2 salam diorg.
    kot2 ada tukar skit n makna dh xelok.
    ada ja org kafir yg sesaja bg salam xbtol~~

    BalasPadam
  21. Sebenarnya memberi Salam pada orang kafir boleh..sebab saya belajar kalau nak bagi Salam pada orang kafir hanya sekadar "Assalamualaikum"..bagi orang islam "Assalamualaikum WArahmatuALLAH hiwabarakatuh"..sebab Assalamualaikum hanya bermaksud "Sejahtera keatas Kamu"..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  22. hehe..yeke penerangan fitriah tu..tp skrg xbrani lg nk ucap assalamualaikum..tkot org kapir tu yg trasa..uhuhu

    BalasPadam
  23. hahahaha.. nasib baik cikgu tu tak mara..

    BalasPadam
  24. subcon kat tempat kerja lama akk selalu bagi salam.kadang-kadang rasa serba salah nak jawab atau tak.jawab dalam hati jelah.tu pun jawab 'sejahtera ke atas kamu' :)

    BalasPadam
  25. mmg boleh konpius tau.. lg2 kalo yg ada campuran india cina.. konpom muka diorg mcm org melayu.. so kenalah berhati2 kalo dgn org yg tek kenal.. sebaiknya biarlah diorg yg tegur dulu.. hehehe

    BalasPadam
  26. baru era tahu..
    thanks sebab sudi share info nim ye. :)

    BalasPadam
  27. huhuhu..bile bace entry ni, kaklimah teringt yg kaklimah dlu p0n penah bg salam kt sorg membe yg mase mule2 kenal..ingt kn dye org islam rupe2 ny org sarawak yg name mcm org islam..hik3 :P

    BalasPadam
  28. Salam;
    Untuk tak keliru..ucap selamat sejahtera je pada siapa yg tak kita kenali bangsa dan Agamanya..jika kalau kita tahu dia bukan Islam memberi salam dgn kita jawab je sejahtera keatas kamu..sudah!!.

    BalasPadam
  29. salam zullllllllll wah lama giler tak jenguk blog zul...hehehe...blog km ada skit problem da....tu yang sekarang nie aloi benchinta nyer hai...

    BalasPadam
  30. atok setuju. teringat maso zaman atok sekolah dulu, masa tu waktu pendidikan jasmani cikgu pompuan india (balaja teori)....pastu ketua kelas selamba bangang bagi salam...budak2 lain sengal ngikut....teruss cikgu tu amik buku keluar kelas

    BalasPadam
  31. assalamu'alaikum
    jawaban yg betul tuh jika kita disalami oleh orang non muslim. "alaikum

    saya nak coba bantu jika kita nak jawab kirim salam seseorang, ada beberapa macam sesuai jenis pelakunya.
    si my blog www.maktabahzein.blogspot.com

    BalasPadam

Terima Kasih :D