+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Jumaat, 7 Oktober 2011

Tanda-Tanda Hati Yang Mati.

8:39:00 PTG

Share it Please

Aku selalu tulis di dalam entry aku pasal hadis ini, dan aku rasalah korang pasti tahu dan kompem memang ingat r. Seperti yg kita semua tahu. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda:


“Ketahuilah bahawa dalam tubuh ini terdapat segumpal daging Jika ianya baik maka baiklah seluruh tubuh ini dan sebaliknya apabila ianya rosak maka rosaklah pula seluruh tubuh ini.”
(Hadith sahih riwayat Bukhari)


Daging yg dimaksudkan disini ialah HATI.. korang tahu tak hati ini apa? Ianya bukan sejenis makanan, bukan sejenis mainan, tapi hati ini ialah sejenis ketulan darah yg menjadi daging dan menjadi tempat bermulanya akhlak kita. Kalau hati kita baik, maka baiklah akhlak kita..


Macam mana nak tahu Hati kita ni Mati ke tak?
Ok, kalau korang nak tahu hati korang ni, sihat ke tak? Mai sini, kita chek sama-sama..
Ada ke tidak tanda-tanda hati kita sudah mati.

  1. Kita mengaku yg kita kenal Allah, tapi kita tidak tunaikan hak-hakNya.
  2. Kita Cinta kepada Rasulullah, tapi kita mengabaikan sunnah-sunnah baginda
  3. Kita baca Al-Quran, tapi kita tidak beramal dengannya
  4. Kita guna Nikmat Allah, tapi kita buat bodoh je, tak bersyukur pun
  5. Kita mengaku yg Syaitan itu musuh, tapi dengan syaitan juga yg kita kawan
  6. Kita tahu Syurga itu ada, tapi kita tidak berusaha untuk mendapatkannya
  7. Kita mengaku adanya seksa Neraka, tapi kita tidak berusaha untuk menjauhinya
  8. Kita mengakui yg kita pasti akan mati, tapi kita tidak bersedia lagi untuk mati
  9. Kita sibuk mengaibkan orang lain, tapi kita lupa yg kita pun ada aibnya jugak
  10. Kita pergi mengiringi jenazah ke kubur, tapi kita tak ambil pun iktibar daripadanya.
Sesungguhnya, aku mengaku yg hati aku ada tanda-tanda ini. Aku masih lagi berusaha untuk baiki hati aku ni.
Sama-samalah kita berdoa kepada Allah untuk menghidupkan hati kita kembali.

"Ya Allah, Tuhan yg menunjukkan hati. Tunjukkanlah hati-hati kami ke jalan ketaatan Mu"

Amin ya Robb..

47 comments:

  1. hati mati..baca quran tapi hentah kemana..

    paka baju fit ni..leh wat org jd brnfsu..elak2 kan ye..ehehe

    BalasPadam
  2. kena tepat batang hidung.. huhu

    BalasPadam
  3. aish...
    bnyk nk kna renovate ni...~

    BalasPadam
  4. hati oh hati..kena hati-hati bila menjaga hati

    BalasPadam
  5. nauzubillah~
    smoga kita sntiasa bringat x)

    BalasPadam
  6. separuh dari hati aku hampir mati rupanya.....

    "I want change! but i... " ayat ni selalu mengganggu aku. Nak qada solat, tp ari ni buat esok x buat, lusa buat balik. haiihhhh... *sigh*

    BalasPadam
  7. sama2 la kita berubah ke arah yg lebih baik

    BalasPadam
  8. sama2 la kita berubah ke arah yg lebih baik

    BalasPadam
  9. Penjagaan hati mesti berterusan n bersubgguh,,..

    BalasPadam
  10. Minta diperjauhkanlah..MasyaAllah...kita ni kire bersyukur lg kerana masih di beri peringatan setiap hari...^.^

    BalasPadam
  11. sama2 la kita pelihara hati ni agar tak mati terus..

    BalasPadam
  12. saya pun ngaku ada sifat2 ni gak. dalam proses memperbaiki lagi.

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  13. tq tuk peringatan ini..insyhaallah akan perbaiki kelemahan diri..

    BalasPadam
  14. utk peringatan bersama..
    ya allah semoga kita sentiasa dlm lingkungan rahmatNYA :)




    luv,
    cik ana

    BalasPadam
  15. ....penuh dengan keinsafan...

    manusia abad ini memang kebanyakan memiliki hati yang telah mati...

    insaflah...

    BalasPadam
  16. entri nih memang buat diri tersedar... hati ini juga belum sihat sepenuhnya... hurm.. mudah-mudahan ia cepat dipulihkan..amin...

    BalasPadam
  17. Muhasabah diri..itu yg terbaik..lantas bertanya pada diri..apa yg perlu dilakukan..namun bukan sekadar bertanya..tp disusuli dengan tindakan..

    Sama2 kita berusaha menghidupkan hati~ mohon dgn Allah agar senantiasa diberi kekuatan..

    =)

    BalasPadam
  18. Ada juga buat entry pasai hati ni. Bahaya kan penyakit hati. Terima kasih igtkan. Entry ini memberi keinsafan

    BalasPadam
  19. Suka yg no.1 & 5. Lg satu, kita bc entry yg munasabah diri tp insaf sekejap saja =)

    Psst; beb, sorry br p blog ko. Dlm email x msk pun. Pas browse komen kat entry br nmpk

    BalasPadam
  20. hmmmmmmm nk kena byk bermuhasabah diri ini

    BalasPadam
  21. entri yang bagus.. akak suka.. :) sama2lah kita muhasabah diri, perbaiki diri spy menjadi lebih baik.. sama2 kita saling ingat mengingati... :)

    BalasPadam
  22. Hati...hanya kita dengan Allah je yang Tahu...

    jaga hati... hati2;)

    thanks sudi peringat.

    BalasPadam
  23. Tetiba ase nak nangis baca entry ni..

    BalasPadam
  24. inilah pesanan seorang sahabat kepada saudara dia yang lain

    terima kasih bro...kasi up entri macam ini supaya orang ramai boleh manfaatkan apa yang mereka baca

    BalasPadam
  25. salam zul...semoga kita selalulah membersihkn hati kita dr semua perkara n angkara yg mungkar...:)

    BalasPadam
  26. dengan Allah kte xboleh kautim2

    BalasPadam
  27. banyak lagi yang era kena perbaiki.. he he he

    jom bace : http://budakkiutmiut97.blogspot.com/2011/10/khas-untuk-follower-era.html

    BalasPadam
  28. sama2 kita perbaiki diri kita... :)

    BalasPadam
  29. semoga hati aku dibersihkan dari noda hitam.. amin..

    BalasPadam
  30. hati saya pun masih hitam.. astagfirullah al azim.. semoga Allah sentiasa memberikan aku jalan untuk membersihkan kekotoran dr hati aku nih.. nice entry.. :)

    BalasPadam
  31. hahaha.. ko nie mcm nak gaduh dgn aku plak kan..

    laki pandai buat semua benda jugak tak kalau nak dapat perempuan yang macam tue? hihi..

    BalasPadam
  32. doakan semoga semua umat islam menjadi umat yang mulia di sisi Allah

    BalasPadam
  33. minta2 aku dijauhkan dari semua tuh :)

    BalasPadam
  34. perubhan perlu bermula dgn kesedaran..

    BalasPadam
  35. ya allah ya tuhanku , bersihkan lah hati ku ini daripada titik titik hitam .

    BalasPadam
  36. semuanya ada dalam hati kita..

    BalasPadam
  37. salam hujung minggu adikku

    syukur kerana sentiasa diberi sahabat yang sama2 ingat mengingati.. moga hati kita sentiasa terpelihara..amin

    BalasPadam
  38. huhu...terasa...
    memang betul, kita persaya sume tu
    tp xbuat apa2 tuk menghalangnya
    terOknyer rse
    semOga tuhan dpt tolong membersihkan hati hamba2 NYa :)

    BalasPadam
  39. terima kasih kerana berkongsi,,entry ni sangat menarik,,sangat bermanfaat :)

    BalasPadam
  40. ilmu yang baik utk di kongsi..tq

    BalasPadam
  41. takutnye aku tergolong dalam golongan ni..

    BalasPadam

Terima Kasih :D