+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 17 September 2011

Fenomena di Tindih Masa Tidur? Mari kita kaji sama-sama..

8:28:00 PTG

Share it Please

Hantu Google..



Korang pernah tak kena tindih oleh sesuatu, semasa korang tidur?

Dulu masa aku semester satu.. aku selalu je kena tindih oleh "benda".. tak dapat bergerak .. tak boleh nk cakap doe.. kelu.. gile r.. memang seram r masa tu.. bukan sekali, aku kena.. Dalam 6 bulan tu, aku kena hampir setiap minggu.. dlam seminggu 3 kali kot.. aku rasa, aku dah macam orang gile masa tu..

Tapi bila aku masuk Semester 2, aku dah tak mengalami, kejadian ini lg.. haha.. Syukurlah... Kejadian ini.. telah beralih kepada member aku yg sorang lagi.. kerana dia duduk sebilik dgan roomate lama aku..

Aku bukan nk mengaibkan sesiapa.. terutama mereka semua ni, kawan aku.. tp aku boleh rasa r.. ada something dgan member aku..

Ok.. mengikut topik hari ini.. aku ada membuat sedikit kajian dari blog2 dan berita2 online.. tentang fenomena  ini.. Mungkin ianya teori sains @ sesuatu yg misteri... mari kita rungkaikan ia bersama2..

Ramai yang kata ternampak ‘benda’ tertentu yang menindih tubuh mereka hingga tidak boleh bergerak. Adakah itu sekadar cerita rekaan kerana tidak tahu hendak menghuraikan fenomena lumpuh sementara?
Sebenarnya apa yang berlaku itu merupakan fenomena paralisis tidur. Ia merujuk kepada suatu tempoh singkat yang membuatkan seseorang tidak dapat membuat pergerakan mana-mana bahagian badan ketika baru memasuki fasa hendak tidur (hipnogogik atau predormital), atau ketika hendak sedar daripada tidur (hipnopompik atau posdormital).
Apakah simptom-simptomnya? Lazimnya seseorang akan mengadu hilang upaya gerak anggota tangan atau kaki ketika baru mula tidur atau hendak sedar. Berlaku juga episod singkat paralisis otot skeletal, sama ada sebahagian atau sepenuhnya. Ia biasanya dikaitkan dengan halusinasi hipnogogik atau aktiviti otak yang mencetus situasi seperti mimpi.
Paralisis tidur selalunya dikaitkan dengan narkolepsi, iaitu gangguan neurologikal yang membuatkan seseorang mengalami rasa mengantuk yang ekstrem lalu boleh tertidur secara tiba-tiba. Namun begitu, ada orang yang mengalami paralisis ini tanpa menunjukkan petanda narkolepsi.
Antara penyebab paralisis tidur ini adalah seperti tidur dalam posisi terlentang terlalu lama, jadual tidur yang tidak menentu, tidak cukup tidur dan istirehat, stres dan juga pertukaran gaya hidup secara mendadak (misalnya peralihan daripada mod rehat kepada aktiviti ekstrem secara mengejut).
Dalam kes halusinasi hipnogogik tertentu, seseorang akan merasa seperti ada orang lain di dalam bilik tidur mereka. Ada juga yang trauma apabila menyangka ada ‘sesuatu’ yang duduk di atas dada hingga menyukarkan pernafasan.
Sejak berkurun, ia terjadi pada manusia dan dipanggil Fenomena Hag. Walaupun kesannya menimbulkan keresahan dan ketakutan, tiada risiko atau ancaman fizikal boleh berlaku.
Dalam dunia ini memang ada makhluk lain di dimensi yang tidak dapat ditembusi mata kasar kita. Tetapi janganlah kita jadikan ia satu-satunya alasan bagi setiap kejadian yang tidak dapat dihuraikan...

Dalam kes aku ni.. aku rasalah dan kawan aku rasalah.. ada something yg kacau aku.. huwaa.. takut kot.. malam2 mesti rasa r.. haha.. tp skrang dah x rasa dah.. huhu..

Apa pulak pendapat korang, tentang kes aku ni?
sumber : kosmo

67 comments:

  1. alhamdulillah x penh lagi kene tindih mase tidur
    tapi mungkin sedikit sebyk tubuh kite letih bebeno pon ye gak..

    BalasPadam
  2. bile kena tindih tu.try usaha gerak2..korang tetap keras tau..

    BalasPadam
  3. ohh. haa masa kat hostel dulu selalu kena.

    tp itulah, hati mmg fikir sains je sbb nk cover malu punya pasal. hehhe

    BalasPadam
  4. xpernah kena n xmo kena...heh

    baca surah mana yg patut jgn main landing jer,hehe...

    BalasPadam
  5. cara nak elakkan daripada kena lagi :-
    masa tidur tu , sebelah kaki luruskan mcm biasa , dan satu lagi bengkokkan(lutut ke atas)

    biar 'die' tak dpt himpit kite .

    hohoho :)

    BalasPadam
  6. <<< tak pernah kena dan tak pernah duk asrama~seram huihh

    BalasPadam
  7. maybe teori sains o bnde tu betul2 tindih .

    BalasPadam
  8. Hmm saya pernah kena... tak tahulah nak ikut teori sains or yang lg satu tu,...
    serius saya susah nak bernafas dan badan tak boleh gerak dan tak boleh bersuara langsung...

    BalasPadam
  9. Tak pernah kena
    tapi nampak orang yang kena
    Ahaaa~

    BalasPadam
  10. aku selalu kene tindih mcm tu doe :D :D

    BalasPadam
  11. ke2 2 hujah blh dijadikan alasan..tp utk elak berlaku lg bacelah ayat kursi dn hembus pd tmpt tidur kite n bace ayat 3 qul..insyaAllah..mase kene tindih tu cube sebut name Allah dan cube utk gerakkan sikit jari..cmne nk wat demo ye?hehe..pnglaman ni sy 'kutip' dr kwn2 pernah kene tindih dan ustaz2 yg selalu cite psl gnguan tidur..

    BalasPadam
  12. hmm..mak ayh azah ckp sblm tdo kene libas2 dulu tmpt tdo..cOz sblm kta tdo kat tmpt tu ada 'bnda' lain yg dah dok kat ctu.klu x libas t kita plak yg tertdo ats dia.tu la dia mrh then terus tindih kita tyme tdo.tpi thnx 4 ur info.logik gak research yg awk wat.

    BalasPadam
  13. dulu bese kena.stat masa form 3. mula2 tu gile takot la. siap baca mcm2 surah. lama2 dah x heran dah. bleh je smbg tido ngan amannya.

    siap boleh ckp lg, 'lantak ko la'. sbb sy igt mase tu gngguan bnda halus la.masa dok kat mtrik pun kena jugak.

    tp skrg lama dah tak kena. dah 2 thn kot. nah terbace kt srt kbr. doc tu ckp mslh nervous system la.x phm sgt.sama mcm yg ko ckp kt ats tu la.

    sorry pnjg.dah terkena kt btg hidung senirik kan :p

    BalasPadam
  14. dulu bese kena.stat masa form 3. mula2 tu gile takot la. siap baca mcm2 surah. lama2 dah x heran dah. bleh je smbg tido ngan amannya.

    siap boleh ckp lg, 'lantak ko la'. sbb sy igt mase tu gngguan bnda halus la.masa dok kat mtrik pun kena jugak.

    tp skrg lama dah tak kena. dah 2 thn kot. nah terbace kt srt kbr. doc tu ckp mslh nervous system la.x phm sgt.sama mcm yg ko ckp kt ats tu la.

    sorry pnjg.dah terkena kt btg hidung senirik kan :p

    BalasPadam
  15. selalu dgr cerita , tp tak pernah kena and tak nak kena pun .

    BalasPadam
  16. hha'h,,takut la tgk pic tu,,,seriau,,
    ada pndpt yg sye bc katanya,,klu kte tido,,tba2 bgn beralih tpt,,seeloknya,,tpt tu ditepuk,,dikibas,,dikatak2,,sbnyak 3 kali,,mkin ada sesuatu..da bc doa,,

    nice post,,,bnyak word bru xpernah jupe n sebut,,fantastik jgak,,

    BalasPadam
  17. aku tatau la ape yang aku pernah kene tyme matrix dulu tu tindih ke tak, tapi memang susah nak bangun atau gerak bila baru je nak tidur. tangan aku je yang boleh gerak, tu pasal aku capai mp3 aku then pasang ayat al-quran,huh

    BalasPadam
  18. setakat ni, tak pernah kena benda2 macam ni...

    BalasPadam
  19. malam ni aku tidur 6 orang satu bilik.. tobat tak nak lawat blog kau lg.. huhuh...

    BalasPadam
  20. huhu..ntah..sokmo gop dgr kwn2 kna tindih time skolah dlu p xde pngalaman..so xdpt nk komen

    BalasPadam
  21. pernah kne tpi kb wat biasa je..

    err.. gmbr tu menakutkan la..

    BalasPadam
  22. biasa kena..sebenarnya ganguan emosi..tekanan perasaan sebelum tido..mengangu minda luar kawal..

    BalasPadam
  23. dlu mase study n ddk asrama, mase tdo pnah rase kne tarik kaki sampai jatuh katil..slalu jgk kne macm tue..bila dah pndah dduk umah sewa bru ok..

    BalasPadam
  24. sbnrnya kita bkn kena tindah dgn mkluk halus(hantu)..sbnrnya kita tdk blh tido t'lentang...klu kita tido t'lentang mcm 2lh jdnya..kena tindah kononnya..bkn nk ckp bsr..tpi 2 ar hakikatnya...kita spttnya tido mengereng..Rasullulah menyuruh kita tido mengereng ke kanan...sesiapa yg pernah kene kekejangan semasa tido sila tido mengereng...

    jalalret.blogspot.com

    BalasPadam
  25. fuh.........
    buat kak takut pulak

    kak penakut tau,,
    boleh pengsan

    BalasPadam
  26. Aku selalu kena bro zaman baru masuk remaja dulu. huhu mmg perit rasanya. tah la sama ngam ko nye or tak. Tapi aku rasa bila kena aku akan terhenti bernafas, xleh buka mata, xboleh gerak mahupun se CM. Otak je berfungs menjerit dan bergerak. jasad x gerak. Aku baca ayat2 quran baru aku tenang n terbangun. Huh sesak nafas

    BalasPadam
  27. pernah kena, masa kena tu berpeluh2 tak boleh bergerak tp tak rasa mcm kena tindih pun..pelik2..member hang tu ade yg jaga kot..

    BalasPadam
  28. sejak duk asrama ni byk kali jugaklah kena tindih tapi anggap benda tu perkara normal

    BalasPadam
  29. belum pernah alami lagi..harap2 dapat dijauhkan..papun..thank utk info nih...:)

    BalasPadam
  30. tak nak baca sampai habis sebab malam nie duk sensorang kat rumah :)

    BalasPadam
  31. aku dulu masa sekolah rajin jugak kena..

    and kat rmh lak mak aku org paling kerap kena..

    aku rasa nk hilang rasa tkut tu just anggp benda tu fenomena paralisis tido je..tp pelik kn knp imaginasi tu mesti hantu??knp tak awek cun or mamat nsem??haha..

    BalasPadam
  32. bende ni penah jadi kat sy..hoho..seram jugak la..tak dapat nak digambarkan rasenyer..ingat awk nak cite pasal hantu tadi..hehe..

    BalasPadam
  33. selama hidop ni xpenah lg kene tindih dgn 'benda' 2..alhamdulillah..huhu

    BalasPadam
  34. ish,da la sy tgh bw mlm2 cenggini...seram kot gambr tu!!!ahaha...ish,,sy penah rs cam nak bgn tp xleh bgn...huhu...rs mcm roh xmasuk lam bdn lagi..hahaha...

    kes awk ni mmg kene tindih kot...ish..takot nye!

    BalasPadam
  35. pernah dengar/terbaca jugak pasal ni.Tapi tak ingat dari mana.Seram dowh bila baca malam-malam cenggini.hehe.Gambar tu lawa :))

    BalasPadam
  36. Sy nah rase sedemikian, tp i think it is not ghost or spirit or watever *mls nak fkir sbb lemah semangat..ahakz*..i think ape yg berlaku berdasrkn kata2 sainstifics.. tp kita xtahulah an sme ade bende tu or badn kita

    BalasPadam
  37. pernah kena sekali.sangat takut.secara logik ketika alami nya, suara tak terkeluar kalau nak menjerit,baget nak org tlg.macam cik An je kan duk tindih.
    tapi dalam sains, ada huraian bagi serangan otot2 yang tak dialirkan atau beroperasi secara teratur. so, memang tak tahu nak pilih yang mana. sapa yang penah kena, lebih mengetahui kot. :)

    BalasPadam
  38. slalu jugak kena...
    baca la 3 kul, ayat kursi dlm hati. sbb nk buat benda lain dh xboleh kan? huhuhu

    BalasPadam
  39. orang tua2 selalu cakap macam tu..tapi tak tahulah kakak nak kata apa tentang kes macam ni..tak berani nak huraikan...kakak tak pernah alami hal macam tu, lagi pun kakak suka tidur mengiring hahahha

    BalasPadam
  40. gmdr tuh seram weh!!!
    owh.pndpt aq plak...tdo amek wudhu' then bce doa,ayat qursi,3 qul..ape2 jela..i'Allah slmt :)

    BalasPadam
  41. salam kenal..

    kadang2 cara kita tidur pun akan menyebabkan keadaan itu berlaku..

    kes kamu ni.. mungkin pasal fenomena tu kot.. hehe

    BalasPadam
  42. Owh..pernah juga kena tindih masa sekolah dulu2. Now xde lg.. seram plak kalo peristiwa kena tindih tu dikaitkan dgn makkluk halus..

    BalasPadam
  43. aq pon pernah kena macam tu..tapi tak tahu la teori mana yg betul..huhu~

    BalasPadam
  44. ms blaja dulu slalu gak kena, tp skrg dh x..maybe akak dulu pn terkena fenomena paralisis kot...

    BalasPadam
  45. dulu pernah jer kena tindih masa tidor nie.dan kebanyakkan cerita yg inna dengar, kena tindih masa tidor nie dikaitkan dengan "makluk lain"..

    BalasPadam
  46. kena tindih lepas kawen sedap

    BalasPadam
  47. alhamdulillah setakat nie xpernah kena. tapi kawan pernah cakap yg kalau kena tindih kena ada org sentuh dia baru la ok..kalau x, susah nak gerak or bangun

    BalasPadam
  48. alhamdulillah stakat ni x nah kena . tp family pnah la. kalo kena ni bce al-fatihah atau surah2 lain dlm hati. insyaAllah pastu rasa berat tu akn hilang.

    BalasPadam
  49. saya pun pernah kena..tapi x mcm kne tindih.saya cuma x leh gerakkan badan saya je..

    BalasPadam
  50. kalau duduk hostel memang normal la kena tindih ni, x semestiya iblis mungkin kita tersangat penat

    BalasPadam
  51. Smlm ada g blog ni bc entry yg ni tp x brani nak bc abis sbb tkt ade pix momok. Tahap takut tu mmg super saiya lah

    BalasPadam
  52. sblm kawen kerap juga alami benda ni sampai jd biasa & x rasa takut dah.. kdg2 siap blh ckp pd 'Something tu' supaya jgn kacau sbb letih sgt melayan kerenah dia hampir stp hari.. Ataupun baca ayat kursi. Tp Alhamdulillah sejak kawen, takde la gangguan tido mcm dulu tu. Maybe dh ada teman tido kt sebelah kot.. dulu tido sorang2.. :D

    BalasPadam
  53. aku memang tak caye sgt kajian sains sangat nie..sbb ada senior aku kena tindih..time dia nak lawan benda tu..siap kemek tiang katil tu sbb benda tu dihentam..camtulah lebih kurg..then,aku sendiri pun penah kena tindih..mmg feel rasa tak leh bernapas la..

    BalasPadam
  54. sains dan perkara ghaib.

    menarik ye :D

    BalasPadam
  55. Aku dulu selalu kena, tp biasa la. naif lagi, so tak tau apa bnda tu. bila kena ja, aku buat2 tdo. Sometime it works. hehe. bila dh tau, takut plak. tp masa dh tau, tak plak kena tindih. alhamdulillah :)

    BalasPadam
  56. kes aku lak.. akak aku yg salu landing atas aku..wuwu Y_Y sengal..

    BalasPadam
  57. hii salam kenal iya dari vira .. :)
    jangan lupa mapir keweb vira iya di http://www.rumahkiat.com/ vira mau berbagi pengalaman nih.:)
    wah bagus juga iya blog ka2 ... ^_^ good luck iya.....

    BalasPadam
  58. slalu pk yg buakn2... adehh

    BalasPadam
  59. jejak sini lagi..
    tapi tinggalkn link..tumpang jap ye..
    http://wwwzuemygen91.blogspot.com/2011/09/segmen-berterusan.html

    BalasPadam
  60. kenape la ko letak pix super duper seram tu. sakit jantung aku tengok. bukak bukak entry je nampak hantu. dah la aku ni penakut.

    aku dulu selalu kene "tindih" jugak. betul apa yg ko tulis kat entry ni. kita tak bole menolak dua dua teori sains dan teori alam ghaib. teori sains wujud setelah mereka mengkaji untuk huraikan kejadian ghaib. tapi kita jugak tak bole bergantung pada kepercayaan ghaib untuk menghuraikan sesuatu tang berlaku.

    ko nye kes aku tak tau la sebab aku kadang kadang baru start nak lelap boel kene "tindih". gile seram. aku pun pernah nampak "bende" tu dan rasa macm ada bulu pastu menderam kat leher.

    owh panjang pulak. soli.

    BalasPadam
  61. dulu..zaman sekolah selalu gak kena tindih. mcm2 nampak. kat atas bdn la..kat sebelah la... blh kata hari2. sampaikan rasa mcm dah lali dah. lepas sekolah alhamdulilah benda tu tak jadi dah. mungkin sbb stress sgt2 kot. :)

    BalasPadam
  62. zul tak baek tau men tuduh2 gitu...tah2 dia sendiri pun tak tau...kot2 saka atok nenek dia ke...apa ka....yang penting tido basuh kaki lu baca apa yang patut..tido kena tutup kaki klu x suka selimut pakai sokin okes....ingat tu. :)

    BalasPadam
  63. yelah!! rasanya ada logik juga..mmm...

    BalasPadam
  64. hanya yg pernah mengalaminya sahaja yg tau betapa sukarnya nak m'hadapi saat2 itu..

    BalasPadam

Terima Kasih :D