+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 2 Ogos 2011

Apa yang korang dapat bila korang berdoa?

1:12:00 PTG

Share it Please

Sebelum memohon sesuatu.. kita perlulah berdoa kepada Allah....sebelum berdoa, kita kena tunjukkan keikhlasan kita dalam memohon sesuatu.. contoh..:
Buat solat hajat 12 raka’at.

Saidina Ali bila susah dia akan buat solat hajat lebih dari 2 rakaat, sedangkan mereka adalah sahabat Nabi SAW, orang yang dekat dengan Allah, tapi kita, bila susah just buat 2 kali sahaja? Cukupkah.?

Cukup sebenarnya bila Allah berkehendak, dan tak salahpun, tapi tak kanlah kita nak tunggu umur 37 tahun baru nak solat hajat 12 rakaat, makan masa setangah jam sahaja, insyAllah. Bersungguh dalam berdoa adalah jalan orang yang soleh…

Ha! Yang ni kena baca betul-betul!!!!
"Dan jangan solat hajat kerana korang ada hajat, itu tak ikhlas namanya, tak makbul doa nanti kerana tak ikhlas, solat hajat di buat kerana perintah Allah. Amalan yang ikhlas adalah amalan yang di buat hanya kerana Allah, atau kerana perintah Allah, maka korang buatlah solat hajat kerana perintah Allah yang menyuruh orang susah bersolat hajat, jadi korang buat solat hajat bukan kerana korang ada masalah, tapi korang buat solat hajat kerana perintah Allah yang suruh orang ada masalah buat solat hajat-, jadi buatlah solat hajat kerana itu adalah perintah Allah kepada orang yang ada hajat, bukan solat hajat kerana ada hajat, yang penting hanya kerana Allah!!!"

Pening kepala? Rujuk ustaz lagi baik, aku tak pandai nak terangkan kot..
Bagaimana nak buat? –alahai, buat macam solat tarawikh, 12 rakkat, enam salam.
Nak baca surah apa?- bacalah surah apa-apapun selepas al fatihah, tak bacapun takpe.
Kena menangis ke?- memang sangat amat kena menangis.
Kalau tak boleh menangis?-berlakon menangis, guna bawang atau minyak angin cap kapak?
Kalau doa tak makbul gak?

He he he ada 3 perkara yang korang akan dapat bila berdoa:
1. Allah bagi apa yang korang mintak.
2. Allah jauhkan bala yang patut datang.
3. Allah tak bagi kerana DIA Maha Mengetahui yang terbaik untukmu, namun akhirat kelak, Allah akan tukar setiap doa yang tak makbul kepada ganjaran, sehingga bila korang lihat ganjaran itu, maka korang suka sekali jika tiada satu doapun yang korang mintak dulu itu makbul…oh!

Atau korang boleh jugak berusaha mencari jodoh sambil berpuasa, selain dari boleh mengelak dari berbuat maksiat, doa orang yang puasa juga sangat makbul…

Sebenarnya jodoh ni memang dah di tetapkan oleh Allah.. itu jew.. so moral of the story is... 
Majulah sukan utk negara... apa la.. tak ada kena mengena langsung..  hari ini.. hari kedua puasa.. haha

p/s; aku sendiri belum termampu utk lakukan semua ini.. cuma aku harap..aku akan dapat melakukannya ...

7 comments:

  1. isk2..ada isi tapi melalut je..haha..

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  2. ye..silalah berdoa dengan ikhlas...bukan bile dah terdesak baru nak berdoa...selamat berpuasa... :)

    BalasPadam
  3. hee , suka baca post ni . :)

    BalasPadam
  4. dapat keyakinan bahawa Allah akan makbulkan doa hamba2nya yg bersabar..neway salam zoarah dari http://aziesuhaimi.blogspot.com

    BalasPadam
  5. salam..hah camne pose stakat ni???? OK??

    BalasPadam

Terima Kasih :D