+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Khamis, 21 Julai 2011

Cara Hidup Masyarakat kita Loni...

10:52:00 PTG

Share it Please
Ya Allah, tetapkan Iman aku dalam Islam..
Terlebih dahulu, ingin aku katakan yang aku bukanlah orang bijak pandai untuk membincangkan isu yang berat-berat. Namun setakat mana yang aku mampu, aku akan sampaikan. Kerana setiap dari kita Muslim, dakwah adalah amanah... Lantak la..Biarla ilmu agama aku secetek mana pun, akan aku sampaikan jugak..walaupun setitik..

Aku nk ajak korang semua untuk renungkan penyataan di bawah ini, yang aku ambil dari entri di Cursing Malay yang berkisar tentang pembangunan Islam di negara kita. Sejauh manakah kebenarannya?

Selagi lifestyle majoriti orang Melayu kat Malaysia ni berorientasikan hiburan, kebaratan, kita takkan cukup kuat untuk melawan gerakan diorang ni kerana mereka percaya dan amalkan ajaran diorang. Kita percaya ajaran Islam tapi kita amalkan kehidupan diorang...Diaorang tu, bukan Islam la..

Ingat lagi tak, tidak lama dahulu, dunia digemparkan dengan kekejaman berdarah Israel terhadap Palestin. 800 jiwa saudara kita gugur dalam masa dua minggu sahaja. Pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan secara terang-terangan. Di mana kita pada waktu itu?..Dan peperangan ini, masih berlaku..cuma kita sahaja yg tidak ambil peduli..kerana kita sudah lali dengan berita tentang Palestin..embarrasing..

Kita ada di sini, di negara Malaysia yang aman sentosa. Sibuk nak tahu tentang kisah Norman Hakim yang bermain kayu tiga. Sibuk teruja dengan perkahwinan Mawi yang mega. Sibuk mengundi untuk Raja Lawak , Akademi Fantasia...Sibuk dengan gusti..WWF.. malam jumaat pulak tu..

Bullshit.

Kenapalah kita perlu duduk terlopong di depan TV, menyaksikan kehidupan seharian sekumpulan remaja yang kerjanya terkinja-kinja... Kenapa tak disiarkan sekali adengan mereka berak.., ataupun tidur berdengkur, sambil mengorek hidung. Dah nama rancangan realiti kan...?

Kenapalah kita nak tahu sangat bila Artis A berkasih dengan Artis B, bila Janda D keluar dengan Tengku E. Bukanlah kita ada pertalian darah dengan mereka pun. Bukanlah mereka tu bekas rakan sekelas kita pun.

Budaya mengumpat dan memfitnah bagaikan satu norma biasa yang berlaku setiap hari. Pemikiran kita disekat dan dibantutkan dari berfikir tentang perkara-perkara yang lebih penting...Mengumpat pasal artis..tak ke buang masa tu..

Korang tidaklah keterlaluan seperti kes yang disebutkan di atas, kan. Mungkin juga. Tapi ingat, godaan itu datang dalam bentuk yang kecil-kecil. Perlahan-lahan ia menghakis sedikit demi sedikit keimanan dalam diri.

Ya Allah, semoga teguran ini membawa manfaat kepada diri aku sendiri terutamanya, dan juga orang-orang yang aku sayangi, dan orang-orang di sekelilingku...Amin ya Robb..

Anyway..peace yo...just 4 remember tonight... sapa2 yg belum solat isyak..pergi solat dulu.. huhu..

8 comments:

  1. teguran yang bagus bro. semoga ambil peringatan ni

    BalasPadam
  2. mmg betul pn..
    dh la mslh sosial sane sini..
    x ingat Tuhan kasi bala.
    Sama-samalah kita fikir.
    Jaga diri sendiri.
    Tapi saya memang tak suka orang mengumpat ni.

    BalasPadam
  3. terima kasih untuk peringatan berguna ne... :)

    BalasPadam
  4. gud r fattah...gaya penulisan persis seorang profesional...

    umum tahu bangsa melayu sekarang bukan macam melayu di era kegemilangan dulu. Melayu sekarang terlalu manja dengan kemewahan... terlalu gairah dengan keseronokan.. dan seakan lupa akan erti sebuah kepahitan dan kesusahan zaman silam.

    mungkin hari ini kita bolek memekakkan telinga dengan isu-isu penindasan yang berlaku di palestin, dan lebih rela menadah telinga dengan berita-berita jalanan artis... tapi kita kena ingat, kehidupan ini ibarat roda yang sentiasa berpusing..

    ingatlah bahawa semua yang kita miliki di dunia ni pinjaman semata, sekadar menguji sejauhmana iman kita..

    BalasPadam
  5. bagus teguran ni..saya rasa patut dikongsikan..

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  6. pengajaran yg bagos.kadang2 kite xsedar benda yg realiti cmnie tp sbnrnya mmg diakui bende ni..

    BalasPadam
  7. benda karut ni dah jadi budaya, macamana? budaya yang bakal kita turunkan kat anak-anak kita. sejauh mana sesuainya rancangan tom tom bak pada pemikiran anak-anak kita. bangga ke kita tengok anak-kita jadi tumpuan hiburan di tengah pentas? budaya beb, budaya yang berasal daripada barah...

    BalasPadam

Terima Kasih :D