+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 25 Jun 2011

Sukar untuk membuat keputusan..? Cuba cara ini..

8:43:00 PTG

Share it Please
google..

Mengikut apa yg aku baca tadi..dalam Majalah SHINE..Penulis tu kata la..
Banyakan minum air kopi.., ianya bukan hanya memberi kesan positif pada kesihatan tubuh korang... Tetapi juga dapat sangat membantu untuk memudahkan kepala otak korang dalam membuat  keputusan. 
Keputusan yg dibuat pun akan semakin baik jika korang juga boleh menahan buang air kecil...Haha..Pelik kan? Tapi itulah kenyataannya.. Sebab,,.. 

Menurut kajian yang dilakukan Dr. Mirjam Tuk dari Universiti Twente di Belanda, ketika korang menahan buang air kecil, mekanisme kawalan diri pada otak akan mengaktifkan seluruh organ tubuh termasuk otak itu sendiri. Jadi dengan memperbanyak minum, lalu kemudian anda menahan buang air kecil, otak jadi lebih aktif dalam bekerja....

Kajian ini dilakukan Dr. Mirjam Tuk setelah ia minum banyak kopi untuk membuatnya tetap terjaga semasa mengajar. Setelah habis mengajar.., dia merasa kandung kencingnya penuh dan terasa ingin buang air kecil. 

Dalam kajiannya Dr. Tuk bekerjasama dengan Debra Trampe dari University of Groningen dan Luk Warlop dari Katholieke Universiteit Leuven. Mereka menguji adakah kawalan diri seseorang atas tubuhnya juga boleh dipengaruhi oleh organ lain..?

Para penyelidik kemudian melakukan ujian pada beberapa subjek. Mereka mendapati bahawa subjek dengan keadaan pundi kencing yang penuh, boleh membuat keputusan yang lebih baik, terutama dalam hal kewangan. 
Juga diketahui bahawa hanya berfikir tentang kata-kata yang berkaitan dengan buang air kecil boleh mencetuskan otak berfikir lebih tajam...

erk..entah la..aku dalam dua lagi ni..nak percaya ke tak nak..Mungkin betul kot.!!.Tapi kalau aku tahan lama2 benda ni..kan!! terkencing dalam seluar plak..Malu kot.. Huhu...
Tak pun..lama2 aku tahan..kan pecah pundi kencing aku plak..x mo.. x mo..
lebih baik aku buang..duk simpan buat apa lg..kn??

6 comments:

  1. betul ke??? bukan ke kopi byk kaffein yg leh memudaratkan kshatan???

    part pendam kencin tuh mcm xleh caye..heheh

    BalasPadam
  2. entah la.. aku baca jew.. dia cakap macam tu..kalau dia tipu..aku pun..tipu r..

    BalasPadam
  3. lepas nih mintak mak beli kopi macam lah :D

    BalasPadam
  4. ala, tak suka minum kopi la pulak!

    BalasPadam
  5. pecah pundi kencing oiiii...hahaha..ce byang time tgh tahan tu tetibe pundi kencing pecah....huh!! soram dennnn....

    BalasPadam
  6. yuhuuuu ~
    hye awk !!
    blogwalking sini..

    Meh la singgah blog saya pulak.. heeee ~ :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D