+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 21 Jun 2011

MENULIS, ITU MUDAH, MENIRU TULISAN ORANG ITU SUSAH

2:37:00 PG

Share it Please

Kadang-kadang kita perlu untuk mengeluarkan apa yang ada di dalam fikiran kita melalui penulisan.  Kenapa kita perlu menulis..?? Aku menulis ini..utk menyampaikan mesej.. mesej tentang Islam.. tentang perjuangan..tentang cara hidup aku ats muka bumi ini...Aku mengeluarkan.. idea aku...aku mengeluarkan percikan minda aku... dlam segelas memori yg telah usang..

Bukan niat aku..utk berkata2..disini... bukan sikap aku.. utk bermain kata2 di blog ini...Aku menjelaskan..apa yg aku fham..apa yg aku lihat.. dan aku yg aku kaji.. semua aku satukan...sebelum aku keluarkan satu2 entry..

Sungguh..apa yg aku nk cerita ini..Menulis itu mudah.Tapi utk meniru tulisan orang lain.. itu yg susah..
Kalau korang semua tak percaya.. cuba r tiru...kebayakannya..adalah copy paste jew..Bukan aku tak suka copy paste ni..Sebab aku pun buat macam tu juga..dlam utk meyebarkan ilmu..kita kena ambik yg benar dan tetap..Ni.. benda sudah benar dan tetap..tapi kita tetap juga nk ubah..Maka lain la jadinya..Maksud lari....ajaran baru datang..

Sebagai contoh..kalau pasal dakwah..copy jew.. tak payah ubah...lepas tu paste.... Tapi kalau pasal cite2 lain ..memang tak la.. kita nk copy kan... ambik.. edjust cikit... post r.. tapi kredit jgan lupa r.. nanti mengamuk tuan punya artikel tu..aku tak tahu..

Masa aku zaman sekolah dulu.. aku teringin nak tulis novel sendiri..aku asyik dengan novel Harry Potter..sampaikan aku membawanya setiap masa...di mana jua...BERSAMAMU... Walau dimana Jua..(ceh..ni iklan DIGI...buat apa menyemak kat sini ni..).. aku cuba utk tiru cara penulisan JK Rowling ni..tapi aku tak mampu bro...mesti akan keluar dlam kepala otak aku ni.. pasal Harry dgan member2 dia...
Adoi..tak boleh la... Jadi mcam mana nie...??

Memang tak boleh la.. sebab, itu karya org lain...aku dengan karya aku...
Lebih baik aku duk depan Laptop ni.. tulis jew apa yg patut... dan aku tahu...aku tulis cara aku..
cara budak kampung.. nak kenal dunia sebenar... hahaha...

dengan ini..memang terbukti la... bahawasanya... menulis itumudah.. meniru tulisan org itu susah..

2 comments:

  1. Sokong entry ni..

    Jemput ke blo saya..

    http://mohdnaser.blogspot.com

    BalasPadam
  2. yup betul tu... kalau yang berkaitan dengan dakwah... tak salah meniru... coz itula caranya tuk sebarkan... tapi jgn la sampai tiru hal2 yang peribadi@ hak tersendiri...

    BalasPadam

Terima Kasih :D