+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 20 April 2011

Melembutkan hati Isteri

8:25:00 PG

Share it Please

Untuk melembutkan hati sang isteri kena buat beberapa perkara, antaranya:

Pertama:
Kena selalu galakkan dia belajar Agama-pergi belajar ugama,beribadat atau berdakwah. Maka Allah akan campakan kasih sayang yang sejati.
Isteri kena belajar hidup tanpa suami dalam beberapa tempoh, dan isteri kena anggap suami macam dan ‘mati’, sekiranya suami pulang itu adalah hadiah dari Allah unutk isteri di dunia.

(hey, tengok isteri kamu sedang senyum di pintu sambil memegang teh’ tarik)

Dan sekiranya suami tak pulang(syahid) itu juga hadiah dari Allah untuk isteri di akhirat.
Ingat, orang yang paling bijak adalah orang yang sentiasa ingat mati,

Kedua:
Baca hadith Nabi setiap malam kepada isteri dan anak-anak, boleh gilir-gilir baca. Jika isteri tanya nak buat sampai bila bacaan hadith Nabi ni bang? cakaplah, kita akan buat setengah jam setiap hari macam ni sampai mati!!!! Sampai jadi mayat!!!!

Nota: Al-Quran dan Perkataan (hadith) Nabi SAW ada ‘Nur’ yang boleh melembutkan hati, hati yang keras macam saidina Umar r.a ,Hindun, Abu supian dan beratus lagi orang kapir boleh lembut dan menjadi hamba Allah yang taat, apatah lagi anak dan isteri kita…

Apakah lagi nikmat dalam hidup selain dari mendapat isteri dan anak anak yang taat?
Berapa ramai orang jadi gila kerana isteri tak taat dan anak jadi durhaka?

Nabi SAW bersabda bahawa (lebih kurang maksud)
Ada 4 nikmat yang besar dalam hidup di dunia, iaitu:

1. isteri yang solahah
2. anak-anak yang Taat
3. Jiran yang baik
4. Rezeki di kampung sendiri.


Semoga apa apa yang aku perkatakan disini mampu mendidik aku dalam mendidik isteri aku kelak.. Tak sabar rasanya nk kahwin, nk rasa nikmat isteri... Apa2 pun, sabar la... dulu... Lpas hbis study, dapat kerja... kahwin r... Sabar ye Fattah...

4 comments:

  1. bagoih berkongsi bende ni....
    kughang2 ade jugak kite ilmu nak mendidik isteri nanti....

    BalasPadam
  2. melembutkan hati suami pulak macam mana?? ^__^

    BalasPadam
  3. aminnn...haha...xsabaq nmpak ?? umo bape neh ??

    BalasPadam
  4. setuju sangat dengan nur ikhyar dee kalau ni untuk melembutkan hati isteri macama mana pula dengan suami?tak ada ke?ke sama-sama boleh diamalkan?tak adil la kalau isteri je suami pun kena juga

    BalasPadam

Terima Kasih :D