+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 25 April 2018

TORTICOLLIS PADA AYAM






Apakah torticollis?

Torticollis adalah keadaan di mana leher unggas terpusing ke belakang tanpa boleh dikawal olehnya. Ramai penternak akan jadi takut kerana simptom ini adalah seakan sama dengan simptom sampar/newcatle disease. Ada yang salah anggap dan segera bertindak menghapuskan ayam ini. Bezanya yang jelas adalah, ayam yang mengidap torticollis akan hidup lebih lama berbanding ayam yang dijangkiti sampar (yang biasanya mati keesokkan harinya). Torticollis juga dikenali dengan nama lain iaitu wry neck, crook neck, twisted neck dan stargazing. 

Apakah puncanya?

Kajian ilmiah telah dibuat dan keputusan telah diperolehi dengan jayanya bahawa punca sebenar berlakunya toticollis adalah hasil daripada kekurangan vitamin E dan mineral Selenium. Ianya tidak berjangkit tetapi akan ada ayam lain yang hadapi kes sama kerana sumber makanan yang juga sama iaitu kurang vitamin dan mineral tersebut. Ini kelihatan seolah-olah iainya berjangkit.

Apakah kaedah rawatannya?

Semudah puncanya juga, kaedah rawatan adalah dengan memberikan vitamin E dan Selenium dengan dos 3 kali per hari. Akan pulih paling cepat dalam tempoh 24 jam hingga seminggu In shaa Allah.

Selamat Mencuba !
No comments

EGG DROP SYNDROME (EDS)




Nama Penyakit : Egg Drop Syndrome (EDS 76) 

Spesis Terlibat : Ayam, itik, ayam mutiara

Punca : Virus Avian Adenovirus

Info Lain : Mula dikesan pada tahun 1976 di Ireland

Kaedah Jangkitan : 
Telur yang subur, oral dan air minuman. Unggas liar dan burung hijrah menjadi salah satu ejen penyebar penyakit ini contohnya burung hantu dan bangau.

Simptom :
1. Pengeluaran pada puncak sangat rendah (5-40%) selama 4-10 minggu.
2. Gejala kulit telur seperti tiada kulit, kulit lembut, nipis atau sangat kasar.
3. Warna kulit telur hilang.
4. Kualiti dalaman telur yang rendah.
5. Bentuk kulit telur yang tidak normal.
6. Saiz telur lebih kecil.

Kaedah Pencegahan : Vaksin EDS (Killed Vaccine - Injection Type) - umur 2 & 4 bulan.

Kaedah Rawatan :
Tiada rawatan boleh dilakukan.
Usaha hanya boleh dilakukan dengan memberi vitamin bagi membantu ayam sentiasa aktif.





Pelbagai masalah pada kulit telur akibat dari jangkitan EDS




Vaksin EDS yang terdapat di pasaran Malaysia.
No comments

Strok Haba atau Heat Stroke


Strok Haba atau Heat Stroke pada ayam/unggas tidak asing lagi di Negara kita terutama kepada baka-baka ayam yang berbulu tebal seperti ayam giant cochin, brahma dan tidak ketinggalan ayam pedaging. Bagi ayam hiasan seperti giant cochin dan brahma khususnya, memang menjadi antara masalah besar kerana baka-baka ini diimport dari Negara seperti Eropah yang mempunyai suhu agak rendah berbanding Malaysia. 


Pengalaman membeli ayam dewasa yang diimport dari Negara Eropah sejak 2014 menjadikan saya sangat berhati-hati dalam menjalankan kuarantin di reban saya sebaik sahaja ketibaan mereka. Terlalu banyak perkara yang perlu difikirkan dan dibimbangkan. Perkara-perkara seperti jenis makanan, kesesuaian saiz sangkar, level stress yang telah/sedang mereka lalui, kesesuaian suhu reban, ketahanan tubuh pada virus, bakteria dan hama di reban baru sehinggalah kebimbangan kepada kesesuaian jumlah klorin dalam air minuman (yang mana tidak beri kesan besarpun, tp tetap risau bila ayam start monyok huhu). Setiap kali terima ayam import baru, perkara pertama yang saya lakukan adalah periksa keadaan fizikal ayam dimulai dengan berat ayam. Ya kita faham bila ayam diimport maka mereka akan melalui 1-2 minggu kuarantin di Negara asala sebelum bertolak ke Malaysia. Dan bila sampai di Malaysia, bakal dikuarantin sekali lagi selama 1-2 minggu bergantung kepada undang-undang semasa. Dalam reban kuarantin di KLIA atau Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Penang ni, pengimport tidaklah boleh hari-hari datang jaga, jadi terpaksa upah orang pusat tu jaga, dia pulak bukan pakar jadi tuan-tuan pun boleh agak lah kebajikan ayam secara individu jadi macamana. Tak dapat salahkan mereka sebab baka-baka ni memang bukan mudah nak jaga. Memang masa tamat kuarantin, ayam akan kurus. Tapi tak kisahlah asalkan sihat. Kalau tak sihat tu nasiblah, tawakal je bawa balik dan rawat ikut skill masing-masing. Andai kata padam jugak pun pasrah je lah ye huhu. Ayam ni bila kurus sebab kurang makan tiada masalah, tapi kalau kurus sebab sakit, memamg kita jem dik oii.. jem jem jemmmm huhu.


Perkara kedua saya akan check selepas terima ayam adalah check kut-kut ada penyakit. Rapatkan badan ayam ke telinga untuk dengar nafas ayam, risau ada bunyi disebabkan penyakit pernafasan. Paling koman pun check for Infectious Coryza (dalam bahasa Melayu : selsema ayam), bukan selsema burung tu.. kalau ada yg tu sedari kuarantin dulu tak lepas dah huahuahua. Rawatlah guna tilmicosin ke, oxytetracycline ke, florfenicol kea tau apa-apa antibiotic yang disyorkan untuk rawat coryza. Kalau ada penyakit lain pun sila alert ya tuan-tuan, jangan check coryza je. Mungkin ada berak kapur ke, berak darah ke atau berak hijau.


Seterusnya saya akan check bulu-bulunya, jangan ada kutu atau hama pulak. Dah.. merebak pulak kutu dan hama omputih kat Malaysia ni haa. So saya biasanya akan mandikan terus guna sampoo Dettol ke syampoo kutu kucing tu ke.. asalkan mapuh set-set kutu hama tu.. huahuahua. Time nak mandikan tu kena lah cari masa yang sesuai, janganlah awal pagi atau petang nak malam tu, sejuk kot. Naya dia.. saya biasanya mandikan pada jam 11 pagi atau paling lewat 3 petang, sempat la bulu tu kering sebelum malam menjelma. In sha Allah selamat beliau.


Lepas semua tu, saya mulalah fikir macamana nak anginkan reban jika suhu agak tinggi. Macamana nak tau suhu tinggi? Tengok je lah keadaan ayam tu, kalau mulut asyik nganga je, kepak asyik angkat renggang je dengan badan, sah lah panas tu.. takkan tunggu dia royak wi ko kito.. hehe. Jadi saya biasanya akan bawak sangkar tu ke kawasan yang kurang panas contohnya bawah bumbung tinggi ke, kawasan berangin ke, kawasan tak kena sinaran matahari secara terus ke atau saya letak je reban tu bawah pokok yang redup (awas en sawa). Kalau ada duit lebih, buat la reban sistem tertutup tu, macam reban ayam daging tu.. fuhh, hanya jika pok cik kayoooo. Haha. Jadi bila ayam dah nampak kembali normal, paruh dan kepak kurang atau tidak langsung macam sebelumnya. Alhamdulillah kemungkinan besar untuk tuan dapat pewaris baka import ni adalah tinggi. Tapi jika Nampak tidak berubah jugak, tuan kena selalulah basahkan bawah ketiak ayam tu dengan air sehingga lencun, elakkan letak depan kipas secara terus kerana ayam akan sejuk melampau. Dan elakkan juga guna mist fan kerana akan bagi kesan kat paru-paru ayam, tak pasal-pasal ayam kena paru-paru berair lak nanti. Dahlah kecik je tubuhnya.


Foto ini menunjukkan tanda -tanda ayam sedang kepanasan : 
paruh dan kepak dibukak luas bertujuan membebaskan haba lampau.


Ok sekarang kita anggaplah ayam import ni dah selesa dan bebas kutu hama bagai. So kita nak pilih makanan pulak untuk dia. Apa yang saya buat adalah, sy akan cuba bagi makanan biasa yang saya guna untuk ayam-ayam direban saya tu, tp sikit je.. supaya dia kekal lapar sentiasa.. maknanya biar dia makan habis dan minta lagi.. makan lagi.. habis dan minta lagi.. cara ni lebih selamat berbanding kit abagi penug tembolok, lepas tu dia stop dan layan tembolok kembang sbb dedak dan kena air. Dia start mengah dan mulalah ngantuk nak tidurrrr je. AWAS !! Ayam kerap mengantuk di siang hari tu gejala badan tengah lemah dan bila-bila masa virus dan bakteria boleh tembus benteng imun tubuh. Hati-hati ya anak-anak. Lepas 2-3 hari dia dah mula serasi dengan dedak dan bekas air minuman kita tu maka tiada masalah lah untuk kita terus penuhkan bekas makanan dengan dedak. 


Untuk kita lihat perkembangan positif atau negatifnya tahap kesihatan ayam-ayam ni adalah paling jelas dengan kelakuan mereka. Bagi ayam jantan kalau bunyi kokoknya ada, kuat dan kerap, sahlah dia sihat atau makin sihat. Dan bagi ayam betina, sekiranya asyik bunyi dan mematuk makanan dan sebaginya, maka terbukti dia sihat in sha Allah. Tapi… kalau jalanpun selangkah.. selangkah.. maka sila pikirkanlah rawatannya.


Biasanya ayam yang diimport dari Eropah memang dah matang (tp ada juga kes terpencil import ayam muda). So takkan lama akan bertelur lah mereka. Tp kalau bela 6 bulan tak bertelur juga, kena fikir-fikirlah untuk cari apa punca. Tu belum dikira betina dan bertelur cantik, tapi bila eram takde benih la pulak. Kebetulan konon import baka baru, kat Malaysia kita sorang je lah yang ada… haa padan muka. Nak cari mana lak jantan ganti. Jemmmmm lalu bisikan setan pun datang, “Kacuk ayam laga je lah” hohoho


Soooo… berbalik semula kepada perbincangan kita berkaitan strok haba tadi (melalut jauh tuuu). Seperti yang saya terangkandi atas tadi, cubalah sedaya mungkin kerapkan periksa keadaan ayam, sebab strok haba ni tak bagi tanda lama-lama, kejap je boleh padam. Pernah terjadi kepada ayam giant cochin import saya, pagi jam 11 tgk ok lg.. makan-makan macam biasa, tiada satu tanda apapun yang menyatakan dia sakit. Check pulak jam 1 tengahari dan terbaring, badan lembut lagi time dapat tahu. Mati bodoh-bodoh gitu je.. omputih kata stupid-stupid death gitu.. hadoilaaa. Hiba wooo. Duit melayang.


Bagaimana nak elak strok haba selain cara yang dah ditulis di atas tu? Ya.. ada satu lagi cara iaitu : jangan beli ayam tu. Huahahha.. gurau je weihhh jgn marah nooo.. saya biasanya akan gunakan Nopstress yang mana kandunganya adalah gabungan vitamin yang bertindak sebagi anti stress dengan tambahan electrolyte yang bertindak menggantikan bekalan cecair yang hilang dalam tubuh ayam. Fungsinya macam kita minum 100Plus tu. Alhamdulillah cara ni agak berkesan, maka saya memang sentiasa ada stok Nopstress ni kat reban.



Jadi jika tiada masalah ketara, maka ayam-ayam tuan ni akan bertelur danmembiak dengan baik di Malaysia. In sha Allah akan ada para pelapis yang menghuni Malaysia dengan baik. Aamiinn. Sekian dulu coretan untuk kali ni, semoga bersua lagi. Selamat Berjaya.
No comments

Khamis, 5 April 2018

7 Manfaat Memelihara Ayam Ratu @ Hiasan Dalam Kehidupan

7 Manfaat Memelihara Ayam Ratu @ Hiasan Dalam Kehidupan
Memelihara ayam menjadi salah satu hobi yang popular dalam masyarakat Malaysia amnya. Kebiasaanya hobi membela ayam ini terjadi secara turun menurun dari generasi lama ke generasi baru. Memelihara ayam ternyata mempunyai banyak manfaatnya kepada tuannya.
1. Kokokan ayam membuatkan kita tenang seperti terasa dalam suasana kampung.
- Membuatkan kita mudah untuk bangun subuh hari
- Bersemangat untuk melakukan kerja-kerja seharian.
- Melahirkan rasa yang tenang mengirup udara pagi sambil ditambah dengan kokokan ayam peliharaan.
2. Mendapat keuntungan yang tinggi
- Boleh menambah rezeki dengan menjual hasil seperti anak-anak ayam dan induk
- Jika burung makin merdu suara, makin mahal. bagi ayam, makin cantik ciri-cirinya, maka makin mahal.
3. Mengurangkan tekanan hidup
- Melihat ayam peliharaan dan mengosok ayam dapat memberikan kita rasa tenang dan rilek.
- Dapat menurunkan tekanan pemilik yang sibuk dengan urusan kerja seharian.
- Menurunkan tekanan darah dengan bermain dgn haiwan kesayangan.
4. Menjaga kesihatan mata
- Melihat ayam yang lincah dan cantik akan membantu menenangkan dan meningkatkan kesihatan mata.
- Menjadi terapi diri untuk menjamu mata dgn keindahan ciptaan Allah.
5. Mendapat pahala sedekah
- Dengan memberi makan kepada ayam peliharaan dan berlaku baik kepada haiwan.
- Islam dan agama lain mengajar penganutnya supaya kasih dan sayang kepada haiwan. Walaupun haiwan tidak punya akal, namun mereka masih mempunyai hati dan perasaan. Apabila kita memelihara haiwan peliharaan, secara tidak langsung, kita akan menyayangi mereka.
6. Beramal dengan hadis Nabi Muhammad SAW
- HR Abu Hurairah, Bahawa Nabi bersabda " Jika kamu sekelian mendengar suara kokok ayam, maka mohonlah kurnia dari Allah kerana sesungguhnya binatang tersebut telah melihat malaikat dan jika kamu mendengar ringkekan kaldai maka mohonlah perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan kerana binatang tersebut telah melihat syaitan ( Muslim 4908)
-Makhruhnya memaki-maki ayam. Rasulullah S.A.W bersabda:
"Janganlah kamu semua memaki-maki ayam. Sebab sesungguhnya ayam yang jantan itu membangunkan kamu untuk solat'
7. Merapatkan hubungan silatrurahim antara peminat ayam
- Percakapan dengan minat yang sama akan menarik minat individu yang mempunyai minat yang sama.
- Merapatkan ukhwan antara peminat ayam dengan adanya pertandingan ayam hiasan @ ratu.
Berikut merupakan antara manfaat yang saya dapat dari aktiviti memelihara ayam ratu. Pembaca semua macam mana? Apa yang anda dapat bila membela ayam ratu @ hiasan?
No comments

Isnin, 26 Mac 2018

Sedekah Untuk Ahli Keluarga Dapat Lebih Banyak Pahala

Umat Islam tidak kira kaya atau miskin digalakkan bersedekah mengikut kemampuannya. Bagaimanapun, orang miskin yang bermurah hati hendak bersedekah, bersedekahlah ala kadar, asalkan tidak menyusahkan diri sendiri dan orang yang menjadi tanggungannya.

Selepas itu, kalau ada yang berlebih daripada yang diperlukannya, barulah boleh disedekahkan sebahagian daripadanya kepada orang lain.

Hal ini diriwayatkan daripada Jabir bin Abdullah, katanya, Rasulullah SAW bersabda bermaksud :

"Apabila seseorang daripada kamu berkeadaan miskin (dan dia hendak bersedekah), maka hendaklah dia lebih dulu mengutamakan keperluan dirinya sendiri. Kalau ada yang berlebih, hendaklah disedekahkan kepada anak isteri dan orang yang ditanggung nafkahnya. Kalau ada juga yang berlebih, hendaklah disedekahkan kepada kerabatnya (atau kepada orang yang ada pertalian kerabat dengannya). Kalau ada juga yang berlebih, maka hendaklah disedekahkan kepada orang lain yang memerlukan bantuan, yang ada di sana sini." (Hadith sahih riwayat Imam Ahmad)

Dalam hal sama, daripada Abu Hurairah, katanya, Rasulullah SAW bersabda :
"Bersedekahlah kamu!
Seorang lelaki (yang hadir) berkata : Saya ada satu dinar.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada dirimu sendiri.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada isteri mu.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada anakmu.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Sedekahkanlah wang itu kepada orang gajimu.
Orang itu berkata : Saya ada satu dinar lagi.
Baginda menjawab : Engkau lebih mengetahui (akan orang yang patut engkau berikan)." (Hadith sahih riwayat Imam Ahmad)

Dalam hadis di atas, jelas ada keutamaan kepada siapa sedekah itu perlu diberikan. Nabi Muhammad SAW ketika ditanya mengenai bersedekah kepada kaum kerabat menerangkan :

"Orang (yang bersedekah kepada kerabatnya) itu mendapat dua pahala : pahala hubungan silaturahim dengan kerabatnya dan pahala sedekah itu sendiri." (Hadis riwayatkan Bukhari dan Muslim serta al-Nasa'i dan at-Tirmizi)

Dalam hadis lain daripada Abu Mas'ud al-Ansari daripada Nabi Muhammad SAW sabda Baginda :

"Sesungguhnya orang Islam itu apabila dia memberi nafkah dengan sesuatu kepada keluarganya, sedangkan dia memberikannya dengan tujuan mematuhi perintah Allah dan mengharapkan pahalanya nescaya pemberiannya itu menjadi sedekah (yang berpahala) baginya." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Perkara itu diterangkan lebih lanjut dalam hadis daripada Abu Hurairah, katanya, Rasulullah SAW bersabda :

"Satu dinar yang engkau belanjakan pada jalan Allah, satu dinar lagi yang engkau belanjakan pada memerdekakan seorang hamba abdi, satu dinar lagi yang engkau sedekahkan kepada seorang miskin dan satu dinar lagi engkau belanjakan kepada keluargamu, (maka) yang lebih besar pahalanya adalah yang engkau belanjakan kepada keluargamu." (Hadis sahih riwayat Muslim)

Dalam huraiannya Imam Nawawi berkata, hadis itu menggalakkan memberi nafkah kepada keluarga sendiri dan menerangkan pahalanya.

Hal itu kerana antara mereka ada yang diwajibkan nafkahnya disebabkan pertalian kerabat. Ada pula yang disunatkan nafkahnya sebagai sedekah dan untuk menghubungkan silaturahim. Malah, ada juga antaranya yang diwajibkan nafkahnya dengan sebab pertalian nikah kahwin.

Semua itu amalan baik yang sangat digalakkan, bahkan lebih afdal daripada sedekah sunat yang diberikan dengan sukarela (kepada orang lain).
No comments

Sabtu, 24 Mac 2018

duit

Duit ..  tak boleh bawa mati tapi tak ada duit rasa nak mati.
-.. Duit .. tak   boleh beli kasih sayang tapi kasih sayang boleh melayang bila tak ada duit.
- ..Duit .. tak boleh beli tidur tapi tak ada duit tidur pun tak lena.
- ..Duit .. tak boleh beli kesihatan tapi utk sihat perlukan duit.
- ..Duit .. tak boleh beli kebijaksanaan tapi utk dapatkan ilmu perlukan duit.
- ..Duit .. Orang bodoh nampak cerdik bila ada duit tapi orang cerdik nampak bodoh bila tak ada duit.
- ..Duit .. bukan segalanya tapi segalanya perlukan duit.

..D-don't.
..U-use.
..I-intelligence.
..T-the wrong way.

Kata orang-orang bijak pandai, jika :
                                                   
1.   ..Ingin bahagia. -  Sembahyang awal waktu
2.   ..Ingin sihat  -  Berpuasa
3.   ..Ingin dipermudahkan urusan - Bacalah Al-Quran
4.   ..Ingin wajah berseri  -  Jaga sembahyang Tahjud
5.   ..Ingin kaya  -  Sembahyang Dhuha
6.  ..Dihimpit masalah  - Beristghfarlah
7.  ..Berdukacita. -  Berdoalah
8.  ..Mahukan  keberkatan  -  Berselawatlah.

Yg membaca, tak untung
Yg brcakap, pun tak untung
Yg mndengar, pun tak untung
Yg untung, orang yang mempratikkannya, insyaAllah.

Mari kita amalkan..
" DUIT "
D - DOA
U - USAHA
 I  - ISTIQAMAH
T - TAWAKAL
ORANG SOMBONG je takkan copy..       
 - Istana Paling Cantik → MASJID..       
 - Lagu Paling Sedap → AZAN ..       
 - Senaman Paling Baik → SOLAT..       
 - Hobi Paling Berfaedah → ZIKIR..       
 - Agama Paling Indah →ISLAM..       
 sy copy sbb sy islam.. ☺

Minta berhenti sekejap je...Baca lah ini..

Curi sedikit masa Emas kita... Gunakan 1 minit utk mengingati ALLAH

                Langkah 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih
      SUBHAANALLAH
      WALHAMDULILLAH
      WALAA ILAA
      HAILLALLAH
      ALLAHU AKBAR

      ASTAGHFIRULLAAH

LA ILAAHA ILLALLAAH, MUHAMMADURRASUULULLAAH

ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK'ALAA SAYYIDINA MUHAMMAD WA 'ALAA ALIHI WA SAHBIHI AJMA'IIN

                     Langkah 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan

                     Langkah 3:
Forward pesan ini kpd sekurang-kurangnya 9 org yang anda kasihi.
                   
                     Hasil 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka utk mengingat, berdoa & bermunajat kpd ALLAH SWT.

                     Hasil 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka utk mengingat & berdoa utk Nabi Muhammad SAW

                     Hasil 3:
Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan kesejahteraan untuk kita & di-AMIN-kan oleh para Malaikat...:)
Ambil hikmahnya aja ya teman,,
Ya Allah
Ya Rahman
Ya Rahim
Ya Malik
Ya Qudus
Ya Salam
Ya Mu'min
Ya Muhaimin
Ya Aziz
Ya Jabar.                                                                                                 Ya Mutakabbir
Ya Salam
Ya Hayyu
Ya Qoyum
Ya Sami
Ya RozaQ
Ya Mugni
Ya Malikal mulki
Ya Dzal djalalilwalikrom
Ya Gofar
Ya Mujib

No comments